به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، غلامرضا خواجی امروز در مناظره «شورای نگهبان و نظارت استصوابی» که توسط سازمان دانشجیان جهاد دانشگاهی مشهد در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان کرد: ما خودمان را در قالب یک اصولگرا و یا یک اصلاح طلب نمیدانیم و امید داریم که در آینده این لفظ ها کمرنگ شود زیرا دو تکه کردن مردم و گروه ها ریشه غربی دارد.
وی ادامه داد: چندی پیش در برنامه ای که توسط دو تشکل دانشجویی برگزار شده بود گفته شد، طبق نظر سنجی که در سطح کشور انجام شده است بیش از ۷۵ درصد مردم موافق توافقات هستند منتها بر این اعتقادند که باید نظارت بر توافقات نیز صورت گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: یکی دیگر از مطالب که در این جلسه عنوان شد این بود که ایران در کنار مرزهای خود دشمنانی دارد که یک نمونه آن داعش می باشد که گروهی تروریستی و صهیونیستی است که حدود 12 سال است که بوجود آمده و در کنار مرزهای جمهوری اسلامی ایران آرایش گرفته است که چنانچه فرصتی بیابند بدشان نمی آید که حرکتی انجام دهند.
خواجی به حادثه اخیر فرانسه گریزی زد و بیان داشت: حادثه ای که در فرانسه رخ داد یا هدایت شده بود و یا این که مانند حادثه ۱۱ سپتامبر حادثه ای بود که مسئولان اروپایی از آن اطلاع داشتند و اما اقدامی نکردند. به طور کلی هر کدام از این دلایل هم که باشد یقین بدانید مسئولان اتحادیه اروپا ساکت نخواهند نشست و مانند مسئولان آمریکایی در دصدد یافتن ریشه آن برخواهند آمد.
وی تصریح کرد: آنچه در آن جلسه دانشجویی تبیین شد این بود که ما نیازمند وحدت هستیم و حق نداریم از کلماتی مانند مرگ بر فلان گروه استفاده کنیم زیرا این سخنان به کشور ضربه میزند ما باید بدانیم که کشورهای اروپایی از این مسیر گذر کرده اند و امروز مبانی وحدت در کشورشان را پیگیری می کنند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: البته انتقاد در جای خود عالیست و برگزاری کرسی آزاد اندیشی که مورد تاکید رهبری می باشد بسیار مفید است؛ اما این که بخواهی در این جلسات مخالف خود را تخطئه کنیم امری ناپسند است.
خواجی در ادامه بر نظارت استصوابی شورای نهگبان اشاره و تصریح کرد: این ها مبانی نیست بلکه قانون است و قانون لازم الاجرا می باشد و تا زمانی که قانون جدیدی را برای جایگزین شدن ارائه نداده ایم، به قوت خود باقی هستند.
وی افزود: هنگام که مبانی حقوقی را مطرح می کنیم می توانیم نتیجه بگیریم که شکل کار نظارت استصوابی می تواند تغییر کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: من تصور می کنیم که تجربه نشان داده که این نظریه در اجرا دچار اشکال شده است به طوری که مشاهده می کنیم که شورای نگهبان چهار رئیس جمهور را تایید صلاحیت کرد که پس از چندی این افراد را قبول نداشتند.
خواجی با اشاره به این که وضع قانون فعلی دارای اشکال است، یادآور شد: باید شکل نظارت استصوابی را تغیر دهیم این در حالی است که برخی تصور می کنند چنانچه به طور مثال صلاحیت رئیس جمهوری در جایی دیگر بررسی شود نظام بهم خواهد ریخت.
کانون قدرت کشور مردم هستند
در ادامه ناصر آملی، یک فعال اصلاح طلب بیان کرد: در سال ۹۲ پس از سال ها به مجلسی برای حمایت از روحانی دعوت شدم و که در آن مجلس یکی از دوستان حزب مقابل خود را مشاهده کردم. در آن مجلس به وی گفتم پس از سال ها گذر از انقلاب عطر انقلاب را استشمام می کنم زیرا بعد این همه سال دوستان در کنار هم جمع شدند.
