محمودزاده، مسئول پژوهشگاه شاخصپژوه اصفهان از سیاسیکاری وزارت علوم در انحلال بخش خصوصی و پژوهشگاه انتقاد کرد و گفت: وزارت علوم به جای پاسخگویی به عملکرد خود، دانشجویان شاخص پژوه را برای شکایت از پژوهشگاه تحریک کردهاست.
بزرگترین چالش اکنون کشور نبود اشتغال به علت ناکارآمدی آموزش پرورش و آموزش عالی است/ سه شیمیدان در وزارت علوم وزارتخانه را تجزیه کردند!
محمودزاده، مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در مورد مشکلات این پژوهشگاه با وزارت علوم گفت: نگاه من به این موضوع نگاهی نقادانه به وزارت علوم است؛ در طول ماه های گذشته برخی هر بلایی که خواستند بر سر پژوهشگاه شاخص پژوه آورده اند.
محمودزاده افزود: آنچه امروز در آستانه انتخاب کابینه دولت دوازدهم باید از خود بپرسیم این است که آموزش عالی باید به چه سمت و سویی برود؟ علت ناکارآمدی وزارت علوم و آموزش عالی کشور چیست؟ چرا وزارت علوم ضعیف ترین وزارت و جناحی ترین وزارت در کابینه است؟ البته ممکن است فردی انسان خوبی باشد اما در مسئولیتی که به او سپرده شده است ناکارآمد باشد و شاخص پژوه قربانی این ناکارآمدی است.
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان تصریح کرد: اگر رهبر انقلاب این قدر بر قضیه پژوهش تاکید نمی کردند عده ای مدعی روشنفکری هرگز اجازه ورود پژوهش به بخش دانشگاهی را نمی دادند. امروز نظام آموزشی کشور مقاله محور است و فعالیت استاد دانشگاه منجر به تولید علم بومی و اقتدار کشور نمی شود در حالی که ویژگی هایی که رهبر انقلاب برای علم تعریف می کنند عبارتند از: ثروت آفرین، اقتدار آفرین و نافع.
وی در ادامه تاکید کرد: در سی و چند ساله گذشته ما موفق به تربیت فردی کارآمد در حد و اندازه های وزارت علوم نشده ایم آدمی که با نگاهی جدید دانشگاه های کشور را نجات دهد. تنگه احد امروز انقلاب اسلامی وزارت علوم است که در دست افراد ناکارآمد، سیاسی و بعضا فتنه گر افتاده است. رویکرد این افراد در وزارت علوم چیزی جز رکود علمی برای کشور نداشته است. هم اکنون پنج و نیم میلیون دانش آموخته بیکار روی دست کشور گذاشته شده است چرا تولید علم منجر به تولید شغل در کشور نمی شود؟ چون تولید علم دولتی و مقاله محور است. شاخص پژوه مدلی بود که برای اولین بار به این حرف رهبری که پژوهشگاه ها بروند در دل دانشگاه ها جامع عمل پوشاند لذا عده ای سرمایه گذار سرمایه شان را جهت راه اندازی پژوهشگاه به کار گرفتند اما وقتی که کارآمدی پژوهشگاه خصوصی ناکارآمدی آموزش عالی را رو کرد دشمنان پژوهشگاه پیدا شدند.
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان گفت: وزیر علوم و آموزش عالی باید کسی باشد که پژوهش اقتصادی و اقتصاد پژوهشی را بفهمد در دولت دوازدهم نمی شود یک گزینه تکراری و سوخته را دوباره تکرار کرد در حالی که دانشگاه های کشور ورشکسته اند و با صنعت بیگانه هستند و صنعت نیز به آنها اعتمادی ندارد.
وی خاطر نشان کرد: امام خمینی فرمودند که دانشگاه مبدا همه تحولات است به همان میزان دانشگاه می تواند مبدا همه تخلفات و بی نظمی ها نیز باشد. علت این همه عقب ماندگی اقتصاد کشور به خاطر چیست به این علت است که دانش آموزان و دانشجویان به صورت کاربردی و کارآمد تربیت نشده اند برای ایجاد تحول در وزارت علوم نیاز به فردی است که اقتصاد پژوهشی را با نگاه فراجناحی در کشور پیگیری کند.
