معاون آموزشی وزارت علوم به تشریح برنامههای این وزارت خانه در حوزه آموزش عالی پرداخت و گفت: حذف کنکور یکی از سیاستهای جدی ماست که البته یک فرایند است و باید دستگاههای ذیربط نظیر مجلس، وزارت آموزش و پرورش به طور جدی در این مسئله ورود کنند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری که ظهر امروز در ساختمان وزارت علوم برگزار شد به تشریح برنامههای این وزارت خانه در حوزه آموزش عالی پرداخت و گفت: بازنگری رشته ها، تداوم برنامههای پیشین وزارت خانه، اهتمام جدی به نهادینه کردن و حمایت از بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی، تحول و ارتقای کمی و کیفی و توسعه آموزش مهارتی، اجرایی کردن سند آمایش آموزش عالی، از برنامههایی است که در این دولت در وزارت علوم دنبال میشود.
وی افزود: هم چنین ساماندهی موسسات آموزشی به دو دسته توسعه یافته و در حال توسعه یکی دیگر از برنامه هاست که براین اساس موسسات در حال توسعه باید مورد حمایت ویژه قرار بگیرند هم چنین نظام رتبه بندی بومی تحت عنوان یونی رنک تدوین شده که باید مورد استفاده قرار بگیرد.
شریعتی نیاسر در خصوص حذف کنکور گفت: حذف کنکور یکی از سیاستهای جدی ماست که البته یک فرایند است و باید دستگاههای ذیربط نظیر مجلس، وزارت آموزش و پرورش به طور جدی در این مسئله ورود کرده و هماهنگیهای لازم صورت بگیرد انتظارمان این است که با همکاری مشترک بتوانیم کنکور را به طور کامل حذف کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: در مقطع دکترا معتقد هستیم کنکور باید حذف شود پیش از این هم کنکور تخصصی در مقطع دکترا حذف شده بود، اما مجلس طرحی را مصوب کرد که پذیرش دانشجوی دکترا از طریق کنکور صورت بگیرد و لذا با این کار ما به عقب برگشتیم، اما باید مجلس با ما همکاری کند تا کنکور را در مقاطع تحصیلات تکمیلی راحتتر حذف کنیم.
وی با تاکید براینکه کنکور در تمام مقاطع حذف شدنی است توضیح داد: در تحصیلات تکمیلی برای حذف کنکور نیاز به مصوبه مجلس داریم سال ۸۶ قانون حذف کنکور در مجلس قطعی شد و قرار شد تا سال ۹۱ کنکور حذف شود، ولی ساز و کار حذف کنکور در گروی هماهنگی آموزش و پرورش بود تا بتواند طی سه سال متوسطه امتحانات کشوری برگزار کند، چون دانش آموزان در بخشهای مختلف آموزش میبینند لذا تنها راه برگزاری امتحانهای یکسان کشوری است. سال ۹۲ دوباره مجلس در این قضیه ورود کرد و قانون جدیدی به ما ابلاغ شد که طرح حذف کنکور سال ۸۶ ملغی اعلام شد و قرار شد ظرف ۵ سال ۸۵ درصد پذیرش دانشجویان از طریق بررسی سوابق تحصیلی صورت بگیرد البته بالغ بر ۸۳ درصد پذیرفته شدگان در دانشگاهها براساس سوابق تحصیلی ورود کنند و کنکور بیشتر برای رشتههای پرمتقاضی معنا دارد دیگر افراد هم اگر در کنکور شرکت میکنند برای محک زدن خودشان برای دستیابی به این رشتههای پرمتقاضی میباشد.
شریعتی نیاسر با اشاره قانون تفویض اختیار به دانشگاهها گفت: در برنامهای که تدوین شده بسیاری از ضوابط و مفاد آیین نامههای آموزشی در هر سه مقطع به دانشگاهها واگذار میشود و تصمیم گیریها در مراجع دانشگاه باید به تصویب برسد که اعمال سلیقه فردی نداشته باشیم.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به طرحهای اقتصاد مقاومتی در حوزه آموزش عالی توضیح داد: دو طرح اقتصاد مقاومتی در معاونت آموزشی در حال پیگیری است که یکی از این طرحها طرح پیاده سازی آمایش آموزش عالی و دیگری طرح ارتقای ۵ دانشگاه و پژوهشگاه به تراز جهانی میباشد برهمین اساس دانشگاههای الزهرا، تهران، امیرکبیر، اصفهان، صنعتی شریف، شیراز، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تبریز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه خوارزمی، و پژوهشگاهها شامل: موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه دانشهای بنیادی، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، پژوهشگاه مواد و انرژی، پژوهشگاه هوا و فضا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مرحله نخست برای این طرح پذیرفته شده اند.