وی با اشاره به این که دوران روحانی دوران بسیا خوبی برای گذر است، گفت: در منطقه ای قرار داریم که پیرامون ما پر از بشکه باروت است؛ اما کشور ما علی رغم حضور در این منطقه در امنیت کامل به سر می برد. با توجه به عقب نشینی جریان مقابل در انتخابات ۹۲ و این که اجازه دادند مردم به صحنه بیایند کشور ما با امنیت روبروست. برخی تصور می کنند من با قدرت نظامی و تسلیحاتی مخالف هستم این در حالی است که معتقدم باید قدرت نظامی وجود داشته باشد کما این که در منطقه دارای قدرت هستیم؛ اما باید به این مسئله توجه کرد که کانون قدرت ما مردم هستند.
آملی ضمن بیان این که حکومت باید توسط مردم اداره شود، تصریح کرد: مسئله نظارت استصوابی یک وجه فلسفی، یک وجه قانونی و یک وجه اجرایی دارد که در بحث فلسفه باید به چرایی این امر بپردازیم.
وی ادامه داد: ما در دوران جدید دارای گفتمانی شده ایم که این گفتمان، گفتمانی حق محور است بر خلاف گفتمان سابق که تکلیف محور بود.
این فعال اصلاح طلب با تاکید بر این که امروز برخلاف گذشته که به نژاد و قدرت اهمیت داده می شد، مردم دارای حق هستند، گفت: در دنیای امروز با یک وارونگی در امر حقوق سیاسی مواجه هستیم که بر اساس این وارونگی مردم صاحب حق هستند و مسئولان از صدر تا ذیل مکلف می باشند.
آملی ادامه داد: در ایران ۸۰ میلیونی امروز هر ایرانی به اندازه خود در قدرت سهم دارد و با توجه به این که اکثر این مردم مسلمان و شیعه هستند زمانی که قانون کشور نوشته شد این کشور را جمهوری اسلامی ایران نامیدند.
وی یادآور شد: در ابتدای انقلاب عده ای حکومت بر محور خلافت را میپسندید و عده ای معتقد بودند باید یک جمهوری تمام عیار داشته باشیم که ماحصل این گفتوگوها در مجلس خبرگان اول این شد که این نظام جمهوری اسلامی باشد و این حکومت با بهره گیری از نظر مردم و مبانی حقوقی متاثر از دین و ذیل ارزش های اسلامی تشکیل شد.
این فعال رسانه ای اصلاح طلب ادامه داد: بنابراین اعضای شورای نگهبان نیز باید با واسطه مورد قبول مردم باشند زیرا حق حکومت از آن مردم است.
آملی یادآور شد: در آخرین هفته های حیات امام آیت الله مشکینی نامه ای به امام نوشتند و سوالی را از امام در رابطه با ولایت فقیه پرسیدند که امام فرمودند اجتهاد کفایت می کند چنانچه مردم به واسطه خبرگان رهبری به وی رای دهندحکم ولایت فقیه نافذ و این حکم یعنی چنانچه مردم به وی رای ندهند حکم او نافذ نخواهد بود.
وی تاکید کرد: بنابراین پایه مشروعیت حکومت، مردم هستند و چنانچه هر قانونی تصویب شود که این حق مردم را نقض کند نه شرعی نه قانونی و نه عقلانی است.
در ادامه خواجی در پاسخ به این پرسش که آیا در مجموع وجود قانون نظارت استصوابی شورای نگهبان را مفید می دانید یا خیر؟، گفت: آقای آملی گفتند که تمام قوانینی که در جمهوری اسلامی،است باید مورد قبول مردم باشد، مگر این قانون اساسی فعلی توسط همین مردم رای نیاورد.
در ادامه آملی جواب داد: قانون را باید اجرا کرد بنابراین چنانچه قانون را قبول نداشتیم که در انتخابات شرکت نمی کردیم. حرف ما این است که ما به نوع نظارت اعتراض داریم؛ اما در یک فرآیند مدنی و سیاسی تلاش می کنیم که با حضور در عرصه سیاست و قدرت این مسئله را به حوزه قانون بکشانیم نه خیابان.
وی ادامه داد: به ما می گویند شما ملتزم به قانون اساسی نیستید. مگر شما خط کش التزام سنج دارید؟. مشکل ما در نگاه اجرایی ایرادات بسیاری دارد. در سالی که در انتخابات مجلس چهارم در ارومیه برگزار شد شورای نگهبان در این شهر فردی را تایید صلاحیت کرد که از اعضای منافقین بود آنگاه همین شورای نگهبان همسر شهید باکری را رد صلاحیت کرد چرا؟ زیرا زمانی که وی مجرد بوده است یک منافق به خواستگاریش آمده بود!!.
