به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو: در این کارگاه آموزشی که در قالب طرح ضیافت اندیشه برگزار شد، دکتر انوشه طی سخنان مشروحی به بیان نحوه و عوامل موثر بر تعامل بین استاد و دانشجو سخن گفت.
وی اظهار داشت: در قرآن تنها راهی که انسان از آن طریق می تواند به وحدت با خویش و به تبع آن با جهان دست یابد، این است که صلح با طبیعت، مردم، خود و خدا را پیش سر بگذارد.
وی افزود: از نظر مولانا می بایست برای رسیدن به این چهار صلح، چهار دیوار علاقه، عناد، عقیده و عادت را فرو ریخت. و برای فرو ریختن این چهار دیوار می بایست تمام عمر خویش را صرف مبارزه با نادانی، ناتوانی، نگرانی و نیازمندی کرد.
این استاد دانشگاه عیب گویی و عیب جویی را از آفتهای رسیدن به این هدف در زندگی بویژه در سیستم آموزشی و دانشگاهی برشمرد و افزود: تعامل دو قشر دانشجو و استاد را تعامل دو روح بزرگ دانست و اگر استاد و دانشجو درگیر جزئیات شوند می بایست نگران سیستم آموزشی کشور شد.
وی نگرانی برای نمره را از دیگر معضلاتی مطرح کرد که هر دو قشر استاد و دانشجو را از کلیات و اصل هدف آموزش و سرنوشت جامعه غافل نگه می دارد.
این استاد روانشناسی ادامه داد: ماموریت اصلی حضور انسان در جهان ورای ظواهر است که می بایست به آن دقت کرد.
دکتر انوشه گفت: طبق تحقیقاتی که در جهان انجام شده است فضاهای مجازی به اندازه 43 واحد دانشگاهی از وقت و تمرکز و انرژی دانشجو را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اهمیت نظام تربیتی در شکل گیری شخصیت افراد در جامعه افزود: والدین در نظام تربیتی در خانه به منزله هسته تبلور تربیتی هستند، و استادان و معلمان در دانشگاه ها و مدارس این نقش را بر عهده دارند.
دکتر انوشه اظهار داشت: به منظور تخریب جامعه دشمنان سه هدف تخریب بنیاد خانواده، تحقیر استادان و معلمان و فرار مغزها را نشانه گرفته اند تا نظام فکری کشور فرو بریزد.
این استاد دانشگاه تربیت نامتعادل را تربیت کاریکاتوری تعبیر کرد و گفت: تربیتی که اجزاء آن با هم تناسب ندارند متاسفانه در جامعه بسیار دیده می شود مانند جوانانی که بسیار شجاع هستند اما تدبیر کافی ندارند، یا جوانانی که بسیار درس خوان هستند اما غیراخلاقی عمل می کنند و در اخلاقیات ضعیف هستند.
وی تصریح کرد: دانشجویان در شرایطی به دانشگاه وارد می شوند که عطش علمی، ادراکی، شناختی و معرفتی، عقلی و حتی جنسی او در شرایط اوج است و می بایست در این محیط توسط استاد هدایت شود و اگر اساس تربیت او در خانواده درست و متعادل نباشد نه تنها برای استاد بلکه برای دیگر دانشجویان وخود نیز ایجاد مشکل می کنند.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش عوامل ورود یک دانشجو به دانشگاه را انگیزه، تعهد، توانایی، امکانات و دانش موجود در دانشگاه و یادگیری دانست و گفت: تاکید و توجه یک استاد به نمره، آموزش، یادگیری، تعهد و یادگیری به طور مستقیم بر دانشجو اثر دارد. وی ادامه داد: در حال حاضر معضل اساسی دانشجو برای حضور موثر در دانشگاه کمبود انگیزه است و این بستگی مستقیم به مدل ذهنی استاد دارد و نوع تفکر او نسبت به جهان پیرامون.
دکتر انوشه تاکید کرد: اثری که معلم یا استاد در تربیت یک فرد می گذارد هیچ همتایی در جهان ندارد. وی عزت نفس را باور به ارجمندی، کرامت خود و اعتماد به دیگران ولی اعتماد به نفس باور داشتن مهارتی در خود دانست و گفت: استاد و دانشجو می بایست عزت نفس داشته و آن را در تعامل بین خود به یکدیگر نیز القاء کنند.
وی با تاکید بر حفظ عزت نفس انسانی در محیط آموزشی گفت: استادی که از مهارت انسان شناسی بهره نبرده باشد و با نگاه انسان شناسانه به دانشجویان نگاه نکند استاد خوبی نخواهد بود.
در این کارگاه آموزشی که با استقبال بسیار خوبی از سوی دانشجویان همراه بود، دکتر انوشه به پرسش های مطرح شده از سوی دانشجویان نیز پاسخ داد.