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان در ادامه اظهار داشت: امروز نیازمندیم که نگاه آینده پژوهانه برای چهار سال آینده وزارت علوم داشته باشیم. نگاه و ساختار وزارت علوم باید تغییر کند تا بتوانیم به سمت تجاری سازی علوم و تولید کالای پژوهشی و صادرات آن برویم چیزی که خود رهبری هم تحت عنوان صادرات پژوهش از آموزش عالی مطالبه کرده اند. بزرگترین چالش اکنون کشور نبود اشتغال به علت ناکارآمدی آموزش پرورش و آموزش عالی است. ما 12 سال فرد را در مدرسه مشغول می کنیم و پس از آن تازه وارد دانشگاه می شود اما امروز بسیاری از دانشگاه ها بیکارند، چرا که در حوزه آموزش و پژوهش پلن و برنامه ای وجود ندارد. امروز سه شیمی دان در وزارت علوم به رسالت شان عمل کردند و وزارت علوم را تجزیه کردند. افرادی که تخصص و دانشی در حوزه مدیریتی خود نداشتند سبب تخریب وزارت علوم به اندازه چهل سال در طول چهار سال گذشته شدند البته اگر وزیر علوم به دنبال بیزینس شخصی نبود بهتر می توانست بر مجموعه خود نظارت کند.
وی گفت: می دانیم که امام خمینی اقتصاد ایران را به سه بخش خصوصی، دولتی و تعاونی تقسیم می کند اقتصاد وقف در حوزه آموزش و پژوهش از زمان شاه عباس وجود داشته است. پژوهشگاه های خصوصی می توانند نقش موتور تولید ثروت و شغل را برای کشور بازی کنند. البته با حضور کم وزیر علوم در وزارتخانه و انجام بیزینس های جانبی جای تعجب ندارد که از او بشنویم که از انحلال تنها پژوهشگاه خصوصی کشور خبر ندارد.
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان عنوان کرد امروز وزارت علوم به دانشگاه ها بر چه اساسی رشته می دهد البته براساس شاخص های کیفی نیست بلکه از طریق لابی اتفاق می افتد. برنامه وزیر جدید برای جذب سرمایه در دانشگاه های دولتی چیست؟ چرا باید برای حل مشکلات همه واحدهای دانشگاهی به وزارت علوم در تهران بیایند و مرجعی برای حل مشکلات در حد استانی و منطقه ای وجود نداشته باشد.
تحصیل شاکی توسط وزارت علوم برای شاخص پژوه!/ حذف شاخص پژوه رفتاری جناحی و سیاسی است
وی در مورد علت انحلال شاخص پژوه توسط وزارت علوم گفت: نامه انحلال شاخص پژوه در 8 اسفند ماه 95 توسط وزارت علوم صادر شد در این نامه به گزارشات مرکز گسترش وزارت علوم و نظارت و ارزیابی سازمان بازرسی کشور استناد شده است در صورتی که در تماس هایی که با سازمان بازرسی کشور داشته ایم گفته اند هیچ گزارشی مبنی بر تخلف و یا غیرقانونی بودن شاخص پژوه به وزارت علوم صادر نکرده اند. ایرادهایی که به بهانه آن شاخص پژوه را منحل اعلام کرده اند یک مورد این است که اساسنامه شاخص پژوه مراحل قانونی ثبت را طی نکرده است که در آخرین جلسه دیوان عدالت اداری قاضی پرونده رو به مسئولان وزارت علوم حاضر در جلسه دادگاه گفت اگر ادعا می کنید که این پژوهشگاه غیرقانونی است چرا در حال انتقال پژوهشگاه از حالت پژوهشکده به پژوهشگاه، سکوت کردید و به قضیه ورود نکردید؟
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان گفت: مورد دیگر این است که می گویند شاخص پژوه هیئت علمی ندارد در حالی که پایان نامه های متعددی در مقطع ارشد و دکتری در پژوهشگاه تعریف شده بسیاری از آنها دفاع شده و بسیاری هم به تجاری سازی رسیده است چهار تیپ هیئت علمی در پژوهشگاه شاخص پژوه داریم: جذب از طریق سامانه وزارت علوم، جذب استادان بازنشسته که به صورت تمام وقت در پژوهشگاه فعالیت دارند، استادان حق التدریسی و دکترهایی که به عنوان پژوهشگر استخدام می شوند.