این فعال اصلاح طلب بیان کرد: روزی در این کشور فردی گفت مخالف هاشمی مخالف رهبری است و مخالف رهبری مخالف پیغمبر است حالا جمله ای بالعکس این را عنوان میکند. البته معتقدیم قانون بد بهتر از بی قانونی است و ما قانون را رعایت می کنیم.
در ادامه خواجی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اینکه بگوییم نظریه استصوابی بودن نه شرعی نه قانونی و عقلانی است در حقیقت باید بگوییم که پس قانون را قبول نداریم.
وی با اشاره به این که در اصل باید گفته شود که این قانون شرعی و قانونی است؛ اما در اجرای آن ایراداتی وجود دارد، بیان داشت: این که بگوییم به قانون اعتقاد داریم؛ اما قانون بد بهتر از بی قانونی است نکته پیچیده ای است که با هم جمع نمی شود.
خواجی با تاکید بر این که چنانچه شورای نگهبان در تایید و یا رد صلاحیت خط کش داشته باشد مشکلات حل خواهند شد، تصریح کرد: حتی در رابطه با خبرگان هم نیاز نیست شورای نگهبان نظر بدهد بلکه می توان در خبرگان و در جایی دیگر کمیته ای را تشکیل داد تا صلاحیت ها احراز شوند.
این فعال اصولگرا بیان کرد: این که بگوییم نظریه استصوابی شرعا و عرفا و قانونا نادرست است؛ اما ما به آن ملتزمیم و در نهایت قبول نداریم که جمله درستی نیست.
استصواب یک بدعت حقوقی است
در ادامه آملی با اشاره به این که قانون محل انتقاد نیست بلکه محل التزام و اجرا است، خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم به مردم بگوییم که شما حق رای دادن دارید منتها به ان فردی که من می گویم. متاسفانه رفتار قانونی و فرا قانونی که شورای نگهبان ایجاد کرده منجر به ایجاد یک دور شده است.
وی افزود: خبرگان کانونی ترین نقطه حقوقی جمهوری اسلامی ایران است که رهبر را انتخاب و بر وی نظارت می کنند و چنانچه نیاز باشد رهبر را عزل می کنند؛ همین نمایندگانی که این اقدامات را اناجم می دهند توسط خود رهبر انتخاب می شوند که این یک مشکل است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به این که این شیوه نظارت، نظارت را بی اثر می کند، گفت: چگونه می شود یک نفر را انتخاب کنیم و در نهایت ملاک های این انتخاب را به همان فرد دهیم؟.
آملی تصریح کرد: حکم شورای نگهبان را اجرا می کنیم زیرا به قانون ملتزم هستیم؛ اما باید یک پاسخ به این سوال وجود داشته باشد که با توجه به این که به نحوه این نظارت انتقاد داریم این انتقاد خود را کجا می توانیم مطرح کنیم؟.
در این حین یکی از دانشجویان خطاب به آملی گفت: اعتراضتان را کف خیابان ها مطرح کنید که وی در جواب گفت: آن کسانی که به کف خیابان ها رفتند چنانچه خلاف قانون عمل کردن ما نبودیم. این یک مشکل است که من نمی توانم انتقادم را به جایی ببرم.
آملی در ادامه استصواب را یک بدعت حقوقی دانست و گفت: شورای نگهبان حق نظارت بر انتخابات را دارد نه حق انتخاب منتخب را. اما متاسفانه مشاهده می کنیم که این ها قانون را به گونه ای تصویب کردند که بر منتخب نظارت کنند.
این فعال رسانه ای با طرح این پرسش که کجای این امر با جمهوریت سازگار است؟، ادامه داد: اصلاح طلبی یعنی اصلاح روندهایی که حق حاکمیت ملی در ایران را مانع شده است.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که مقام معظم رهبری گفتند حتی کسانی که مخالف نظام هستن می توانند رای دهند حس کردم که یک گره حقوقی در این نظام در حال باز شدن است و رای دادن یعنی افراد می توانند هر فردی را که بخواهند برگزینند و هر جریانی که نگذارد رای مردم اجرا شود خلاف جمهوری اسلامی رفتار کرده است.
