دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: برخلاف تاکیدات چندین ساله سند تحول بنیادین در زمینه استفاده از ظرفیت رسانه در تربیت؛ اما با کوتاهی وزارت آموزش و پرورش رسانه ملی همواره در اختیار موسسات کنکوری و آموزشی بوده است.
قائم پناه، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: متاسفانه با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشورمان همانند سایر کشورها و جهت جلوگیری از شیوع گسترده این ویروس، تمهیداتی اندیشیده شد که یکی از این اقدامات، تعطیلی مدارس و دانشگاهها از سوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا بود که بایستی این اتفاق رقم میخورد.
وی افزود: بعد از این تعطیلی، سوال اینجا بود که آموزش و روند ادامه تحصیل دانش آموزان به چه نحوه خواهد بود؟ سوالی که تقریبا دغدغه همه مردم خاصه معلمین و خانوادهها بود؛ لذا با توجه به این اتفاق، رسانه ملی پای کار امد و شبکههای آموزش، چهار و شبکه دو به امر آموزش دانش آموزان اختصاص یافت. و قطعا این موضوع اتفاق مبارکی است چون هم یکی از راههای جبران ساعت درسی دانش آموزان است و هم در ادامه می تواند اسبابی برای توسعه عدالت آموزشی باشد. منتهی نقدهایی هم به این آموزش از راه دور صدا و سیما وارد است.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه ما خیلی پیشتر از این انتظار داشتیم که این شیوه از آموزش برای دانش آموزانی که در مناطق محروم یا مستضعف نشین به آموزش باکیفیت دسترسی ندارند شکل بگیرد، گفت: این اتفاق نشان داد که آموزش و پرورش برخلاف تاکیدات چندین ساله سند تحول بنیادین در زمینه استفاده از ظرفیت رسانه در تربیت، کوتاهی کرده و از طرفی متاسفانه فضای رسانه ملی چندین سال است در اختیار موسسات آموزشی و کنکوری افتاده است. به هر روی شیوع ویروس کرونا اسباب خیری شد تا آموزش و پرورش و رسانه، به این ظرفیت و ارکان تربیت هم توجه کنند.
قائم پناه با بیان اینکه اساتیدی که دروس دانش آموزان را از طریق رسانه ملی ارائه می کنند افراد توانمند و مسلط به مباحث هستند، اما خب اسباب این نوع آموزش هم متفاوت است، افزود: گاها ما به عنوان دانشجومعلم نسبت به برخی از این آموزشها انتقاد داریم و انتظار داریم شیوههای بهتر و جدیدتری در نوع آموزش و تعلیم و تربیت به کار گرفته شود و صرف انتقال اطلاعات را نداشته باشد. به هر روی در این بست می توان با به کار گیری شیوههای جدید آموزش، بهبود کیفیت را هم رقم زد و اگر این اتفاق بیفتد قطعا منجر به بهرهوری بیشتری در این حوزه خواهد بود.
وی با بیان اینکه هنو آموزش دانش آموزان از طریق رسانه ملی برای خانوادههای ما جا نیفتاده به همین دلیل استقبال آنها نسبتا خوب نبوده، تصریح کرد: خوشبختانه خیلی از معلمین در سراسر کشور جهادگونه وارد بستر آموزش شده اند و با کمک پیام رسانهای داخلی هم به تولید محتوای آموزشی میپردازند و هم آموزش و روند تحصیل دانش آموزان را کنترل و و بر آن نظارت می کنند. همچنین در این روزها دانشجومعلمان دغدغهمند دانشگاه فرهنگیان نیز در کنار معلمان در راستای ماموریت معلمی خود و با روحیه جهادی، گرد هم آمدهاند تا از طریق شبکههای اجتماعی و روشهای مختلف، به دانش آموزان کمک کنند که از درس و مشق خود دور نباشند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: قطعا ما و دیگر همکارانمان میدانیم که در این وضعیت افت کیفیت خواهیم داشت، اما به سبب اتفاقی که در کشور افتاده این طبیعی است و امیدواریم این آرامش روانی به خانوادهها، دانش آموزان و معلمان برگردد و قطعا پس از شروع سال تحصیلی همکاران فرهنگی ما نیز با همت بیشتری به جبران کاستیها خواهند پرداخت.
قائم پناه با بیان اینکه مطمئنا یک سال تحصیلی خوب را به پایان خواهیم رساند و دانش آموزان آنچه را که لازم هست خواهد آموخت، افزود: پیشنهاد ما که خود مسئولین محترم وزارت هم به آن رسیدند، اضافه شدن یک ماه به سال تحصیلی است به نحوی که به سال تحصیل آینده هم آسیبی وارد نکند.
وی اظهار کرد: امیدواریم و انتظار داریم که آموزشهای الکترونیک، آموزشهای مجازی و آموزشهای از راه دوری که صداوسیما هم شروع کرده، در طول سال تحصیلی با تنوع و دقت بیشتر تدوام داشته باشد تا دانش آموزان در هر بستر و هر محتوایی که نیاز به آموزش مجدد دارند با کمک این فناوریها بتوانند آموزش خود را تکمیل کنند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه آموزش غیر حضوری هیچ وقت نمیتواند جا پای آموزش حضوری بگذارد، چرا که بازدهی حضور فیزیکی دانش آموزان در فضای کلاس، بسیار بیشتر از آموزش غیرحضوری است، گفت: آموزش غیرحضوری، هیچگاه نمیتواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری در سرکلاس باشد. البته خب در شرایط فعلی کرونایی، چارهای نیست و تنها راه جایگزین میباشد، ولی بعد از بهبود شرایط حتما باید فرصت مناسب و کافی برای آموزش حضوری تدارک دیده شود،؛ چراکه تعامل مستقیم و ارتباط چشمی معلم با دانش آموزان، بازدهی درس را بیشتر خواهد کرد؛ اما آموزش غیرحضوری دارای این مولفهها نیست؛ قطعا این موضوع برای دانشآموزان ابتدایی اثر کمتری خواهد داشت چرا که بیشتر آنها دارای تلفن همراه یا فضای مجازی نیستند و لذا شرایط آموزشی برای آنها سختتر خواهد شد. همچنین دانش آموزان ابتدایی علاوه بر تحصیل، نیازمند حضور در فضای اجتماعی و تعامل با دانش آموزان دیگر هستند لذا آموزش غیرحضوری برای آنها مناسب نیست.
وی گفت: امیدواریم که ان شاالله هر چه سریعتر بساط این ویروس منحوس از کشورمان چیده شود و اوضاع جامعه، بخصوص مسئله آموزش به روال عادی خود برگردد.