وی تاکید کرد: روز چهارشنبه بعدازظهر در محل ستاد اقتصاد مقاومتی جلسهای با حضور شخصیتهای موثر در این حوزه نظیر وزیر علوم، دکتر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، خرازی، نمکی معاون سازمان برنامه و بودجه و دیگر مسئولان برای تحقق این امر و رسیدن به تزار جهانی تشکیل میشود که در این جلسه قرارداد اجرایی ورود مراکز برای رسیدن به این مهم امضا و مبادله میشود.
شریعتی نیاسر در خصوص این طرح توضیح داد: این طرح در اردیبهشت ماه ۹۵ توسط ستاد اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد و برای آنکه وزارت علوم بانی انتخاب دانشگاهها نباشد از دانشگاهها خواسته شد تا در بازه زمانی ده ساله برنامهای را تدوین کنند تا خود را به تراز جهانی برسانند پس از این ابلاغیه ۲۳ دانشگاه و ۱۷ پژوهشگاه برنامههای خود را ارسال کرده اند که به وزیر وقت ارایه و مورد بررسی قرار گرفت ۱۶ به علاوه ۹ که برای ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه میباشد هدف گذاری ماست، اما در افق چشم انداز دیده شده که حداقل ۵ دانشگاه و پژوهشگاه به تراز جهانی برسند کمیته عدالت و نظارت از برجستهترین شخصیتهای علمی تشکیل شده و ناظر بر انجام این برنامهها توسط دانشگاهها و پژوهشگاهها میباشد و ارزیابیها از این طریق صورت میگیرد مبنای ما براین است که هر سال عملکرد این موسسات برای رسیدن به هدف جهانی نظارت شود و اگر موسسهای نتواند به اهداف سامانه دست یابد از این پروژه خارج میشود.
معاون آموزشی وزارت علوم درباره بودجه طرح اقتصاد مقاومتی توضیح داد: بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی در سال برای این پروژه در نظر گرفته شده که با توجه به مشکلات اقتصادی کشور این اعتبار در حدی که ما انتظار داریم تخصیص داده نشده، اما مهمتر از بحث مالی حمایت حقوقی از این طرح اهمیت دارد که باید وزارت خارجه، وزارت کشور، اطلاعات، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی از این طرح حمایت کنند ۴۲ شاخص برای دانشگاهها و ۳۳ شاخص برای پژوهشگاه تعیین شده که براساس این شاخصها دانشگاهها و پژوهشگاهها انتخاب میشوند.
وی در خصوص پولی شدن سنوات تحصیلی برای دانشجویان روزانه توضیح داد: طبق آیین نامه دانشجویی برای ورودی ۹۳ تا ۹۵ که به دانشگاهها ابلاغ شده پیش بینی شده که در واقع چه شرایطی موجب میشود تا دانشجو مجبور به پرداخت شهریه شود هم چنین در این آیین نامه سقف و میزان شهریه براساس نظر هیئت امنای دانشگاه تعیین میشود با تفویض اختیار به دانشگاهها از سال آینده بسیاری از مندرجات آیین نامه به دانشگاهها واگذار میشود. هم چنین در خصوص پردیسهای خودگردان نیز این مسئله به دانشگاهها ارتباط دارد که بخواهند چگونه کلاس این پردیسها را برگزار کنند.
شریعتی نیاسر درباره رشتههای دانشگاه آزاد گفت: اتفاق جدیدی برای دانشگاه آزاد نیفتاده و رشته محلهای دانشگاه آزاد طبق روال بررسی شده و بخشهایی پذیریش قطعی داشتند و رشته محلها براساس مصوبه مجلس و سازمان سنجش، نظارت و بررسی شده و به دانشگاه آزاد اعلام شده است؛ هم چنین طرح حذف مرحله تکمیل ظرفیت در دستور کار شورای سنجش و پذیرش قرار گرفته امیدواریم بتوانیم با رعایت مصالح موسسات آموزش عالی کشور به زودی تکمیل ظرفیت را حذف کنیم و هیچ یک از دانشگاهها مجاز به پذیرش جدید در مرحله تکمیل ظرفیت نیست و امیدواریم این طرح به سرعت در شورای سنجش و پذیرش مورد تایید قرار بگیرد.
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص بازنگری دروس توضیح داد: از سال ۹۴ کلیه دروس مورد بررسی قرار گرفته و از مجموع قریب به سه هزار برنامه درسی در رشته مقطعهای مختلف حدود ۸۰۰ سرفصل بیش از ده سال قدمت دارند لذا از سال ۹۴ کارگروههایی را فعال کردیم و این ۸۰۰ مورد را مورد بازنگری قرار دادیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: فاز اول بازنگری برنامههای درسی انجام شده و فاز دوم از اردیبهشت ماه به دانشگاههای سطح یک برای بازنگری برنامههای درسی ابلاغ شده که با تفویض اختیار این کار را انجام دهند دانشگاههای غیر از سطح یک نیز اجازه دارند که برنامه درسی را که دانشگاههای سطح یک راه اندازی کرده اند استفاده کنند و از آن الگو بگیرند.