به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»،مجمد فرهادی در چهارمین اجلاس روسای دانشگاهها و مراکز پژوهشی در دولت یازدهم با اشاره به فعالیت بیش از ۲۶۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور اظهار داشت: حدود هفتاد هزار نفر عضو هیئت علمی و همچنین چهار میلیون و ششصد هزار دانشجو در دانشگاههای کشور به تدریس و تحصیل اشتغال دارند و وظیفه و ماموریت اصلی ما دانشگاهیان در قبال این دانشجویان، ارائه آموزش مناسب، تربیت نیروی انسانی، ارائه راه کارهای مهارت اندوزی و چگونگی تولید ثروت از علم است تا این جوانان فرهیخته بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند و در آینده اداره امور کشور را به نحو احسن به عهده بگیرند.
وزیر علوم افزود: وظیفه اصلی ما تربیت نیروی کار آفرین و ایجاد دانشگاههای نسل سوم یعنی دانشگاههای کار آفرین است البته این به معنای نفی آموزش نظری نیست بلکه مرحلهای فراتر از آن است و دانشگاه کار آفرین دانشگاهی است که از حالت جدا افتادگی از جامعه خارج شده و به سازمانی هوشمند، کامل و سامان یافته تبدیل میشود که در ارتباط کامل با بخش صنعت بوده و به طور همه جانبه به رفع معضلات و نیازهای کشور میپردازد.
وی در ادامه با بیان اینکه مشکل عمده ما در این مسیر عدم ارتباطات کافی میان مراکز آموزش عالی است، گفت: یکی از برنامههای ما برقراری ارتباطی مستحکم ما بین مراکز آموزش عالی و ستاد وزارت علوم است و اینکه با توجه به قوانین و مقررات، اسناد بالا دستی و ماموریت و مسئولیت حوزه آموزش عالی، بیش از پیش وظایف و اختیارات به دانشگاهها محول شود و همانند سایر کشورها، دانشگاههای ما نیز با داشتن هیئتهای امنا، راحتتر و آزادتر به انجام امور و مسئولیتهای خود بپردازند.
فرهادی همچنین با تاکید بر لزوم بازنگری برخی از قوانین و مقررات آموزش عالی در جهت سهولت انجام امور گفت: رتبه علمی ایران تاکنون در رتبه بندیهای جهانی مناسب بوده و باید در جهت ارتقای بیشتر آن تلاش کنیم و لازمه این مهم، ایجاد یک جهاد علمی است تا انتظارات جامعه با توجه به اسناد بالا دستی و حاکمیت گفتمان علم و فناوری که مطلوب مقام معظم رهبری است، بیش از پیش برآورده شود.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به جامع و کامل بودن اسناد بالا دستی در حوزه آموزش عالی گفت: ما باید در راستای این اسناد، برنامههای عملیاتی و اجرایی مناسب داشته باشیم و در این راستا از این پس توسعه کمی باید تا حد زیادی متوازن و هدفمند باشد زیرا با توجه به توسعه بیرویه مراکز آموزش عالی در گذشته، هم اکنون با حدود هشتصد هزار صندلی خالی در دانشگاهها مواجه هستیم و این نشان میدهد که فعلا نیازی به تاسیس مراکز آموزش عالی در کشور احساس نمیشود.
وی همچنین در خصوص ایجاد محیط های با نشاط در دانشگاهها گفت: محیط دانشگاههای ما باید با نشاط، پرتحرک و توام با آرامش باشد و از مواردی از قبیل هیاهوی سیاسی و سیاست زدگی پرهیز شود و در حقیقت ما باید افق دید بالاتری داشته باشیم و به انجام تحولات بزرگ در کشور در زمینههای مختلف بیندیشیم.
وزیر علوم افزود: بهتر است که در دانشگاهها مسائل مهم کشور از قبیل توسعه اقتصادی، نیازهای کشور حل معضلاتی همچون فقر، تهاجمات فرهنگی، رفع خشونت، امنیت اجتماعی و حتی مسائل هستهای و مواردی از این قبیل در قالب کرسیهای آزاد اندیشی به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و این کرسیها باید بیش از پیش فعال شوند و در بستری آرام و با نشاط مسائل مهم کشور مورد بحث و بررسی دانشگاهیان قرار گیرد.
