به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در این نشست که صبح امروز (سه شنبه) با حضور وزیر علوم و معاونان این وزارت به صورت مجازی برگزار شد، دکتر آهنچیان با تاکید بر تقویت برنامههای دروس دانشگاهی اظهار داشت: برنامههای درسی دانشگاهها برای وضعیت عادی تدوین شدهاند ودر وضعیت فوق العاده باید مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا سازگاری آنها برای آموزش در این شرایط ارزشیابی شود و بهبود پیدا کند.
وی در این راستا به سنجش میزان تحقق هدفهای برنامه درسی در دروس ارایه شده نیمسال دوم ۹۹ – ۹۸ اشاره کرد و گفت: جمعآوری سیستماتیک اطلاعات درباره میزان پوشش سرفصلهای درسی دردروس ارایه شده نیمسال دوم ۹۹ – ۹۸، سنجش میانگین معدل دانشجویان ورودی دورههای مختلف تحصیلی و اندازهگیری تفاوت معنیداری افزایش یا کاهش آن با نیمسال گذشته و با میانگین کل دوره و ارایه تحلیل از افزایش یا کاهش آن از موارد مهم در مراقبت از کیفیت آموزش محسوب میشود.
دکتر آهنچیان، مقایسه تعداد و نوع واحدهای درسی که به درخواست دانشجو در نیمسال جاری حذف شده است، آسیبشناسی تدریس به تفکیک دروس نظری و عملی و به تفکیک دوره تحصیلی در نیمسال جاری و بالاخره طراحی و اجرای پیمایش درباره میزان رضایت دانشجویان و اعضای هیئت علمی از کیفیت آموزشی در نیمسال جاری را از دیگر موارد مراقبت از کیفیت آموزش عنوان کرد.
وی در خصوص تقویت اجرای برنامههای درسی، فراخوان ایدههای خلاقانه از استادان، کارشناسان و دانشجویان برای اجرای برنامه درسی با کیفیت مناسب در وضعیت فوق العاده را بسیار موثر و کاربردی دانست و گفت: مواردی از قبیل بازتولید محتوی در دروس مختلف با تأکید بر تولید محتوای الکترونیکی، بازنگری برنامه درسی و پیرایش آن از ویژگیهایی که در وضعیت فوق العاده قابل جایگزینی یا حذف است، یافتن روشهای نو برای تدریس فعال و برانگیخته نگاه داشتن دانشجودر شرایط الزام به فاصله گذاری اجتماعی، تهیه برنامه ها، تولید نرم افزارهای یادگیری و دریافت اشتراک از سامانههای ملی و بین المللی تخصصی در حوزههای مختلف علوم ورصد دانشگاههای همتراز جهانی برای اطلاع از نوآوریها و راه حلهای موفق آنها در اجرای برنامه درسی و پیشبرد هدفهای آموزش از جمله مواردی هستند که میتوانند در تقویت اجرای برنامههای درسی موثر باشند.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با اعلام سیاست وزارت علوم مبنی بر واگذاری اختیارات حداکثری به دانشگاهها گفت: در بسیاری موارد دانشگاهها در چارچوب تعیین شده قادر به وضع قواعد تحصیلی و شیوه نامههای اجرایی داخلی بوده و هستند و دانشگاه گها با تأکید بر دانشگاههای بزرگ و یا مادر هر استان در انجام این وظیفه نقش جدی تری برعهده دارند.
دکتر آهنچیان درخصوص بازنگری، اصلاح و به روز رسانی مقررات آموزشی به وضع قواعد جدید تحصیلی که خلاء آن در نیمسال جاری آشکارشده است، اشاره کرد وگفت: تقویت نظام دستیار آموزشی-پژوهشی به منظور استفاده حداکثری از توان و ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، رفع ابهام از شیوه نامهها با بازخوانی مجدد و برگزاری نشستهای تخصصی، اطلاع رسانی، تهیه و ارایه مجموعههای آموزشی ویژه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارشناسان که در آن درباره اثر بحرانها و وضعیتهای فوقالعاده بر آموزش عالی اشاره شده است، میتوانند به بازنگری، اصلاح و به روز رسانی مقررات آموزشی کمک کنند.
وی افزود: دراین شرایط ویژه لازم است مرزهای قراردادی بین واحدهای دانشگاهی شکسته یا کمرنگ شود و با همدلی و وحدت رویه برای کاستن از آسیبهای بحران، اقدام مشترک و هماهنگ صورت گیرد.
دکتر آهنچیان در ادامه در خصوص تقویت پایههای همکاری معاونت آموزشی با سایر ارکان دانشگاه گفت: همفکری و همکاری با معاونت پژوهشی برای پیشبرد سیاستهای پژوهشی و تسهیل فرایند اجرای پایان نامه و رسالههای دانشجویی، همفکری و همکاری با معاونت دانشجویی برای پیشبرد سیاستهای اسکان و مراقبت از سلامتی دانشجویان، کسب اطلاع و دریافت همکاری از همه ظرفیت آموزش عالی کشور به ویژه در پارکهای علم و فناوری، بنیاد ملی نخبگان، پژوهشگاهها و پژوهشکدههای زیرمجموعه وزارت علوم، شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی از موارد عمده همکاریهای درون دانشگاهی است.
وی درخصوص توسعه برنامهها و حفظ دستاوردهای آیین نامه مهارتافزایی گفت: قرار گرفتن در وضعیت فوقالعاده مقابله با کرونا، درکوتاه مدت تمرکز دانشگاهها را معطوف به خودساخته است، اما این امر در دراز مدت، به محتوا وکارکرد دانشگاهها لطمه خواهد زد.
وی افزود: اولویت معاونان آموزشی ظرف ۳ ماه گذشته استمرار وحفظ فرایند آموزش بوده است، اما بنای آموزش عالی این نیست که در شرایط بحران، سیاستها و برنامههای اصلی به محاق فراموشی برود.
دکتر آهنچیان محورهای اقدام در حوزه آموزش برای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را پیشگیری از افت در میزان و نوع کوششها در اجرای آییننامه مهارتافزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان و سایر طرحهای سیاستی آموزش عالی عنوان کرد و گفت: یکی از سیاستهای اصلی وزارت علوم و نظام آموزش عالی مرتبط با مهارت افزایی دانشجویان بوده است که با فرض دوام وضعیت فوق العاده باید در برنامههای نیمسال بعد) اول ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹) دیده و در نظر گرفته شود که البته اجرای این آیین نامه پیگیری میشود و کماکان مورد تأکید وزارت علوم است.
وی در پایان افزود: محوریت آموزش و فعال نگهداشتن فرایند یاددهی-یادگیری به عنوان مأموریت آموزش عالی کشور زمینه مساعدی برای وحدت بخشی به نیروهای داخلی دانشگاه است.