اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، استاد محمود فرشچیان در نشست وضعیت هنر و نقاشی ایرانی در غرب که امروز با حضور اساتید این دانشگاه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: گفته های من در آثار هنری و تابلوهای من موجود است؛ خداوند خواسته ما خدمتی کنیم و تسلیم به رضایت الهی هستم. به نظرم هنرمند باید بدون وقفه و شب و روز کار کند، ریاضت بکشد و نباید قانع باشد.
وی افزود: در وضعیت فعلی باید دانشکده هنر اسلامی و ایرانی به وجود بیاید. سال هاست این قضیه در کش و قوس است و من به هر کس که می توانستم نامه نوشتم، اما دلم نمی خواهد درگیر این قضیه باشم. همه چیز ما از لحاظ صنایع هنری و دستی افول پیدا کرده، فرش ایرانی حرف اول را در دنیا می زد، اما حالا به رده 27 و 28 تنزل پیدا کرده است؛ متاسفانه اکنون از چین برای ما مهر و تسبیح می آورند؛ آیا این درست است؟
فرشچیان گفت: وقتی به اصفهان با وجود این همه هنرمند پا می گذاری، هنرهایی را ارائه می دهند که مربوط به چین و ژاپن است؛ ما که معتقد به آرمان انقلاب هستیم و باید بدانیم که چه هنری مربوط به خودمان است تا آن را ارائه دهیم.
استاد برجسته نقاشی خاطر نشان کرد: از قبل از انقلاب پیگیر تاسیس دانشگاه هنرهای اسلامی بودیم، اما هیچ کس به راه اندازی آن توجه نکرده است.
وی ادامه داد: تاکنون هیچ چیزی که مثمرثمر برای هنر اسلامی و ایرانی باشد در ایران دیده نشده است. کشورهایی مثل چین و ژاپن و هندوستان توانسته اند هنر خودشان را در دنیا نشان دهند، اما ایران این گونه نبوده؛ متاسفانه هیچ چیزی که نمایانگر هنر ایرانی اسلامی باشد، نمی بینیم.
فرشچیان ادامه داد: اوایل انقلاب طالقانی به هنرمندان می گفت اگر می خواهید نانتان حلال باشد، باید کاری کنید که برای هنر کشور مثمرثمر باشد. آیا از دانشگاه های ما استادی بیرون آمده که هنر اسلامی را نشان دهد؟ اشخاصی مثل ما زبان بیان ندارند؛ زبان ما قلم ما است.
استاد نقاشی خاطر نشان کرد: امیدواریم راهی پیدا کنید که در دانشگاه تربیت مدرس مکتبی ایجاد شود که هنر کشور را نجات دهد. در حال حاضر در دنیا کشورهای استعمارگر سعی می کنند هویت فرهنگی سایر کشورها را بگیرند و آنها را تسخیر کنند؛ در ایران نیز امی خواهند عمال نفوذ زیادی انجام دهند و مملکت را از ما بگیرند.
وی یادآور شد: هر هنرمند لازم است در کار خود نوآوری داشته باشد؛ نوآوری که مختص هنر اسلامی ایرانی باشد.