نظریه استصوابی یک نظریه مشروع و قانونی است
خواجی در ادامه این مناظره گفت: چنانچه فردی برگردد و به یک نفر برچسب فتنه گر بچسباند اقدامی ناشایستی است که در این هنگام یکی از دانشجویان اعتراض کرد و گفت این مناظره نیست کرسی هم اندیشی است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که نظریه استصوابی یک نظریه مشروع و قانونی است، تصریح کرد: همین مردم بودند که به جمهوری اسلامی رای دادند و آن را پذیرفتند بنابراین چنانچه بگوییم این قانون را قبول نداریم آیا این عمل ما بنیادگرایی نخواهد بود؟.
وی در ادامه به فتنه 88 اشاره کرد و افزود: در سال 88 اتفاق نادرستی در کشور رخ داد و جریانی از وزارت کشور درخواست راهپیمایی کردن که وزارت کشور اجازه نداد که این جریان نیز با یک جمعیت 300 هزار نفری از میدان انقلاب تا میدان آزادی تهران شعارهایی را دادند که بیانگر آزادی نبود بلکه این اتفاق باعث شد روی دشمن باز و زمینه برای نفوذش فراهم شود.
خواجی ادامه داد: معتقدم که احراز خبرگان رهبری خارج از شورای نگهبان انجام شود نه این که نظارت نباشد.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به این که فضای انتقاد در کشور ما مورد انتقاد است، گفت: در صدا و سیما مشاهده نکرده ایم که دو تن اصلاح طلب به مدت دو ساعت بیایند و صحبت کنند. مشاهده می کنیم که مشکلات بسیاری در این کشور چه از نظر اقتصادی و اجتماعی و چه از نظر فرهنگی وجود دارد؛ اما صدا و سیما یک برنامه خندوانه می سازد و مدام به مردم می گویند که بخندید و بعد از یک ماه میرود. آیا این امر مشکلی را حل می کند؟.
وی تاکید کرد: ریختن آبروی یک مومن صحیح نیست متاسفانه ریختن آبروی مومن مانند بسیاری دیگر از مسائل که در کشور ما به آنان توجه نمی شود، مورد بی مهری قرار گرفته است. چنانچه فردی را رد صلاحیت می کنیم نباید اسم وی منتشر شود که در نهایت این فرد مجبور باشد به خانواده خودش هم جواب بدهد.
امیدی به ورود اصلاح طلبان به مجلس نداریم
در ادامه آملی در پاسخ به این پرسش که چشم انداز جریان اصلاح طلبی را در مجلس بعد چگونه ارزیابی می کنید؟، خاطرنشان کرد: ناگذیریم که این روزها روند حقوقی را بپذیریم. یکی از مشکلات نظارت استصوابی این است که فضای آینده کشور را غیر قابل پیش بنی می کند و ما تا دقیقه 90 نمی دانیم گزینه های ما تایید صلاحیت خواهند شد یا خیر؟.
این فعال رسانه ای اصلاح طلب تاکید کرد: نمی دانیم که می خواهند با دوستان اصلاح طلب ما چه کنند و همه چیز در دست شورای نگهبان است. متاسفانه هر گاه احساس می کنند که اصلاح طلبان در میان مردم ضعیف هستند فشارها را کاهش می دهند و هر گاه احساس می کنند موجی قوی پشت اصلاح طلبان است این فشار را افزایش می دهند.
آملی ضمن بیان این نکته که روزی بهزاد نبوی را تایید صلاحیت می کنند و در انتخاباتی دیگر وی را رد صلاحیت، بیان داشت: اگر چه امیدی به ورود اصلاح طلبان به مجلس نداریم؛ اما به تشکیل یک مجلس معقول امیدواریم.
در ادامه این مناظره علی قدیری، یکی از دانشجویان به استصوابی بودن نظارت شورای نگهبان اعتراض کرد و گفت: در زمان حضرت امام نظارت استصوابی مطرح نبود و این مسئله از انتخابات میان دوره ای مجلس سوم مطرح شد.
وی با طرح این پرسش که زمانی که نظارت استصوابی جای خودش را به دخالت استصوابی می دهد ما چه باید بکنیم، خطاب به خواجی بیان داشت: کسی که از اخلاق سیاسی سخن می گوید چرا با تغییر مشی دولت ها روشش تغییر می کند روز شما تمام قد از احمدی نژاد حمایت کردید و حال از وی انتقاد می کنید.
