مسلماً ارزش هر انسانی به انتخاب اوست و برای این انتخاب آزاد است و هیچ اکراه و اجباری برای او وجود ندارد. انسان نه تنها در یک بعُد از ابعاد زندگیاش بلکه در همه موارد و پارامترهای سیاسی، اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی... در تمام حالات و ایام عمر خویش درحال انتخاب است و نسبت به هر انتخابی مسؤل و پاسخگو است.
پس انتخاب کردن و انتخاب شدن امتحان بزرگی است تا افراد سرنوشت خویش را تعیین کنند. همان طور که قرآن می فرماید تعیین سرنوشت هر انسان، جامعه و امتی به دست خود او است و این یک قانون کلی و عمومی، سرنوشت ساز و حرکت آفرین است.
امروزه انتخابات نقش بسزایی در مقبولیت نظام ها یافته است. در نظام هایی که به دنبال اقتدار ملی و شأنیت بین المللی هستند مشارکت آزاد و سالم هم برای کسانی که در نقش وکیل و هم آن هایی که در نقش موکل قرار می گیرند در چارجوب قوانین نهادینه شده داخلی می تواند به پیشبرد اهداف کشور خاطی کمک کند.
در جمهوری اسلامی ایران هم مردم با اقبال حداکثری که نسبت به نظام تازه استقلال یافته نشان داده بودند در یک همه پرسی آزاد به مقبولیت بالای 98 درصدی نظامشان رای دادند.
این سرآغاز فصل جدیدی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران شد و نقش مردم در تعیین سیاست ها و خط مشی دولت پررنگ و پررنگتر شد تا جایی که قدرت اصلی در دست توده مردم قرار گرفت؛ با تغییر و تحولات بنیادین که شکل گرفته بود برخلاف ادوار گذشته که مسؤلیت ها فرمایشی بود و اشخاص به مردم تحمیل می شدند حال قدرت آرا ملت و انتخابات مکانیسمی شده بود که حرف اول وآخر را می زد .
برای این کار نهادها و سازمانهایی که از طریق قانون شگل گرفته بودند کارهای نظارتی را انجام می دادند برای مشخص شدن افراد باکفایت و شایسته شورای موثقی هم چون شوای نگهبان مشخص شد تا افراد وفادار و امانتدار نسبت به نظام؛ در انظار انتخاب همگانی قرار بگیرند .
حال سؤالات متداولی قابل طرح می باشد ملاک های انتخاب برتر کدامند؟ توصیه های بنیانگزاران نظام نسبت به یک انتخاب اصلح چیست؟ راهنمایی های کتاب خدا در این مورد کدام است؟وظیفه ما نسبت به انتخاب افراد لایق چیست؟
در پاسخ به این پرسش ها باید بیان کرد که راه های به دست آوردن و ملاک های برتر برای یک انتخاب موفق و یک فرد کاردان، آگاه و با بصیرت زیاد است در واقع امر باید به راهنماهای عمل که در جلوی دید ما قرار دارند توجه کنیم.
مولا علی علیه السلام می فرمایند "یک کشور اصلاح نمی شود مگر اینکه کارگزاران، زمامداران و مسؤلینش صالح باشند و آنها اصلاح نمی شوند مگر به استقامت و پشتکار مردم" و همین طور شناخت و آگاهی که قرآن به ما می دهد و بیان می کند که "به رکوع و سجود طولانی افراد نگاه نکنید, بلکه به راستگویی و امانتداری آنان بنگرید"
با این اوصاف تکلیف و وظیفه ما در قبال این امر مهم حکم می کند که علاوه برحضور آگاهانه،گسترده و شناساندن و آگاهی دادن به دیگران و پرهیز از تنش ها و جنجال ها و اختلاف افکنی ها باید مراقبت بود که به
دام ها، نقشه ها، شعارهای فریبنده و دروغین منافقان و دشمنان قسم خورده انقلاب نیافتیم.
امام و رهبری به عنوان علمداران جامعه توصیه کردند افرادی را انتخاب کنید که تعهد به اسلام و انقلاب داشته باشند. غالباً بین متوسطین جامعه و محرومین باشند. تحصیل کرده و مطلع بر مسائل روز و سیاسیت های اسلام باشد. کسانی که طرفدار محرومین، مخالف عملی با فساد مالی و اقتصادی و توانمند و با اخلاص باشد را انتخاب کنید.
اکنون در 7 اسفند 94 در شرف یک انتخاب صحیح قرار داریم برای این منظور آفت ها و مزیت های یک انتخاب برتر را میتوانند در پنجاه شاخصه مطرح شده اشاره می کنم:
1- علم و حکمت 2- سابقه خوب و روشن 3- ایمان و تقوا 4- انقلابی و مجاهد 5- قدرت کار و اماتتداری 6- لایق 7- مقاوم 8- شجاع و قاطع 9- سوز عشق به دین و مردم 10- داشتن تجربه 11- اصالت خانوادگی 12- روحیه خدمتگزاری 13- قانون مداری 14- مدیر و نیرومند 15- متین و خوش برخورد 16- سخت گیر در مصرف بیت المال 17- حق گرا و خیرخواه 18- خوش اخلاق 19- ارتباط، پاسخگویی و رفع مشکلات 20- حامی محرومان و مستضعفان 21- ساده زیست 22- متخصص و کاردان 23- برخورداری از شعور سیاسی 24- وفادار به ولایت مطلقه فقیه 25- دوستی و مدارا کردن با مردم 26- احترام به دیگران 27- پشتکار 28- نترس در مقابل دشمن 29- وطن دوست 30- توکل بر خدا 31- آگاهی و بینش سیاسی 32- شناخت حق 33- تحقیق و بررسی 34- بصیرت و هوشیاری 35- تبلیغات و رقابت سالم 36- عدم وابستگی به فرهنگ بیگانه 37- دوری از تعصبات بی جا 38- عدم جوزدگی 39- عدم تقلید نابجا و کورکورانه 40- بیزاری ازاسراف و ریخت و پاش 41- غیبت نکردن 42- دوری جستن از مسخره و استهزاء رقبا 43- کنار گذاشتن حب و بغض های نابجا 44- عدم توسل به روش های ناپسندمثل رشوه و فریب 45- دامن نزدن به اختلافات و تفرقه ها 46- عدم تجسس و سوءظن 47- دوری از حرف های دشمن شاد کن 48- اصلح به لحاظ شناخت نیازهای ملت 49- داشتن هدف و برنامه 50- ارج نهادن به اعتماد موکلین...
این بسترهای واقع بینانه و روشن میتواند شناخت کافی را به هر شخص خواهان انتخاب درست و همراه با عقلانیت بدهد هر چند ممکن است برای برخی دیگر کافی نباشند اما بنا به وظیفه و تحقیق و بررسی این موارد انتخاب شدند و به هیچ وجه این ملاک ها برای تحمیل به دیگران نگاشته نشده اند
هومان خدابخشی – فعال دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.