به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی شمسیپور در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی اظهار کرد: دولت سیزدهم رویکردهایی را مورد توجه قرار داد که برخی از آنها در پیشبرد مباحث آموزشی خیره کننده و بااهمیت بود؛ بنابراین دولت آینده هم باید تلاش کند تا در حوزه آموزش عالی رویکردهای متعالی را حفظ کند یا ضریب و بهبود دهد و به رفع نقاط ضعف بپردازد.
شمسی پور تصریح کرد: یکی از اقدامات دولت سیزدهم که با تاکید رئیس جمهور شهید همراه شد، بحث حضوری کردن آموزشها پس از شیوع ویروس کرونا بود که در این راستا هزینههای زیادی صرف شد. در این ایام بودجه دانشگاه به صورت سالانه رشد نیافته بود و اداره دانشگاهها را با مشکل مواجهه کرد؛ چراکه هزینه آموزش و تحصیل و خوابگاه و خوراک و تمام خدمات با تورم سالانه همراه بود، اما با تدابیر اندیشیده شده بودجه سنواتی معادل نرخ تورم بنیان گذاشته شد و برای جبران کاستیهای گذشته تخصیص بودجه محقق شده دانشگاهها در سه سال گذشته به صورت متوالی به بیش از ۱۰۰ تا ۱۱۰ درصد به صورت میانگین رسید که در تاریخ آموزش عالی ایران بی نظیر بوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: آیت الله رئیسی به دانشگاهیان اهمیت ویژه میداد و در طول مسئولیت خود به عنوان رئیس جمهور ایران هر ماه یک جلسه با دانشگاهیان کشور، تشکلهای دانشجویی، علمی، صنفی، سیاسی و فرهنگی و مدیران دانشگاهی و پژوهشگران یک درصد و دو درصد برتر جهان و اعضای هیئت علمی به صورت عمومی و خصوصی برگزار میکرد تا به رفع مشکلات موجود اقدام کند.
شمسی پور گفت: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در آموزش عالی کشور کشور ۱۱ سال بدون حضور رئیس جمهور برگزار شد، منتهی با روی کار آمدن دولت سیزدهم و بنا بر اهمیتی که شخص رئیس جمهور به آموزش عالی و فناوری کشور قائل بود، این جلسات مجدد تشکیل و مصوبات پیشرفتهای برای آن در نظر گرفته شد و بسیاری از آنها به مرحله اجرا رسید، همچنین حضور رئیس جمهور باعث عمق و افزایش ضریب نفوذ مصوبات در جامعه دانشگاهی شد.
صنعت زیرمجموعه وزارت علوم نیست
سخنگوی وزارت علوم ادامه داد: شهید رئیسی به بحث «مهارت افزایی» دانشگاهها و دانشجویان توجه ویژه داشت و از وزارت علوم برای ارتقای مهارت بین فارغ التحصیلان دانشگاهی درخواست تدوین طرح و برنامهای مرتبط را داشت؛ چراکه دانشجویان برای افزایش مهارت باید در زمان تحصیل با صنعت متناظر با رشته خودشان عجین شوند و در آن فعالیت کنند تا در این صورت شاهد تربیت فارغ التحصیلان با مهارت بیشتر و باکیفیتتر باشیم که این اتفاق مهم در دانشگاههای علوم پزشکی رخ داده است، اما از آنجایی که صنعت زیر مجموعه وزارت علوم نیست پس در این زمینه ادامه مسیر پربارتری را در پیش داریم.
این مسئول اضافه کرد: مهارت محوری دانشجو در برخی از دانشگاههای خاص کشور که ارتباط ویژهای با برخی از نهادها و کارخانجات و صنایع دارند تعریف شده است و رئیس جمهور شهید در این زمینه بر رفع مشکل تاکید داشت: بنابراین وزارت علوم برای اجرای درخواست آیت الله رئیسی و آیین نامه ارتقای مهارت محوری دانشجویان را تصویب کرد که امیدوار هستیم با جریان یافتن مفاد این آییننامه وضعیت مهارت دانشجویان در سالهای آینده با کیفیت بهتری دنبال شود.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم در شرایط اقتصادی نابسامان توجه ویژهای به دانشجویان داشت و در این راستا ساخت خوابگاههای متاهلی را در دستور کار قرار داد تا دانشجویان در فراغ بال درس بخوانند و در عین حال زندگی مشترک خود را هم آغاز کنند، به صورتی که تعداد خوابگاههای ساخته شده این دولت بیشتر از تعداد ساخت خوابگاههایی است که از ابتدای تاسیس اولین دانشگاه ایران تا قبل از دولت سیزدهم وجود داشت؛ بنابراین دولت بعدی هم در این حوزه دستاوردهایی دارد که باید ادامه دهد.
سخنگوی وزارت علوم اضافه کرد: ایجاد رویکرد جدید، توجه به حل مسئله و تولید ثروت از علم با تشکیل معاونت فرهنگی از برنامههای دیگر دولت سیزدهم بود و تماما ریل گذاریهای موجود و آیین نامههایی که ممکن است سر راه اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان قرار بگیرد با عنایت و توجه ویژه به حوزه فناوری تغییر پیدا کرد و نوشته شد، پس دولت آینده هم باید تلاش کند رویکردهای مثبت را ادامه دهد و نقطه ضعفها را برطرف کند.