به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی طهرانچی در نخستین اجلاس دبیران انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که شب گذشته در هتل فرهیختگان برگزار شد، با تحلیل روندها و فتنه ها، گفت: واقعیت این است که به نوعی درگیر حاشیههایی شدهایم که میخواهد بر متن غلبه دهد. برای عبور از این حواشی باید دلیل آن را بدانیم و متن را بشناسیم. انسانی که نتواند حاشیه و متن از هم تشخیص دهد، موفق نخواهد بود، چرا که زندگی پر از حاشیه هاست، اما متن زندگی است که مسیر اصلی را طی میکند.
وی افزود: پدیدههایی که اکنون با آنها سروکار داریم، پیچیده و انسانمدار، چندوجهی، سریعالتغییر، متأثر از فناوری، گسترده و مرتبط است. همچنین دیگر مفهوم دوری و نزدیکی تغییر کرده و با گسترش فضای مجازی و جهان شبکهای، محیط دور و نزدیک جایشان عوض شده است. پدیدههای اجتماعی فناورانه که امروز با آن مواجه میشویم، ابعاد گوناگونی دارد و باید آنها را با تأمل دید و از سادهانگاری در مواجهه و بررسی آن پرهیز کرد. از این رو میتوان ویژگیهای انسانمداری، پیچیدگی پدیده ها، چندوجهی بودن، گستردگی ارتباطات، نقشآفرینی فناوری را برای این تحولات در نظر گرفت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مهندسی بیرونی و کاستیهای درونی را دو عامل مهم اتفاقات اخیر عنوان کرد و افزود: دعوای استکبار جهانی با جمهوری اسلامی ایران در حوزههای دانشی، بینشی، گرایشی و مهارتی است و جامعه هدف آنان، نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۲۱ ساله است که تعلیم و تربیت اجتماعی آنها را مورد هدف قرار دادهاند. به همین دلیل، تحولات اخیر در فضای دانشگاه را میتوان در چهار حوزه «مهندسی خارجی»، «نواقص و کاستیهای نظام تعلیم و تربیت»، «جریان اندیشهای در غرب» و «ظهور کرونا و تعطیلی فیزیکی دانشگاه» مورد بررسی قرار داد.
وی با اشاره به انقطاع به وجود آمده در انتقال تجربه زیست دانشگاهی، گفت: به دلیل تعطیلی فیزیکی کلاسهای آموزشی، امروز ۷۵ درصد دانشجویان سال اولی هستند و به همین دلیل میتوان گفت زیست دانشگاهی مختل شده و باید دوباره زندگی دانشگاهی را احیا کنیم. از این رو پویایی و حرکت قوی انجمنهای علمی، تشکلهای دانشجویی و... موضوع مهمی است.
طهرانچی با اشاره به پیشرفتهای علمی جمهوری اسلامی ایران طی سالهای اخیر، تصریح کرد: زمانی که بنده دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی بودم، این دانشگاه حتی یک مقاله منتشر نکرده بود و زمانی هم که استاد این دانشگاه شدم، وضعیت مقالات به همین شکل بود، اما با درایت و هدایت مقام معظم رهبری، آموزش عالی در تولیدات علمی و پژوهشی متحول شد و جمهوری اسلامی ایران توانست به رتبه ۱۵ جهان در تولید علم دست یابد. در مورد دانشگاه آزاد اسلامی نیز شاهد پیشرفتهای چشمگیری بودهایم به طوری که این دانشگاه اکنون در بین ۵ مؤسسه برتر جهان در حوزه نانو و از دانشگاههای برتر جهان در حوزه مکانیک و... است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این پیشرفت علمی و جهش دانشگاههای ایران به مذاق بسیاری از کشورهای غربی خوش نیامد و به همین دلیل در گزارشهای خود اعلام کردند که ایران روزی رهبری جهان را داشته و اکنون در حال بازسازی تمدن خود است و باید با تحریم و اغتشاش جلوی آن را گرفت. میتوان نتیجه گرفت که دلیل اعمال تحریمها علیه کشورمان و همینطور اغتشاشات در سالهای اخیر این بود که دعوا بر سر رهبری علم جهان بوده است.
وی با اشاره به نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی گفت: مسئلهای که امروز دانشگاهها باید به آن فکر کنند، این است که نتوانستند محیط بزرگ شدن و ورود جوانان به اجتماع را فراهم کنند. واقعیت این است که دانشگاه باید مدلهای اجتماعی در مسیر جوانان برای ورود به جامعه قرار داده و در تعلیم و تربیت اجتماعی، به جوانان میدان بدهیم. دانشجو باید در سالهای حضور در دانشگاه آزمون و خطا داشته باشد تا مدیریت را یاد بگیرد. از این رو نیازمند حضور دانشجویان در انجمنهای علمی، تشکلهای دانشجویی، کرسیهای آزاداندیشی و... هستیم چرا که دانشگاه فقط کلاس نیست؛ بلکه یک سبک و سنت است.
طهرانچی با بیان اینکه دوره کارشناسی دوره آموختن فرهنگ و علم است، اظهار داشت: متأسفانه در دوران شیوع کرونا، در فاصله گذاری اجتماعی زیادهروی کردیم و به همین دلیل در زیست دانشگاهی، پژوهش و زندگی علمی اختلال به وجود آمد و سازمان دانشگاه تضعیف شد. اکنون با تأکید بر اینکه آموزش و تربیت باید در مقابل چشمان استاد و معلم باشد، فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت دنبال میشود؛ چرا که نشاط و شادابی دانشگاه با حضور دانشجویان در محیطهای علمی حاصل میشود.
در پایان این مراسم با حضور طهرانچی از انجمنهای علمی دانشجویی برتر تقدیر شد.