فرهادی با بیان اینکه همه دانشگاههای ما در یک ردیف نیستند گفت: ما نیازمند رتبه بندی دانشگاهها هستیم و برای ماموریت گرا شدن دانشگاهها حتما باید به این امر توجه شود تا هریک از دانشگاههای ما در یک زمینه تخصصی مطرح و قطب علمی شوند.
وزیر علوم با تاکید بر آمیختگی آموزشهای دانشگاهی با مسائل فرهنگی گفت: حاصل این نوع آموزش دانشگاهی تربیت افرادی فرهیخته، جامع نگر و ماهر خواهد بود که با آشنایی با مباحث کار آفرینی در خدمت جامعه خواهند بود که نه تنها نیازمند استخدام دولت نیستند بلکه با کارآفرینی منشا خدمات ارزنده در حل مشکلات کشور خواهند کوشید، لذا توجه معاونت آموزشی و شورای گسترش به ایجاد رشتههایی با محتوای کار آفرینی ضروری است.
فرهادی در ادامه سخنان خود بر توجه بیشتر به حوزه علوم انسانی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه شورای تحول علوم انسانی که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته، با همکاری شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم کارهای ارزندهای صورت دادهاند و بهتر است این رشتهها ابتدا در دانشگاهی همچون دانشگاه علامه طباطبایی به شکل پایلوت اجرا شود و سپس به سراسر دانشگاهها تسری یابد.
وزیر علوم ضمن تاکید بر ایجاد مراکز رشد علوم انسانی گفت: در خصوص ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری در کشور در حال برنامه ریزی هستیم.
دکتر فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مسایل مالی دانشگاهها گفت: بنا بر اطلاعات بدست آمده بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاهها فرسوده شده و نیاز به تجهیزات و امکانات جدید و مناسب داریم و در این راستا در حال حاضر فعال بودن و ارائه سرویس آزمایشگاههای مرجع مدنظر هستند. بطور مثال همین سازمان پژوهشهای علمی صنعتی ایران یکی از بزرگترین مراکز دارنده آزمایشگاههای مرجع به شمار میرود و از اول پیروزی انقلاب اسلامی ماموریت اصلی آن نیز همین بوده است و در حال حاضر میتواند مورد استفاده پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان قرار بگیرد.
وی افزود: در زمینه بازسازی آزمایشگاههای دانشگاهها با کمبود مالی مواجهیم و با توجه به برآوردی که معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم انجام داده، حدود دو میلیارد دلار اعتباربرای تجهیز این آزمایشگاهها مورد نیاز است که تامین یک باره آن واقعا مقدور نیست.
فرهادی گفت: همچنین دانشگاهها و موسسات پژوهشی برای تامین منابع و نشریات علمی حدود ۵۰میلیون دلار بدهی دارند و عدم دسترسی به منابع علمی در رشد علمی دانشگاهها تاثیر منفی دارد زیرا به نوعی ابزار پژوهش علمی است لذا باید اعتبار مورد نیاز این بخش نیز به نوعی تامین شود.
وی با اشاره به رشد مناسب بودجه آموزش عالی کشور برای سال ۹۴گفت: با این وجود و با توجه به جمع شدن کمبودها از سالهای گذشته و حجم وسیع این کمبودها ما تا پایان امسال هم با مشکلات مالی مواجه هستیم که با نشستهایی با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص رفع برخی از این مشکلات مذاکره شده است.
وزیر علوم افزود: ما باید با مشارکت با دانشگاهها و حضور فعال در درون دانشگاهها و تقویت همکاریهای منطقهای و تشریک مساعی مشترک به سمتی حرکت کنیم که در تمام زمینهها خصوصا کیفی سازی موفق عمل کنیم لذا ضروری است مسئولان وزارت علوم در محیط های دانشگاهی حضور بیشتری داشته و همراهی بیشتری با مسئولان دانشگاهی داشته باشند.
همچنین تاکید بر همکاری و تعامل بیشتر دانشگاهیان و خانواده آموزش عالی با دولت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور نکته دیگری بود که فرهادی بر آن اشاره کرد.