به گزارش «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، مهدی مروجالشریعه دوشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد با بیان این که مناطق آزاد براساس دو هدف واردات ارز و صادرات کالا ایجاد میشوند، گفت: منطقه آزاد چابهار در جنوبشرق و منطقه ویژه اقتصادی سرخس در شمالشرق دو حلقه اصلی برای ترانزیت محسوب میشوند، که باید از این امکان و فرصت، بیشتر برای توسعه مبادلات تجاری کشور استفاده کرد.
وی در ادامه به امتیازات موجود در منطقه ویژه اقتصادی سرخس پرداخت و گفت: در حال حاضر 71 منطقه ویژه و آزاد تجاری در کشور وجود دارد که هفت منطقه آزاد و بقیه مناطق ویژه میباشد و با قاطعیت میتوان گفت، امتیازات و مزیتهای منطقه ویژه اقتصادی سرخس نه تنها در میان 64 منطقه ویژه اقتصادی کشور، بلکه از مناطق برخی کشورها از جمله مالزی بالاتر است.
وی یادآور شد؛ وجود بخشی از ریل عریض آسیایمیانه به نام ریل دوستی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس از مزیتهای این منطقه میباشد، به طوریکه سرخس و ارس تنها نقاط کشور است که ریل عریض از آن عبور میکند و اکنون 31کیلومتر ریلگذاری عریض کشورهای آسیایمیانه با سرمایهگذاری آستان قدس رضوی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ایجاد شده است.
وی در ادامه گفت: وجود فرودگاه بینالمللی با مرز هوایی ردهبندی و تأیید شده و امکان پرواز طی یکساعت و نیم تا یکساعت و 45دقیقه تا دورترین نقطه در کشورهای آسیایمیانه از این فرودگاه به واقع مزیتهای دیگری است که منطقه ویژه اقتصادی سرخس از آن برخوردار میباشد.
این مقام مسؤول در آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: این فرودگاه میتواند نقش تأمینکننده سوخت برای پرواز هواپیماهای دورپرواز که از مناطق مختلفی از آسیا مانند چین و قفقاز به قصد کشورهای حوزه خلیجفارس و اروپا بروند و یا برعکس ایفا کند.