وی همچنین عنوان کرد: نگاه کلی به وزارت علوم حاکی از یتیم بودن این وزارتخانه دارد که تنها توسط چهار-پنج نفر خارج از وزارت علوم کنترل می شود. دعوا بر سر پژوهشگاه شاخص پژوه دعوای سیاسی است که چون پژوهشگاه در زمان دولت دهم آغاز به کار کرده است پس باید در این دولت دیگر نام و نشانی از آن باقی نماند. در دیداری که با وزیر علوم در سفر ایلام داشتم ایشان از مصوبه انحلال پژوهشگاه شاخص پژوه ابراز بی اطلاعی کردند در حالی که امضای ایشان در پای نامه ها و اطلاعیه های مربوط به انحلال پژوهشگاه وجود دارد.
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان تاکید کرد: یکی از ایرادات وزارت علوم به پژوهشگاه شاخص پژوه این است که نباید در دل دانشگاه اصفهان ساختمان سازی و فعالیت می کردید حضور شاخص پژوه در دانشگاه اصفهان مربوط به امروز نیست و چرا وزارت علوم هم اکنون متوجه حضور ما در دانشگاه اصفهان شده است؟ از سال 90 پژوهشگاه شاخص پژوه اقدام به آموزش دانشجوی دکتری نمود. 98 درصد فعالیت های شاخص پژوه پژوهشی است و 2 درصد آن مربوط به فعالیت های آموزشی و تربیت دانشجویان ارشد و دکتری است اما متاسفانه وزارت علوم این مطلب را به صورت عکس منعکس می کند. اگر مشکل وزارت علوم جذب دانشجویان است چرا بخش پژوهشی پژوهشگاه که حدود 90 درصد از فعالیت های پژوهشگاه را به خود اختصاص می دهد را هم تعطیل می کند؟ خود این وزارت علوم بارها به عنوان کارآفرین برتر و یا تولیدکننده برتر علم از ما تقدیر کرده است.
وی با انتقاد از نگاه جناحی مسئولان وزارت علوم به پژوهشگاه شاخص پژوه گفت: مسئولان با نگاه جناحی تسویه حسابی بین جناح اصولگرا و اصلاح طلب است دست به انحلال پژوهشگاه شاخص پژوه زدند.
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان گفت: گفته می شود که حضور پژوهشگاه شاخص پژوه در داخل دانشگاه اصفهان و ساختمان سازی قانونی نیست که اعلام می کنند طبق مجوز هیئت امنای قبلی دانشگاه حضور ما در دانشگاه اصفهان قانونی است اما بعدا رئیس جدید دانشگاه اصفهان و وزارت علوم در مجوز هیئت امنای قبلی دانشگاه اصفهان دست بردند و این بند را از مجوز حذف کردند.
وی در ادامه به دیگر علت وزارت علوم برای انحلال پژوهشگاه شاخص پژوه اشاره کرد و گفت: می گویند که تعدادی دانشجو خارج از کنکور سراسری توسط پژوهشگاه شاخص پژوه جذب شده است که باید در جواب آن گفت کنکور تنها یک راه جذب دانشجو می باشد. مورد دیگر این است که می گویند تعدادی از مدیران دولتی در شاخص پژوه دانشجو هستند که البته باید اشاره کنم که برخی از آنها فرمانداران و استانداران دولت یازدهم هستند و پست و درس و ادامه تحصیل به همراه مسئولیت مشکلی ندارد بلکه مهم کیفیت تحصیل است. از طریق کنکور 150 نفر، از طریق سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران 50 نفر و از طریق استعدادهای درخشان حدود 30 نفر جذب دانشجو داشته است.
