به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، اکرم صاحبی، مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی، اعتیاد و الکل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد امروز در کارگاه آموزشی مهارت های فرزند پروری که در سالن زکریا این دانشگاه برگزار شد، گفت: تصور عموم بر این است که فرزند پروری خصوصیتی است که پس از تولد به والدین اعطا میشود در حالی که فرزند پروری مهارت و علمی است که نیاز به آموزش و فراگیری دارد و طبعا والدینی که این مهارت را کسب نکرده باشند، توانایی اداره کردن رفتارهای نامناسب کودک خویش را ندارند.
وی با بیان اینکه مشکلات رفتاری کودک از تعامل بین سرشت و عوامل محیطی نشات میگیرد، افزود: به طور مثال در یک خانواده ممکن است فرزندان از نظر سرشتی و صفات شخصیتی با یکدیگر متفاوت باشند، کودکی که راحت و آرام است به سادگی دستورات و قوانین خانواده را می پذیرد؛ ولی کودکان دشوار و سخت در مقابل قوانین وضع شده توسط والدین میایستند و به راحتی دستورات انها را نمیپذیرند، حال چنانچه والدین نتوانند مدیریت صحیحی روی رفتارهای این دسته از کودکان اعمال کنند، چرخه معیوبی ایجاد میشود که در نهایت منجر به تقویت رفتارهای نامناسب و منفی در کودک و شکل گیری احساس افسردگی و ناکامی در والدین میشود.
مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی، اعتیاد و الکل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه توسل به شیوه ای نادرست موجب تشدید مشکلات رفتاری کودک میشود، خاطرنشان کرد: واحد سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد در راستای توجه به نقش مهم و حیاتی والدین در تامین سلامت روان کودکان و پرورش حس اعتماد به نفس در آنها و ایجاد جوی امن و آرام در محیط خانواده، چهار جلسه آموزشی در رابطه با فرزندپروری از ابتدای امسال برگزار کرده است.
صاحبی تصریح کرد: والدین در این کارگاه آموزشی، اصول فرزند پروری، علت مشکلات رفتاری کودکان، چگونگی ارتباط مثبت با کودک، مهارت پاداش دادن، مهارت دستور دادن و چگونگی تنبیه کودکان را برای رفتارهای نامناسب شان فرا گرفتند.