رئیس دانشگاه آزاد آمل گفت: هدف اصلی پژوهش ارتقای جایگاه علمی کشور و باز کردن گره از مشکلات جامعه و کشور است.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ساری، لاریجانی دیشب در همایش هفته پژوهش در دانشگاه آزاد آمل، با تاکید بر ضرورت شناخت جایگاه و اهمیت پژوهش در جامعه اظهار داشت: نظام آموزشی هر کشور به عنوان یک نظام پویا و هدفمند در تولید و رشد علمی نقش بسزا و سازندهای را ایفا میکند و لازمه این پیشرفت، توجه جدی به امر پژوهش است.
وی با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ پژوهش در جامعه افزود: در عصر دانش و نوآوری مبنای آموزش هر کشور بر اصل پژوهش استوار است تا دانش تولید شده را در مسیر افزایش نوآوری قرار داده و با استفاده از یافتههای علمی و پژوهشی تلاش کند موفقیتهای زیادی را کسب کند.
رئیس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات آیتالله آملی با بیان اینکه هدف اصلی پژوهش ارتقای جایگاه علمی کشور و باز کردن گره از مشکلات جامعه و کشور است، تصریح کرد: باید دانشجویان از ابتدای ورود به مراکز آموزشی با شیوهها و ابزارهای پژوهش آشنا شوند تا روحیه تحقیق در میان آنها نهادینه شود.
لاریجانی با تأکید بر اینکه پژوهش به عنوان موتور محرکه علم است و موجبات توسعه همه جانبه آن را فراهم می آورد، گفت: در این میان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به عنوان خاستگاه این تحرک، نقش مهمی را در توسعه علمی ایفا میکنند.
وی ادامه داد: پویایی که بواسطه پژوهش در علم و دانش به وجود می آید، توسعه و رشد جامعه را به دنبال دارد و میتواند در حل بسیاری از نیازهای عمومی، نقش موثری را از خود بر جای گذارد.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بسیاری از مشکلات امروز از توجه نکردن به فردا رخ داده است، یادآور شد: بسیاری از بحرانها از توجه نکردن به آینده ایجاد شده و آینده نشان داده که توجه به فردا اجتنابناپذیر است.
وی با اشاره به لزوم درک پدیده جهانی شدن و استفاده از فرصتهای پیش روی استفاده گفت: باید خود را با شتاب تحولات علمی دنیا هماهنگ کنیم و بدانیم فناوریهای روز دنیا بسیار چشمگیر است.
رئیس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات آیتالله آملی با بیان اینکه باید آیندهنگری و نگاه به آینده را جدی بگیریم، تصریح کرد: آیندهپژوهی یک گمانهزنی هوشمند است و باید براساس آن فرداها را ترسیم کنیم.
لاریجانی با تاکید بر اینکه باید پژوهشمحوی و توجه به تکنولوژیهای روز در دانشگاهها نهادینه شود، یادآور شد: باید بودجههای دانشگاهها را در مقیاسهای کوچک ساماندهی کنیم و سهم مهمی برای پژوهش قائل باشیم.