به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از زنجان، علیرضا آراسته رئیس مرکز آموزش عالی الغدیر زنجان ، درجمع خبرنگاران گفت: با بیان اینکه این دانشگاه در سال ۱۳۹۰ از وزارت آموزش و پرورش منفک و به وزارت علوم تحقیقات و فناوری ملحق شد ، گفت : دانشگاه فنی و حرفه ای آن چنان در جامعه معرفی نشده و این درحالی است که این دانشگاه جزو سه ابر دانشگاه کشور بعد از پیام نور و علمی و کاربردی محسوب می شود .
مسئول عالی دانشکده فنی الغدیر زنجان با اشاره به اینکه ، دانشگاه فنی و حرفه ای ۱۷۳ مرکز در کشور دارد ، تصریح کرد : دو سوم از دانشجویان این دانشگاه پسر و یک سوم نیز دختر هستند و این دانشگاه ۹۰ رشته کاردانی ،۴۴ کارشناسی ناپیوسته و ۷کارشناسی پیوسته دارد .
وی افزود : دانشگاه فنی و حرفه ای مهارت محور است و در حالی که اکثر دانشگاه های کشور تئوری محوری هستند ، ولی فلسفه و رسالت این دانشگاه مهارت محور، تقاضا محور و کار آفرین است و این مسئله هست که آن را از دیگر دانشگاه ها متمایز می کند .
آراسته با بیان اینکه ، طبق گفته وزیر علوم این دانشگاه جزو دانشگاه های نسل سوم است، تصریح کرد : این دانشگاه ها باید تقویت شوند و با جدیت و پتانسیل بیش تری وظیفه خود را ادامه بدهند .
ریاست دانشکده فنی الغدیر زنجان ، گفت : این دانشگاه پس از تفکیک از وزارت آموزش و پرورش هنوز هیئت علمی آن چنانی نداشته و اکثرا دبیر ، هنر آموز و یا مدرس بوده اند و ما سعی در تبدیل اعضای خود به اعضای هیئت علمی با تعریف و ویژگی های خاص خود هستیم .
وی یکی از مشکلات دانشگاه فنی حرفه ای را سرانه دانشجوئی دانشجویان این دانشگاه بیان کرد و ادامه داد: سرانه دانشحویان ما یک میلیون ۲۰۰ هزار تومان است که نسبت به سایر دانشگاه ها که ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می باشد کم است و ما از این لحاظ در مضیقه هستیم .
آراسته گفت : ما به سمت خودکفا شدن و در آمدزائی می رویم و با این بودجه و سرانه نمی توانیم دانشگاه را اداره کنیم و مزیت این دانشگاه هم این است تا از تولیدات داخلی و کارگاه های خود در جهت در آمد زائی استفاده کند .
این مسئول با بیان اینکه ،۷۰ تا۸۰درصد دانشجویان این دانشگاه جذب بازار کار می شوند ، افزود : حسن این دانشگاه همین مسئله است و همین موضع می باشد که این دانشگاه را از بقیه دانشگاه که این ویژگی ها را ندارند متمایز می کند. بازار کار بحث مهمی است و دیگر دانشجویان در دانشگاه ها با مشکل جذب در کار مواجه هستند .
آراسته ، فلسفه این دانشگاه نسل سومی را به سمت ماموریت گرائی و کارآفرینی رفتن دانست و تصریح کرد : باید بتوانیم دانشگاه را با توجه به ویژگی های دانشجویان به سمتی ببریم که بعد از فارغ التحصیلی بلافاصله جذب بازار کار شوند و نه تنها باری بر جامعه و دولت تحمیل نکنند بلکه باری را هم از دوش دولت بردارند و ما کم تر دانشجوئی داریم که فارغ التحصیل این مراکز باشند و ولی جذب بازار کار نشوند.
وی تصریح کرد : ما توانسته ایم نیاز صنعت کشور را برآورده کنیم و به دنبال ارتباط واقعی با صنعت و رفع نیازهای این بخش هستیم و باید به شکلی باشد که در جلسات دفاعیه دانشجویان ، سازمان صنایع در آن نشست حاضر و بلافاصله پس از ارائه طبق نیاز صنعت، دانشجویان را جذب کنند و صنایع باید نیاز خود را ببینند و از پایان نامه ها نیاز را بیرون بکشند و حل کنند.
آراسته با اشاره به اینکه تجهیزات این دانشکده تا حال قدیمی بودند ، افزود : ما به سمت توسعه و تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه ها قدم برداشته ایم و تجهیزات ما برای ۵۰سال پیش است و جوابگو نیستند و باید بازساژی شوند.
وی، گفت : در مرکز آموزش عالی فنی الغدیر زنجان رشته های الکترونیک، ساختمان ، ساخت و تولید ، مکانیک ، کامپیوتر، حسابداری و تاسیسات وجود دارد که ۱۷۶۶ دانشجو که ۹۴۵ دانشجوی روزانه و ۸۲۱ دانشجوی شبانه می باشند در این رشته ها مشغول تحصیل هستند .
این مسئول آمار فارغ التحصیلان این مرکز را ۷۹۷۴ نفر برشمرد و گفت : احساس ما این است که از لحاظ کیفی خوب حرکت کرده و دانشجویان خوبی را نیز جذب کرده ایم و باید به سمت تلاش بیشتر در جهت کیفی و رفع نیاز ها برویم تا نیاز صنعت را نیز برآورده سازیم .
آراسته در رابطه با ارتباط این دانشگاه با صنعت ، گفت : با سازمان صنایع ، شهرک های صنعتی و سازمان آموزش فنی حرفه ای نیز بحث هائی را داشته ایم و تفاهم نامه هائی را امضا کرده ایم و در برقراری ارتباط با شرکت ها ، صنایع در استان ، سازمان بسیج علمی نیز تفاهم نامه هائی را امضا و مرکز رشد شهید شهریاری را نیز در همین راستا افتتاح کرده ایم.
وی ، دربار نگرانی کاهش دانشجو و خالی شدن صندلی های دانشگاه ، تصریح کرد : ما در این دانشگاه به دلیل متمایز بودن هنوز این مسئله را مشاهده نکرده ایم و اصلا فلسفه کاری ما با بقیه دانشگاه ها فرق می کند .
آراسته گفت : پیشنهاد ما این است ، که باید به سمتی برویم تا مراکزی که موازی کاری می کنند در زمینه جذب دانشجو را حذف کنیم و دانشگاه علمی کاربردی امروز دارد موازی کار می کند و اصلا فلسفه ایجاد دانشگاه علمی کاربردی این نبود و متاسفانه این موازی کاری شد و در کنار ما حرکت می کنند و دانشجو می پذیرند و در حالی که از کارگاه ها و آزمایشگاه های ما استفاده می کنند و این احساس خطر و لطمه به سیستم آموزشی کشور است و اعتقاد ما این است که باید یک دست شویم و سیاست ما به سمتی برود که هدف گذاری کنیم و یک دانشگاه فنی و حرفه ای داشته باشیم که این ماموریت را به خوبی و درست انجام دهد و این موازی کاری را علمی کاربردی و غیر انتفاعی ها انجام می دهند و دانشجو را می گیرند و فلسفه کاری را نمی دانند .