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان افزود: این رفتار حذفی وزارت علوم سبب سلب اعتماد بخش خصوصی به وزارت علوم خواهد شد و می دانیم که اگر در حوزه ای بخش خصوصی حذف شود کشور وارد رکود می شود و امروز هم شاهد رکود علمی در کشور هستیم. شاخص پژوه بیش از 400 پروژه را با کارفرماهای خصوصی منعقد کرده است اما وزارت علوم همه راه ها رای ارتباطی را به روی شاخص پژوه و اعضای آن بسته است حتی آب و برق مجموعه نیز قطع شده است. سایت پژوهشگاه نیز توسط وزارت علوم امروز از دسترس خارج گشته است.
وی در مورد دیگر مشکلات ایجاد شده توسط وزارت علوم برای پژوهشگاه گفت: وزارت علوم از کارفرماهای شاخص پژوه خواسته است که مراودات شان با ما را قطع کنند و پول یشان را پس بگیرند. حراست وزارت علوم نیز با تمام اعضای شاخص پژوه به خصوص دانشجویان تماس گرفته که مقصر وضعیت فعلی پژوهشگاه وزارت علوم نیست و دانشجویان باید از رئیس مجموعه که من باشم شکایت کنند. جای شاکی و متهم عوض شده است.
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان افزود: در طبقات بالایی وزارت علوم سه مسئول با تخصص شیمی در حوزه قانون گذاری و سیاست گذاری پژوهشی آموزشی وزارت علوم فعالیت می کنند و کسی از آنها نمی پرسد که با کدام تخصص و پیشینه فعالیتی به این سمت برگزیده شده اند یک انتخاب سیاسی و غیرکیفی این قدر می تواند برای کشور هزینه آفرین باشد.
وی اضافه کرد: تعطیلی شاخص پژوه چه نفعی برای دولت دارد؟ جز اینکه 500 نفر دانشجو، هیئت علمی و کارکنان بیکار می شوند؟ در شرایطی که خود دولتی ها نمی توانند یک شغل ایجاد کنند. در شرایطی به دانشجویان گفته می شود که دوباره وارد آزمون ورودی شوند که برخی از آنها دوره دکتری خود را تمام کرده اند برخی حتی از پایان نامه خود دفاع کردند.
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان افزود: وزارت علوم در یک شبکه فساد و سیاسی کاری درگیر بوده و کارآمدی خود را از دست داده است امروز شاهد پرونده سازی و جنجال سازی برای شقوق مختلف نظام دانشگاهی کشور هستیم؛ یک روز دانشگاه آزاد، روز دیگر پیام نور و علمی کاربردی و امروز هم شاخص پژوه. چگونه سه نفر در مورد چیزی تصمیم می گیرند که هیچ دانشی در مورد آن ندارند؟! داستان شاخص پژوه با وزارت علوم داستان قربانی کردن بخش خصوصی است.
وی به برنامه وزارت علوم در آینده اشاره کرد و گفت: تا الان برنامه ای برای خصوصی سازی و همکاری با بخش خصوصی وجود نداشته است. با تفکر دولتی نمی توان تولید علم کرد و بودجه ای برای دانشگاه های کشور ایجاد کرد اگر قرار باشد برای تربیت دانشجو از جامع جذب پروژه و بودجه کنیم باید سیاست های تجاری سازی و استادان کارآمد مربوط به این حوزه را به کار بگیریم برخی از هیئت های علمی نمی توانند پروژه خارجی را مدیریت کنند و کار پژوهشی و اقتصادی انجام دهند اگر امروز با دانشگاه های مادر کشور صحبت کنیم همه از فقدان بودجه حتی برای اداره امور عالی دانشگاه هم ناراضی هستند.
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان تاکید کرد: متاسفانه در سه تجمع اخیر اعضای شاخص پژوه در مقابل وزارتخانه از معاونت آموزشی وزارت علوم، آقای شریعتی نیاسر چیزی نشنیدیم. سازمان بازرسی کشور به مسئولیت آقای باقری و سرپرستی آموزش و پژوهش آقای شاهرخ اعلام کرده است که هیچ گزارشی مبنی بر انحلال شاخص پژوه صادر نکرده است. وزارت علوم در ناچاری دنبال تحصیل شاکی علیه شاخص پژوه به مسئولیت من است و دانشجویان را تحریک به اقامه شکایت علیه بنده نموده است تا بخش خصوصی را به زانو درآورد در حالی که این ما هستیم که باید شکایت کنیم.
