معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از به دست آوردن دانش فنی ساخت یک رام قطار مترویی توسط شرکتهای دانشبنیان و محققان کشور خبر داد.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز در آئین انعقاد ساخت یک رام قطار مترویی برای استفاده در خطوط مترو که با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: ما در سال گذشته به تفاهماتی با شهرداری تهران رسیدیم که ساخت یک رام قطار مترویی یکی از این تفاهمهای همکاری بود.
وی با بیان اینکه تاکنون اتفاقات بزرگی در راستای بومی سازی حوزه ریلی رخ داده است، گفت: اکنون شاهد این هستیم که به بومی سازی حوزه مترو توسط شرکتهای دانش بنیان و تیمهای استارت آپی دست یابیم.
ستاری با تاکید بر اینکه داخلی سازی قطار مترو یکی از دغدغههای ما با شهرداری تهران است، گفت:، زیرا کشور به این داخلی سازی نیاز دارد و علاوه بر شهر تهران، کلان شهرهای دیگر در کشور میتوانند از این دستاورد بومی بهره ببرند.
وی با بیان اینکه تاکنون ۷۰ درصد ساخت قطارهای مترویی خارجی بوده است، گفت: اکنون درصدد هستیم با انعقاد این قرارداد ۸۵ درصد یک رام قطار مترویی را پیاده سازی کنیم.
ستاری با تاکید بر اینکه همکاری معاونت علمی و شهرداری نماد یک همکاری در حوزه فناوری است، گفت: ما میتوانیم با استفاده از ظرفیتهای دانشی این تفاهم نامه را بعد از دو سال اجرایی سازی کنیم.
وی ادامه داد: بعد از دو سال پیش بینی کردهایم بیش از ۴۰۰ رام قطار مترویی را با استفاده از این دانش فنی به بهره برداری برسانیم.
به گفته ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ما میتوانیم اشتغال را در حوزههایی که تحریم هستند ببینیم تا تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.
وی با اشاره به بندهای توافقی با شهرداری گفت: همچنین راه اندازی کارخانجات نوآوری، ناحیههای نوآوری در راستای توسعه استارت آپهای حوزه خدمات شهری و … از دیگر توافقات بین معاونت علمی و شهرداری هستند که به زودی اعلام خواهند شد.
منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز امروز در مراسم انعقاد قرارداد ساخت یک رام قطار مترویی برای استفاده در خطوط مترو گفت: این پروژه در راستای طراحی و ساخت قطار مترویی و رسیدن به ۸۵ درصد فناوری بومی منعقد شده است.
وی افزود: بنا داریم قویترینها را برای ساخت این قطار، دور هم جمع کنیم که نهایتاً به ساخت قطار مترویی منجر شود.
منطقی با بیان اینکه یک رام قطار مترویی شامل ۷ الی ۸ واگن میشود، گفت: حجم این پروژه برابر ۳۰۰ میلیارد ریال است که ۶۰ درصد آن توسط مترو و مابقی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی طی ۱۸ ماه تأمین میشود.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه اگر در این پروژه موفق شویم، کار بزرگی در سطح ملی انجام دادهایم، گفت: این پروژه در راستای بومیسازی واگنهای مترو است.