به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از خرم آباد، حجتالاسلام حمیدرضا حنان، یک شنبه 16 آذر در همایش روز دانشجو که در پردیس پسران علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان خرم آباد برگزار شد، با بیان اینکه علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری متأسفانه این کرسیهای آزاد اندیشی و نظریه پردازی مورد غفلت قرار گرفته اند گفت: چشمانداز دانشگاه باید رسیدن به کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی باشد.
وی افزود: اگر توانستیم اندیشههای دیگران را نقد کنیم البته با نقدی منصفانه و به دور از نقد تمجیدی و تخریبی به رسالت خود در دانشگاهها رسیدهایم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تصریح کرد: دانشجو باید شهامت نقد اندیشههای دیگران را داشته باشد. چشمانداز دانشگاه باید رسیدن به کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی باشد.
حنان ادامه داد: متأسفانه طبق آمار گزارش شده از سه سال گذشته تنها 6 یا 7 کرسی وجود داشت که آن هم شبه نظریه بود و نظریهپردازی نبود.
وی تصریح کرد: روز دانشجو باید هر ساله با شکوه بیشتری برگزار شود و نباید گذاشت مصادره به مطلوب شود و بعضی از باندها برنامههای امروز را به سمت خواستههای خود جهت دهند که این یک آسیب است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: مراسم گرامیداشت امروز باید مستقل و به دور از مسائل حاشیهای، سیاسی و توسط خود دانشجوها برگزار شود و دانشجویان خود باید این روز را گرامی بدارند.
حنان با بیان اینکه در طول تاریخ دانشجویی از نظر موج و جنبش دانشجویان سه دوره مختلف را گذراندهاند که نباید نسبت به آنها بیتفاوت باشیم، ادامه داد: موج اول که جنبشی سوسیالیستی مارکسیستی بود از سال 56-1322 بود و این جنبش دو هفته بعد از خروج رضاخان بود که حزبی به نام توده تشکیل شد و بعد از مدت کوتاهی تبدیل به گفتمان غالب جامعه شد.
وی افزود: دانشجویان نیز تحت تأثیر آن قرار گرفته و اتحادیه دانشجویی حزب توده را در این دانشگاهها ایجاد کردند که در کمترین فرصت جا افتاد و فراگیر شد و بدنه دانشگاه را تحت تأثیر خود قرار داد.
حنان یادآور شد: علت ضعیف شدن حزب و بهویژه در دانشگاه یک حرکت انقلابی و دینی بود که از ناحیه دانشجویان مسلمان آن زمان شکل گرفت.
مدیرکل ارشاد لرستان گفت: عدهای در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1322 همزمان با تشکیل حزب توده انجمن اسلامی دانشجویان را شکل دادند که در آن زمان 70 نفر بودن و فعالیت آنها در سطح دانشگاه حزب توده را تضعیف کرد.
وی افزود: این اقلیت در مقابل اکثریت باعث انحلال آنها شدند؛ همیشه حق و حقانیت اکثریت نیست، اقلیت نشانه باطل نیست و اکثریت هم همیشه حق نیستند.
حنان تصریح کرد: موج دوم، موج اسلامگرایی بود که از سال 77-1355 شکل گرفت؛ آغاز اسلامگرایی همان سال 1322 بود اما در جنبش دوم گفتمان غالب دانشجویان شد. موج دوم همگام با انقلاب و اهداف آن بود. چنانچه در کشتار سال 42 توسط رژیم شاهد برگزاری بزرگداشت شهدای روز دانشجو بودیم و دانشجویان در کلاسهای خود به مدت یک دقیقه سکوت کردند.
حنان اظهار کرد: دانشجویان همگام با امام بودند و رشد تفکر اسلام در میان دانشجویان فقط یک باور نبود بلکه رشدی عملی و فیزیکی یافته بود که کاملاً مشهود است. در این ایام گرایش روزافزون دانشجویان دختر را به حجاب، شرکت گسترده در نماز جماعت و تجمعات دینی و مذهبی را شاهدیم.
وی بیان کرد: دانشجویان گمشده خود را در وجود امام پیدا کرده بودند؛ دانشجو بهدنبال تلفیق رادیکالیسم سیاسی و ایمان مذهبی بود. چیزی که فطرت دینیاش او را تحریک میکرد اما محور نداشت. دانشجو حاکمیتی میخواست که محوریتش دین باشد.
حنان با اشاره به بیداری اسلامی امروز دنیا گفت: در بعضی نقاط جهان بیداری اسلامی را شاهد بودیم اما چون محور نداشت با شکست مواجه شد، انقلاب ما نیز اگر امام نبود قطعاً به این سرنوشت دچار میشد.
مدیرکل ارشاد لرستان افزود: دانشجو همانطور که در ابتدا علت مبدئه بود میتواند علت از بین برنده نیز باشد. نباید دانشجو را در حاشیه قرار داد و این یک طرز فکر غلطی است.
وی خاطرنشان کرد: دانشجو باید سرسلسله همه فعالیتهای سیاسی، علمی و فرهنگی باشد و مردم باید از دانشگاهها تأثیر بگیرند. نباید این بستر بسته و محدود شود.
حنان با اشاره به موج سوم دانشجویی گفت: این جنبش که موج آزادیخواهی بود از موج اصطلاحات شکل گرفت و دانشجویان در شکلگیری آن نقشی بیبدیل داشتند.
مدیرکل ارشاد لرستان افزود: البته این تعبیر نادرستی است که شکلگیری آزادی اندیشه را مربوط به این دوره بدانیم؛ چراکه آزادیخواهی فکری و اندیشهای از ابتدای انقلاب وجود داشت و جزء ذات انقلاب است اما در این دوره تبدیل به گفتمان شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه فاصله رشد صنعت دانشگاهی با غیردانشگاهی در کشور 70 سال است، اضافه کرد: هر ساله شاخص باسوادی در دنیا عوض میشود و امروز تولید علم متناسب با نیاز زمان شاخص باسوادی است که اگر به آن نرسیم باختهایم.