کارآمدی شاخص پژوه به عنوان بخش خصوصی ناکارآمدی وزارت علوم و بخش دولتی را روکرد!
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان در مورد برنامه نهایی شاخص پژوه در مقابل اطلاعیه انحلال و آزمون ورودی مجدد دانشجویان گفت: وزارت علوم اعلام کرده است که دانشجویان باید دوباره وارد فرآیند جذب مجدد شوند که البته ما نمی پذیریم و این یک تله ای است که توسط وزارت علوم برای دانشجویان ایجاد شده است، تا با نام آزمون وزارتخانه دانشجویان وارد آن شوند و سپس به راحتی کنار گذاشته شوند و گفته شود که مدرکت و یا چهار سال تحصیلت پذیرفته وزارتخانه نیست و دنبال این هستند که تا دولت بعدی زمان بخرند و پژوهشگاه را در مشکلات غرق کنند که این خلاف قانون است. کلمه انحلال در قانون یعنی مرگ مدنی و پژوهشگاه شاخص پژوه حتی در صورت اثبات تخلفات ادعایی وزارتخانه مستحق مرگ مدنی نیست.
وی افزود: امروز وزارت علوم به پژوهشگاه شاخص پژوه بابت دانشجویان کنکوری 10 میلیارد تومان و همچنین دانشجویان سهمیه ای شاهد و ایثارگر بدهکار است. بسیاری از پروژه های شاخص پژوه به خط تولید رسیده است و یا در حال اجرایی شدن با طرف های خارجی هستند. پنج پروژه بین المللی صادراتی داریم که با کارشکنی های وزارت علوم مراودات آن به صورت بلاتکلیف رها شده است. برخی از این پروژه ها عبارتند از: آب شیرین کن های خورشیدی، ال ای دی های کم مصرف، چسب های ضد حریق که برخی از آنها به افغانستان و عراق صادر می شود.
وی در مورد تجاری سازی علوم توسط شاخص پژوه گفت: ما مجموعه ای هستیم که رساله دانشجویان را به کالای مدل تبدیل می کنیم و بعد از تجاری سازی به فروش می رسانیم و صادر می کنیم. تنها جایی هستیم که رساله های دکتری باید پیوست اقتصادی داشته باشند . 98 درصد فعالیت پژوهشی پژوهشگاه کنار گذاشته شده و وزارت علوم تنها به خاطر ایرادات واهی به 2 درصد بخش آموزشی پژوهشگاه را به انحلال کشانده است. هم اکنون سالارآملی، معاونت بین المللی وزارت علوم در حال مکاتبه با سفارتخانه، دانشگاه ها و وزارت امور خارجه است که 50 پروژه و تفاهم نامه و قرارداد شاخص پژوه را لغو کند. سامانه اتوماسیون پژوهشگاه که راه ارتباطی ما با وزارت علوم بود را قطع کرده است.
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان در مورد ریشه یابی علت انحلال پژوهشگاه گفت: به علت کارآمدی پژوهشگاه شاخص پژوه که باعث بصیرت افزایی بخش خصوصی در نشان دادن ناکارآمدی بخش دولتی در تجاری سازی علوم و ایجاد ثروت برای کشور بود و به علت رکود علمی ناشی از ناکارآمدی آموزش عالی کشور که رهبری هم نسبت به آن تذکر دادند علم را هم سیاسی کردند و کار را به تسویه حساب های شخصی کشاندند. امروز اگر به دنبال حقوق در وزارت علوم باشیم باید لابی و بده بستان مالی داشته باشیم!؟ مورد دیگر این است که این جریان دنبال این هستند که نوک پیکان ناکارآمدی را از سمت خود به سمت صنعت بچرخانند و وانمود کنند که این وزارت علوم و سیاست های اشتباه دولت در آموزش عالی نیست که باعث رکود علمی در کشور شده است ما شاهدیم که جناب آقای ولایتی به برخی مدیران وزارت علوم خطاب می کند که ادعاهای شما در حد کارشناسی است و از روی مواضع علمی و منطقی نیست.
