به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، شهریار افندیزاده امروز در سومین سمینار بین المللی کاهش سوانح ترافیکی در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: با توجه به آمارهای تصادفات راننندگی در سال 90، مرگ و میرها دومین عامل پس از بیماریه ای قلبی بوده است که با پیشگیری های انجام شده در این زمینه به عامل شماره سوم منتقل شده است.
وی افزود: علی رغم افزایش سفرها و دو برابر شدن تعداد خودروها در کشور بازگشتی از نظر آماری نسبت به دهه سال 80 داشته ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در سال 80، 19 هزار و 728 سوانح ناشی از رانندگی به ثبت رسیده که در سال 90 به 27 هزار تلفات رسیده است.
افندی زاده با بیان اینکه حدود 90 درصد جابه جایی ها از طریق جاده صورت می گیرد، بیان داشت: افزایش تعداد راه های اصلی و فرعی می تواند به افزایش سفرها کمک کند.
وی ادامه داد: در سال 90 تعداد خودروها به 24 میلیون رسیده است که رشد 15 درصدی در 10 سال گذشته را شاهد بوده ایم.
دانشیار دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه 70 درصد تلفات ناشی از سوانح رانندگی در جاده و 30 درصد در شهرها و حومه روستاها بوده است، گفت: این نشان می دهد که یک ارتباط قوی بین حوزه های شهری و برون شهری ایجاد شده است.
افندی زاده ادامه داد: مالکیت و سلامت دو شاخص اصلی در بررسی وضعیت تصادفات در دنیا محسوب می شوند که در شاخص مالکیت تعداد کشته ها به ازای 10 هزار وسیله نقلیه می باشد و در شاخص سلامت نیر تعداد کشته ها به ازای 100 هزار جمعیت اعا می شود که ایران در شاخص دوم عدد 31 را دارد.
وی با اشاره به این نکته که این دو شاخص نشان می دهد که در ایران اسلامی با تمام تلاش هایی که صورت گرفته کاهش 1.56 درصدی اتفاق افتاده است، بیان داشت: در شاخص سلامت نیز در 10 سال گذشته ایران عدد سه را داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در 9 ماهه اول سال جاری با توجه به افزایش سفرها شاهد کاهش 5.2 درصدی تلفات بوده ایم.
افندی زاده با اشاره به بحث امداد رسانی و کمک به مصدومان در حادثه افزود: در این زمینه پیشرفت های خوبی صورت گرفته است؛ چرا که نحوه انتقال مصدوم به بیمارستان یکی از عوامل تأثیرگذار در شاخص های رانندگی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال 2010 یک قطعنامه سوانح و حوادث در جهان تصویب شد، گفت: در این قطعنامه یک سری عوامل برای ارتقای ایمنی در نظر گرفته شد که نشان از این دارد که تمام دنیا به سمت پیشگیری در حوادث و سوانح ترافیکی در حال حرکت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کزد: در کمیسیون ایمنی راه های کشور 17 ارگان به طور مستقیم و بقیه به صورت غیر مستقیم در پنج کمیته در حال تلاش برای معضل ترافیکی هستند.
افندی زاده ادامه داد: در سال 90 حدود 368 عابر پیاده کمتر از سال 89 در جاده های برون شهری و روستایی کشته شده اند.
وی با اشاره به بحث مدارس و ایمنی حاشیه راه ها تصریح کرد: آموزش های بسیار زیادی از سال ها قبل در سازمان راهداری انجام شده است و از سال 84 تا 90، هزار و 600 دانش آموز کمتر کشته شده اند.
معاون و زیر راه و شهر سازی خاطرنشان کرد: هدفمند کردن جاده ها کمک بسیار خوبی را در جهت کاهش تصادفات کرده است.