استاد حوزه و دانشگاه قم مهم ترین ویژگیهای انسان شناسی دینی را خطا ناپذیر بودن، جامعیت، توجه به مبدأ و معاد و بینش ساختاری عنوان کرد و گفت: انسان شناسی دینی کامل ترین روش است.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از کرمان، حجت الاسلام مهدی تراب پور صبح امروز در جمع دانشجویان طرح ولایت کرمان در دانشگاه خیام مشهد، در اولین جلسه انسان شناسی با اشاره به تعریف انسان اظهار داشت: به هر مجموعه معرفتی که به بررسی انسان، بعد یا ابعادی از وجود آن گروه یا قشر خاصی از انسان بپردازد، انسان شناسی گفته می شود.
وی با بیان اینکه انسان شناسی متفاوت است، گفت: بر اساس روش و نگرش انواع و اقسام زیادی از انسان شناسی به وجود می آید.
استاد حوزه و دانشگاه قم انسان شناسی از بعد روش را تجربی، فلسفی، عرفانی و دینی عنوان کرد و افزود: انسان شناسی از بعد نگرش کلی و جزئی است.
حجت الاسلام تراب پور تصریح کرد: در روش تجربی فقط به بعد مادی انسان ها اکتفا می کند که از مهم ترین نقص های این روش است، اما در بعد فلسفی از راه تفکر و دلیل عقلی انسان را مورد مطالعه قرار می دهد.
وی در ادامه تصریح کرد: در روش تجربی نمی توان انسان را بدون استفاده از روش عقلی مورد مطالعه قرار داد، اما در روش فلسفی بدون استفاده از روش تجربی می توانیم انسان را مورد بررسی قرار دهیم.
این استاد حوزه و دانشگاه قم بیان داشت: در روش عرفانی انسان می تواند از طریق شهود و مکاشفه انسان را بشناسد که بالاترین علم انسان است.
وی افزود: همه انسانها نمی توانند به این دو روش برسند که یکی از نقص های روش فلسفی و عرفانی است.
حجت الاسلام تراب پور تصریح کرد: در روش دینی با استفاده از آیات و روایات انسان شناسی مورد مطالعه قرار می گیرد و یک مجموعه معرفتی و دینی به وجود می آید؛ زیرا آیات قرآن و روایات حجت است و خطا در آنها وجود ندارد.
وی در ادامه روش دینی را کامل ترین روش انسان شناسی عنوان کرد و گفت: خطا ناپذیر بودن، جامعیت، توجه به مبدأ و معاد(انسان دارای این ویژگی مخلوق خداوند است) و بینش ساختاری از ویژگی های روش دینی هستند.
استاد حوزه و دانشگاه قم در ادامه تأکید کرد: بینش ساختاری وقتی که با روش دینی در مورد انسان صحبت می کند به همه نیازها توجه دارد و با توجه به تمام ابعاد در مورد انسان نظریه ای را می دهد.
حجت الاسلام تراب پور معنا بخشی به زندگی را یکی از فواید انسان شناسی دینی عنوان کرد و گفت: در معنا شناسی، مجموعه قواعد و قوانینی که انسان برای رسیدن به هدف خود پایه ریزی می کنند را ایدئولوژی می گویند و ایدئولوژی صحیح مبتنی بر جهان بینی صحیح است.
وی عقلانیت نظام های اجتماعی و ارزشی وابسته به انسان شناسی را از مهم ترین فواید انسان شناسی دینی دانست و تصریح کرد: این فایده در صورتی معقول است که یک انسان شناسی صحیح و دینی پشتوانه آن باشد.
استاد حوزه و دانشگاه قم مقدمه شناخت خداوند متعال و ارتباط با بحث معاد و نبود را از دیگر فواید انسان شناسی دینی عنوان کرد.