به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حمایت ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضائی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از نخستین نمونه مهندسی شده اتوبوس برقی رونمایی شد. از ویژگیهای ممتاز این پروژه میتوان به استفاده از ظرفیتهای ملی و شرکتهای دانشبنیان و خلاق اشاره کرد.
در حال حاضر ۵ شرکت دانشبنیان و خلاق در این پروژه مشارکت مستقیم و ۱۲ شرکت دیگر مشارکت غیرمستقیم دارند. قرار بر این است که شبکهای از ۲۷ شرکت دانشبنیان و خلاق در توسعه پروژه و تولید انبوه آن نقش داشته باشند؛ بنابراین بهکارگیری ظرفیت ملی در اجرای پروژه از ویژگیهای برجسته آن است.
مزایای اجرای اطرح اتوبوس برقی
«کاهش مصرف سوخت نفت و گاز و پرداخت ۱۷۵ هزار دلار (تقریبا معادل ۵۰ درصد قیمت محصول) بر اساس پیشنویس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور طی مدت ۱۲ سال برای اتوبوس تمام برقی»، «کاهش مصرف و پرداخت ۱۶۵ هزار دلار (تقریبا بیش از ۵۰ درصد قیمت محصول) براساس محاسبات انجام شده برای ارائه در کمیسیون ماده ۱۲»، «کاهش تولید و انتشار آلایندههای هوا در کلانشهرهای آلوده با تاکید بر آلایندههای Sox و PM»، «وجود زیرساختهای تولید و عدم نیاز به تغییرات شدید در خطوط تولید اتوبوسهای احتراقی» و ... از جمله مزایای اجرای این طرح در کشور است.
همچنین این طرح به «توسعه محصول جدید با سطح داخلیسازی بالا (۷۵ درصد) بر اساس استانداردهای جدید»، «طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران» و «برنامه اجرایی طرح براساس نظام دروازهای و صحهگذاری مرحلهبهمرحله براساس تست نمونههای مختلف» نیز کمک میکند.
چه کسانی در میدان بودند
پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری توسط شرکت مانا و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران با همکاری شرکت صنایع زرینخودروی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اواسط سال ۹۹ آغاز شد.
قوای محرکه طراحی و ساخت شده شرکت مانا بر روی اتوبوس لوفلور زرین خودرو پیادهسازی و به شکلهای مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا بهصورت بردافزا و پلاگین ارائه شده است. در این پروژه ۷۵ درصد قوای محرکه الکتریکی داخلیسازی و بومیسازی شده و طراحی داخل است.
موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک سرعته درایوهای کششی، باتری پکهای هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورترها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستمهای متعدد خنککاری، همه ساخت داخل و بومیسازی شدهاست. اتوبوس پایه نیز متعلق به شرکت صنایع زرین خودرو است که در اصفهان تولید میشود.
در حال حاضر یک دستگاه اتوبوس برقی در فضای یک هزار متر مربعی ساخته شده و تولید ۲۰۰ دستگاه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. اجرای آن برای ۱۰۰ نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد کرد.