معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، نقش اتاق فکر را در آموزش عالی و برنامهریزی ایفا میکند چرا که اتاق فکر بازوی اصلی مدیران اجرایی در همه دستگاهها است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، پنجاهمین سال تاسیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
مجتبی شریعتی نیاسر با حضور در این مراسم، اظهار کرد: از عمر پژوهش و برنامهریزی در کشور نیم قرن گذشت و به بهانه این محافل و گفتوگوها باید تامل کنیم که در برنامهها و امور اجرایی چقدر منطبق با نگاه کارشناسانانه و برنامهریزیهای منبعث از نگاه دقیق صاحبنظران هستیم.
وی با اشاره به مدیران موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در طول سالها، گفت: مدیران زیادی در این موسسه رفت و آمد کردند اما کوتاه بودن دوران مدیریت محل سئوال است.
معاون آموزشی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: جهتگیری در آموزش عالی، رسیدن به جایی است که دانشگاههای نسل جدید به صورت کارآفرین در جامعه خودشان را نشان دهند؛ منظور از دانشگاه کارآفرین، کنترل کمیتها و ارتقای کیفیتها همچنین در نظر داشتن نقش بیشتر دانشآموختگان است.
شریعتی نیاسر تاکید کرد: نکته مورد غفلت قرار گرفته، سرنوشت دانشآموختگان دانشگاهها و نقشآفرینی آنها در جامعه است چرا که این خروجیها نقش موثری در رفع مشکلات کشور دارند. در همین زمینه از پنج، شش سال گذشته وضعیت بیرویه کمی در دانشگاه کنترل شده است اما در بحث ارتقای کیفیت راه درازی داریم.
وی اظهار کرد: در بحث کیفیت، آموزش فقط درس و تدریس و پژوهش صرفاً مقالهنویسی نیست بلکه راهکار یا نگاه تحولی دیگری باید برای اثربخشی دانشآموختگان دنبال شود.
شریعتی نیاسر در مورد مهارتافزایی دانشجویان با اشاره به نقش موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در این زمینه، گفت: در آموزش عالی، امسال به عنوان سال مهارتافزایی نامگذاری شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به رمز موفقیت موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تاکید کرد: عزم و اراده مدیران در استفاده از موسسه پژوهش و برنامهریزی برای برنامهریزی در حوزه آموزش عالی، دیده میشود. به نظر میرسد در کشورمان برنامهریزی جدا از عرصه اجرا است و مدیران برنامهریزی و کارشناسان پیوندی با هم ندارند؛ در حالی که این رویکرد باید تغییر کند و اصلاح شود.
وی در مورد گستردهتر شدن فعالیت موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، گفت: موسسه باید در دانشگاهها حضور فیزیکی فعال داشته باشد تا با جامعه علمی تعامل برقرار و برخی گردهماییها را در مراکز آموزش عالی برگزار کند.
به گفته شریعتی نیاسر، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در کنار تحلیل وضعیت باید راه حل هم داشته باشد اما متاسفانه در نظام مدیریتی و اجرایی ایران، مدیران به تنها مسئلهای که رسیدگی نمیکنند، فکر و برنامهریزی است چرا که دچار روزمرگی شده اند.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: کارشناسانه نبودن تصمیمسازیها منجر به عدم موفقیت مصوبات در عرصه اجرا می شود. همچنین موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی باید بتواند در طرح تدوین استراتژی توسعه آموزش عالی، بایدها و نبایدها را تبیین کند.
وی با بیان اینکه آموزش و پژوهش باید پیوند معناداری داشته باشند، اظهار کرد: همانطور که اشتغال دانشآموختگان را رصد میکنیم باید مقداری هم در برنامهریزی، خودمان را رصد کنیم.