وی عنوان کرد: در کجای دنیا دانشجو را از خانه اش که وزارت علوم دولت باشد می رانند؟ در سه بار تجمع دانشجویان و اعضای هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه در مقابل وزارتخانه علوم نه تنها هیچ پاسخی از وزارتخانه دریافت نکردیم بلکه حتی توسط نیروی انتظامی و حراست تهدید هم شده ایم.
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان در مورد نقش دانشگاه اصفهان در روند اعلام انحلال شاخص پژوه توسط وزارت علوم گفت: در اولین روز معارفه رئیس جدید دانشگاه اصفهان حضور یافتم و پس از معرفی خود به ایشان به من گفتند تا سه روز دیگر باید دانشگاه را ترک کنی چرا که شما جزو تیم ریاست قبلی دانشگاه هستی.
قوه قضائیه و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس صدای تظلم خواهی اعضای پژوهشکده شاخص پژوه را بشنوند
وی گفت: امروز خواهان این هستیم که صدای تظلم خواهی مجموعه هایی چون پژوهشگاه شاخص پژوه همچون بورسیه ها، پیام نور و دانشگاه آزاد به دیوان عدالت اداری و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شنیده شود و جناب آقای آملی لاریجانی مسئول قوه قضائیه متوجه باشند که یک کاسپین جدید در راه است چرا که دست آخر افراد متضرر شده توسط وزارت علوم مجبور به شکایت از وزارت علوم می شوند آیا وزیر علوم پس از 23 نامه و چندین بار تجمع مقابل وزارت علوم تنها به اندازه پنج دقیقه نمی توانست برای مجموعه شاخص پژوه وقت بگذارد آیا مجموعه ای که توسط خود وزارت علوم به عنوان برند اول پژوهشی معرفی شده این استحقاق را ندارد؟ وزارت علوم باید مشخص کند که با پیشرفت، آموزش و پژوهش چه مشکلی دارد. خلاف شرع و قانون است که فرد بعد از 5 سال تحصیل مجبور به دادن آزمون و جذب مجدد شود.
مسئول پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان در ادامه افزود: پژوهش در کشور ما حالت تزئینی و نمادین پیدا کرده و وزارت علوم به عنوان یک بخش دولتی از قوت و رونق گرفتن پژوهش در بخش خصوصی واهمه دارد. چرا آقای وحید احمدی که لوح تقدیر برترین کارآفرین را به شاخص پژوه اعطا کرده پس از هشت ماه نامه نگاری شاخص پژوه به وزارت علوم اعلام نمی کند که اشتباه کردم که از شاخص پژوه تقدیر کردم و یا اینکه از ما حمایت کند؟! برای سومین تجمع دانشجویان در مقابل وزارت علوم چهار تن از آنها در مسیر تصادف کردند. بنده نیز برای مطرح کردن مشکلات شاخص پژوه به مطب وزیر علوم هم مراجعه کرده ام اما مسئول مطب از پذیرفتن بنده سر باز زدند. شاخص پژوه برای طرح مشکلاتش با وزیر علوم باید به کجا مراجعه کند؟ بسیاری از دانشجویان در طرح مشکل تحصیلی خود با خانواده خود دچار مخاطره شده اند و امکان از هم پاشیدن زندگی های خانوادگی آنها وجود دارد.
حاضر به مناظره با مسئولان وزارت علوم هستم
وی در پایان گفت: من به عنوان مسئول شاخص پژوه بارها اعلام کردم که حاضر به مناظره در خصوص مشکلات مطرح شده از سوی وزارت علوم برای شاخص پژوه با تک تک افراد پیشنهادی توسط وزارت علوم و دانشگاه اصفهان هستم، اما مدیران حتی حاضر به همین قدر وقت گذاشتن برای یک بخش خصوصی موفق نیستند.