به گزارش «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، همايش «موزه ها براي جامعه اي پايدار» نيم روزه با محوريت «نقش تربيتي و آموزشي موزه در جامعه» و به همت دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه شيراز و انجمن علمي بخش مباني تعليم و تربيت اين دانشكده، دانشگاه هنر شيراز و انجمن علمي موزه اين دانشگاه و موزه تاريخ طبيعي دانشگاه شيراز ترتيب يافت.
رئيس دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه شيراز در اين همايش به بيان سخناني در خصوص «نقش موزه در تعليم و تربيت» پرداخت.
بابك شمشيري، با تعريف تعليم و تربيت موزه اي، اهداف عام و خاص اين نوع از تعليم و تربيت را تشريح كرد و گفت : كاوش، مطالعه، مشاهده، تفكر انتقادي، مكاشفه و ديالوگ كه از رويكردهاي پسامدرن موزه در تعليم و تربيت است؛ از جمله هدف هاي خاص تعليم و تربيت موزه اي است .
وي با اشاره به تأثير بسزايي كه تعليم و تربيت موزه اي در نهادينه كردن و تعميق آموزش ها در مدارس و دانشگاه ها دارد، بیان داشت: ضروري است كه اين نوع تعليم و تربيت جزئي از آموزش و پرورش رسمي كشور شود و نبايد به عنوان گوشه اي از آموزش و پرورش غير رسمي طرح شود.
رئيس دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه شيراز، يكي از رويكردهاي مهم كاربرد موزه در تعليم و تربيت را كمك به شكل گيري هويت فرهنگي و انسجام و وحدت ملي عنوان و خاطرنشان كرد: اين نوع از آموزش، برآيند نقشه اي بافتمند است و در اين نوع از يادگيري، يادگيرنده به صورت آزادانه مطالب را ياد مي گيرد.
وي در ادامه به بيان مطالبي درباره علل بي توجهي به موزه در نظام تعليم و تربيت كشور و ارائه پيشنهادها و راهكارها پرداخت.
عسكري، رئيس دانشگاه هنر شيراز نيز اين همايش را برنامه اي بين رشته اي، مفيد و اثر بخش توصيف كرد و گفت: موزه ها تجربه تاريخي بشر هستند و سبب عدم تكرار اشتباهات گذشته و عبرت گيري و استفاده از تجربيات گذشتگان هستند.
وي با بيان اينكه موزه ها پشتوانه مدني جامعه و امانتدار طبيعت و انديشه گذشتگان هستند، خاطر نشان كرد: هر جامعه اي كه به سمت توسعه پايدار حركت کند، ناگزير است علاوه به توسعه تكنيكي جامعه خود در حوزه فرهنگي نيز گام هاي اساسي بردارد.
عسكري، با اشاره به ارتباط تنگاتنگ رشته موزه داري با بحث تعليم و تربيت گفت: اين ارتباط بايد به شكل مستمر حفظ شود و ضروري است دانشگاه هنر و دانشكده علوم تربيتي در اين راستا فعاليت هاي هدفمندي را برنامه ريزي کنند؛ چرا كه هر قدر رشد موزه ها در جامعه افزايش يابد، امنيت جامعه و تعليم و تربيت جامعه نيز به همان ميزان ارتقا مي يابد.
صادق پور، عضو هيات علمي دانشگاه هنر شيراز نيز در اين همايش به بيان سخناني درباره ي چيستي موزه پرداخت و موزه را يك گفتمان معرفي کرد.
نعمت الهي، عضو هيات علمي دانشكده مكانيك دانشگاه شيراز و عضو كميته پژوهشي موزه تاريخ طبيعي دانشگاه شيراز هم در اين همايش به ارائه سخنراني با موضوع «موزه، آموزش و توسعه پايدار» پرداخت.
وي توسعه پايدار را از جمله مسائل انساني معرفي کرد و يكي از علل اهميت موزه ها را، قرار گرفتن موزه به عنوان حلقه اصلي آموزش و تعليم و ارتباطات علمي و پژوهشي نسل هاي مختلف دانست.
نعمت اللهي موزه ها را روشي براي بيان ملموس علوم و فناوري هاي مختلف به صورت بسيار هنرمندانه توصيف كرد و گفت: موزه ها از بهترين زمينه هاي هزينه كردهاي فرهنگي به شمار مي روند.
بيان اهداف موزه، علل اهميت آن و تاثير آن در توسعه پايدار جوامع از ديگر مواردي بود كه عضو كميته پژوهشي موزه تاريخ طبيعي دانشگاه شيراز به تشريح آن پرداخت.
در ادامه پنل تخصصي با حضور اساتيد و كارشناسان تشكيل و به سئوالات شركت كنندگان پاسخ داده شد.