خواجی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد من نه به احمدی نژاد رای دادم و نه به روحانی؛ امام معتقدم سیاست احمدی نژاد در دوره اول صحیح بود؛ اما پس از مدتی شعارهایش را فراموش کرد.
وی با تاکید بر این که در حال حاضر نیز قسمت عمده سیسات های روحانی در کشور جواب داده است، تصریح کرد: ما نیازمند وحدت هستیم. از روزی که رهبری همدلی دولت و ملت را مطرح کرده اند کمتر مشاهده شده علیه رئیس جمهور منتخب مردم تخریب صورت نگرفته باشد.
خواجی گفت: کسانی که تخریب می کنند را طرفدار نظام و رهبری نمی دانم بلکه معتقدم این ها به دنبال دکان دیگری هستند.
این فعال اصولگرا یادآور شد: کسانی که می خواهند این نظام را کنار بگذارند با نوشابه و کیک نمی توانند این کار را انجام دهند بلکه باید مانند بسیاری دیگری اسلحه بدست گیرند و ابتدا از روستا ها شروع کنند و کم کم شهر و استانی را تصرف کنند که مشاهده می کنیم در حال حاضر نه مبارزه مسلحانه ای در کشور وجود دارد و نه چنین جمعیتی در کشور هستند و به طور کلی مردم این قانون و این نظام را قبول دارند.
هیچ نظامی مطلقا حق و هیچ نظامی مطلقا باطل نیست
در ادامه آملی با اشاره به این که هیچ نظامی مطلقا حق و هیچ نظامی مطلقا باطل نیست، بیان داشت: شما در خانه ای می توانید اصلاحات ایجاد کنید که پایه اش برقرار باشد. ما معتقدیم چارچوب حقوقی نظام با رای مردم بر سر کار امده که چنانچه رویه های ان نادرست باشد با رویه های رفرمیستی می توان آن را اصلاح کرد.
وی با تاکید بر این که در هیچ کجای قانون اساسی نیامده که 12 نفر در این کشور بر اساس آنچه که خود ثواب می دانند عمل کنند، تصریح کرد: امروز شورای نگهبان با نظارت استصوابی خود فیلتری را ایجاد کرده است که مردم تنها باید رای آنان را بپذیرند.
این فعال رسانه ای تاکید کرد: چنانچه شورای نگهبان فردی را رد صلاحیت می کند باید اسنادش را ارائه کند این در حالی است که این شورا خود کمیته ای را تشکیل می دهد و به درب خانه و محله فرد مورد نظر می آید و خود تحقیق می کند در صورتی که در قانون آمده است که باید از نهادهایی همچون نیروی انتظامی، اطلاعات و قوه قضائیه اطلاعات فرد مورد نظر را دریافت کند.
آملی ادامه داد: متاسفانه امروز شورای نگهبان می گوید چون من نمی دانم فرد مربوطه خوب است یا خیر پس وی رد صلاحیت است این در حالی است که ما باید بنای خود را بر دانستن بگذاریم نه نداستن. در این هنگام عده ای از دانشجویان با کف زدن آملی را همراهی کردند.
ما مطیع رهبر هستیم
در ادامه علی اکبر بیزه، یکی از دانشجویان بیان کرد: ما مطیع رهبر هستیم. رهبری عنوان کرده اند شورای نگهبان چشم بینای نظام است. هیچ زمان یک دست داخلی چشم بینای نظام را درنمی آورد و چنانچه شما دستی را مشاهده کردید این دست، دست آمریکاست.
این دانشجو خاطرنشان کرد: شورای نگهبان یک دستگاه ایمن برای نظام است کدام انسان عاقلی این دستگاه ایمن نظام را تضعیف می کند؟ نظام جمهوری اسلامی آنقدر انعطاف پذیر است که به برخی محکومین فتنه اجازه می دهد که امروز در دانشگاه ها به سخرنانی بپردازند.
در این حین تعدادی از دانشجویان به تشویق وی پرداختند.
نه تنها نظارت استصوابی بلکه نظام مقدس هم نیست
در ادامه آملی گفت: نه تنها اصل نظارت استصوابی اصلی لایتغیر و مقدس نیست بلکه نظام هم مقدس نیست. ما یک نظام سیاسی داریم و تا زمانی که این نظام ما را حفظ کند قابل احترام است و این تنها حرف من نیست بلکه سخن امام علی (ع) نیز همین است.
