به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجو از مشهد، داوود زارعيان، استاد دانشگاه علامه طباطبايي تهران، در نشست علمي شبكه هاي اجتماعي، فرصت و تهديد كه در فرهنگسراي رسانه برگزار شد به اهميت استفاده از فرصت هاي فضاي مجازي پرداخت.
وي گفت: در سال 1373 تعداد مشتركان ايران در حدود 3000 نفر بود و در سال 76 اين تعداد دوبرابر شد و عده اي از اين مساله نگران بودند.
زارعيان عنوان كرد: در سال 80، ايرانيان در وبلاگ نويسي از جايگاه خوبي برخوردار بودند و امروزه يك جهش بسيار طولاني طي اين سال ها در حوزه اينترنت ايجاد شده است.
تقريبا 50 ميليون كاربر اينترنت در ايران وجود دارند
استاد دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به اين كه تعداد مشتركين حدودا به 50 ميليون نفر رسيده است، افزود: از سال 73 كه اينترنت وارد كشور شد تا كنون نگراني از خطرات فضاي مجازي همچنان وجود دارد.
وي ادامه داد: اما تفاوت نگراني گذشته و حال در اين است كه چاره اي نيست و بايد با اينترنت كنار آمد؛ چرا كه نمي توانيم بدون آن زندگي كنيم.
زارعيان عنوان كرد: كشورهاي توسعه يافته در حوزه ارتباطات چند شاخصه دارند كه ميزان فراهم بودن زيرساخت هاي مورد نياز، ميزان به كار گيري ICT از جمله شاخصه هاي آن است.
اين كارشناس مسائل ارتباطات با خاطر نشان كردن اين كه كره جنوبي رتبه اول IDI را در دنيا دارد، افزود: اين بدان خاطر است كه مهارت هاي كاربري آن ها بالا مي باشد و در مقابل آفريقا پايين ترين IDI را دارد.
وي گفت: شاخص هاي IDI تمام 167 كشوري كه مورد ارزيابي قرار گرفته است در حال گسترش هستند و پيشرفت كشورهاي در حال توسعه در اين زمينه قابل توجه است.
فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي، مهم ترين عامل تغيير آينده است
زارعيان با بيان اين كه فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي، مهم ترين عامل تغيير آينده است، تصریح كرد: ما بايد در حوزه بانكداري الكترونيك، تجارت الكترونيك و ميزان استفاده از خدمات اينترنت را بالا ببريم.
استاد دانشگاه علامه طباطبايي بانكداري الكترونيك، كارت هاي بانكي، پول ديجيتال ابزارهاي نوين زندگي امروز هستند.
وي گفت: سال 92، تعداد كارت هاي بانكي در ايران، 260 ميليون بوده است و در سال 94 اين تعداد به 367 ميليون رسيده است، يعني اكنون تقريبا هر فردي چهار عدد كارت بانك دارد.
زارعيان به استفاده بهينه از كارته اي بانكي اشاره و عنوان كرد: استفاده از كارت هاي بانكي اقتصاد كشور را تحت تاثير قرار مي دهد و باعث صرفه جويي مي شود و بايد كاركردها و استفاده هاي مختلف از آن را بدانيم.
استاد دانشگاه علامه طباطبايي افزود: خبرگزاري موبايلي، كتابخانه الكترونيك و سايت و وب ها كاركردهاي استفاده از فضاي مجازي هستند و كمك مي كند كه به اطلاعات دسترسي پيدا كنيم.
تمام ابزار فضاي مجازي فرصت و قابليت است
وي گفت: از گوشي مي توان براي آموزش و كسب اطلاعات استفاده كرد، فضاي مجازي براي ما اين امكانات را فراهم مي كند فقط بايد نحوه استفاده از امكانات آن را بدانيم.
زارعيان با تأكيد بر اين كه تمام ابزار فضاي مجازي فرصت و قابليت است، عنوان كرد: مي توانيم شرايطي فراهم كنيم تا جامعه از اين ابزارها به نحو احسنت استفاده كند. جامعه اي آگاه تر است كه از آن چه اطراف او مي گذرد، آگاه باشد و بايد متذكر شد كه بايد تهديدها را مديريت كرد.
استاد دانشگاه علامه طباطبايي به اهميت فضاي مجازي اشاره كرد و افزود: فضاي مجازي تمام مسائل را در اختيار خود قرار داده است و به راحتي فضا را تغيير مي دهد. فناوري عامل توسعه شده است؛ چرا كه براي آن سرمايه گذاري و كار شده است.
براي توسعه و پيشرفت بايد سرمايه گذاري كرد
اين كارشناس مسائل ارتباطات با خاطرنشان كردن اين كه براي توسعه و پيشرفت بايد سرمايه گذاري كرد، تصريح كرد: امروز ايميل و جيميل رتبه يك را دارند، چون روي آن سرمايه گذاري شده است.
وي به جايگاه فرهنگ سازي اشاره كرد و گفت: براي فرهنگ سازي در اين عرصه بايد كار كرد؛ آموزش سواد رسانه نياز ضروري جامعه است.
زارعيان با اشاره به اين كه اگر سواد رسانه اي را بالا ببريم بسياري از مشكلات از بين مي رود ، افزود: به نظر مي رسد براي فرهنگ سازي بايد از تمام ابزارهاي در اختيار استفاده كرد، اما مهم ترين آن، بالا بردن سواد رسانه است.
استاد دانشگاه علامه طباطبايي افزود: باید آموزش استفاده بهينه از فضاي مجازي را در مدارس نيز داشته باشيم.
فيلتر براي حفاظت خانواده و حيثيت و آبروي افراد لازم است
اين كارشناس مسائل ارتباطات با اشاره به اين كه بايد جايگاه فيلترينگ تبيين شود، گفت: هيچ كشوري با فيلتر مخالف نيست، فيلتر براي حفاظت خانواده و حفاظت حيثيت و آبروي افراد لازم است.
وي گفت: اگر محتواي فضاي مجازي را از محتواي ايراني و ملي پركنيم، آسيب ها كاهش پيدا مي كند و براي اين كار بايد سرمايه گذاري كنيم.
زارعيان در پايان يادآور شد: كار با فضاي مجازي قابل قبول است و بايد به سمتي برويم كه آن را مديريت كنيم.