وی تاکید کرد: مگر ما گفتیم هر کسی که خواست باید تایید صلاحیت شود خیر حرف ما این است که چنانچه کسی رد صلاحیت می شود علتش نیز بیان شود.
این فعال رسانه ای گفت: چنانچه بخواهیم از فتنه 88 سخن بگوییم باید وارد افتضاحاتی که احمدی نژاد آنان را به وجود آورد شویم و شما پاسخ گو باشید!.
شکل حکومت مقدس نیست؛ اما ارزشهای آن مقدس هستند
در ادامه خواجی در اعتراض به سخن آملی گفت: رئیس دولت اصلاحات و تاج زاده به نام قانون کاری کردند که هزینه های بسیاری بر این نظام وارد شد بنابراین باید کارکرد روسای جمهور را با هم مقایسه کرد.
وی ضمن تاکید بر این که شکل حکومت مقدس نیست؛ اما ارزشهای آن مقدس هستند، بیان داشت: شعار دولت اصلاحات قانون گرایی بود و تنها چیزی که ما در آن دوران ندیدیم همان بود. به طوری که مشاهده کردیم نظام به سمت غرب گرایی شدیدی در حال حرکت است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: معتقدیم که ارزش های جمهوری اسلامی ایران ثابت هستند و روش رسیدن به این ارزش های متفاوت است بنابراین شکل نظارت بر کاندیدا ممکن است تغییر کند.
کسانی که حرف از رای مردم می زنند در سال 88 از رای مردم دفاع نکردند
در ادامه این مناظره نوبخت، یکی از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: من به کلیت این مناظره اعتراض دارم. این مراسم مناظره نیست یک کرسی هم اندیشی است زیرا در تبلیغات گفته شده که آقای خواجی اصولگرا هستند در صورتی که این فرد اعلام می کند که نیست.
وی تاکید کرد: در کدام کشوری مشاهده کرده اید که فردی بر سر کار بیاید و هیچ نظارتی بر آن نباشد این بحث عقلانی نیست.
این دانشجو بیان داشت: آنانی که حرف از رای مردم می زنند مگر در سال 88 همین مردم نبودند که رای دادند پس چرا آن دوره از این مردم حمایت نکردید؟!
در ادامه خواجی در پاسخ به این دانشجو گفت: من نگفتم اصولگرا نیستم بلکه گفتم امیدواریم در آینده اسم های اصولگرایی و اصلاح طلب کمرنگ شود و ما به سمت روش های جدیدی برویم.
جرات شنیدن سخنان میرحسین و کروبی را نداریم
در ادامه آملی نیز در پاسخ به این دانشجو بیان کرد: من گفتم نظارت استصوابی را قبول ندارم نگفتم که به طور کلی نظارت را نمی پذیریم.
وی تصریح کرد: معتقدم در اجرا قانون نوسانات و رفتارهای غیر عادلانه بسیاری مشاهده می شود و مهمترین رفتار غیر عادلانه زمانی بود که رئیس شورای نگهبان به سمت حمایت از یک کاندیدا تمایل یافت.
این فعال سیاسی ادامه داد: ما که نمی گوییم نظارت شورای نگهبان نباشد، بلکه معتقدیم این شورا باید در چارچوب قانونی رفتار کند به طور مثال هنگامی که می گویند آملی مفسد اخلاقی است باید سند ارائه دهند.
آملی در رابطه با فتنه 88 گفت: در رابطه با سال 88 دعوتم کنید به اتاق بسیج تا حرفم را بزنم اینجا نمی توان صحبت کرد زیرا هنوز در این رابطه سخن نگفته ایم متهم می شویم.
وی خاطرنشان کرد: معتقدم آنانی که علیه فتنه گران صحبت می کنند جرات شنیدن سخنان میرحسین و کروبی را ندارند. شش سال است که این افراد در حصر هستند و شش میلیارد فحش شنیده اند؛ اما جرات نمی کنیم یک ربع ساعت به آنان زمان بدهیم تا بیایند در تلوزیون حرفشان را بزنند.
موسوی و کروبی در سال 88 تخلفی بزرگ کردند
در ادامه خواجی تاکید کرد: موسوی و کروبی در سال 88 تخلفی بزرگ کردند که با این تخلف خود تکانی شدید را بر نظام وارد کردند بنابراین باید با آنان برخورد شود.