به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید جواد حسینی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با تشریح وضعیت پژوهش در ایران و جهان گفت: از منظر ISI ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۵ درصد تولیدات علم در دنیا را داشته که بررسی روند این موضوع از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ نشان میدهد در این مدت شاهد رشد تولید علمی کشور بودیم.
وی ادامه داد: از این سال تا ۲۰۱۳ رشد علمی کشور ثابت بوده و از این تاریخ تا سال ۲۰۱۴ و پس از آن رشد تولیدات علمی را شاهد بودیم و بر همین اساس در این مدت از رتبه ۴۸ جهان به رتبه ۱۶ رسیدیم و در سطح خاورمیانه نیز رتبه نخست را کسب کردیم.
مدیر کل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ایران از منظر پژوهش و علم رتبه ۲۲ جهان را داراست که با توجه به در نظر گرفتن افق ۱۴۰۴، سند چشم انداز توسعه کشور باید تلاش بیشتری در این بخش انجام شود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه پیشرفت و توسعه علمی در کشور تنها با پژوهش و رشد علمی محقق نمیشود، گفت: توسعه آزمایشها، فعالیتهای فن آورانه، رشد رصد خانههای علمی و پارکهای علمی و فناوری و پژوهشسراها نیز در این مسیر باید مورد توجه جدی باشند.
مدیر کل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: چنانچه در کشورهای پیشرفته شرق آسیا شاخصهای زیر ساختی علم و فناوری در سه محور دسترسی به فن آوری، مهارتهای انسانی و زیر ساختها بر اقتصاد کلان را مورد توجه قرار دهیم شاهد حضور این کشورها در رتبه های برتر جهانی هستیم که متاسفانه جایگاه ایران در این بخشها چندان مطلوب نیست.
وی با بیان اینکه دولت الکترونیک، دسترسی به فناوریهای نوین و اطلاعات باید از معبر آموزش و پرورش عبور کند، بیان داشت: بر همین اساس توسعه هوشمند سازی مدارس از 25 درصد به 37 درصد مدارس استان، در دولت تدبیر و امید محقق شده است.
حسینی با اشاره به اینکه سهم پژوهش آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی 1.7 درصد است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس در برنامه ششم توسعه افزایش این سهم را به شش الی هفت درصد دنبال میکنیم.
مدیر کل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه همچنین افزایش سهم اعتبارات آموزش و پرورش از اعتبارات ملی به 20 درصد هم پیشنهاد شده که قطعا موجب رشد و تحولی بزرگ در این بخش خواهد بود.
وی با اشاره به شاخصهای کلان اقتصاد و فناوری به دو موضوع مهم هزینههای تحقیق و پژوهش و همچنین همکاری بین صنعت و دانشگاه اشاره کرد و افزود: از منظر این دو شاخص در حال حاضر کره جنوبی شاهد رشد خوبی در بخش تعلیم و تربیت بوده و رتبه نخست تخصیص هزینههای پژوهشی را در دنیا دارد.
حسینی گفت: بین سهم اعتبارات یک کشور که برای آموزش و پرورش اختصاص مییابد و سهم آن از توسعه در جهان ارتباط مستقیم وجود دارد.
مدیر کل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص همکاری بین صنعت و دانشگاه، خاطرنشان کرد: در این بخش رتبه 16 آسیا را در اختیار داریم امروز متاسفانه باید اذعان کنیم دانشگاههای ما مکانیکی هستند و با جامعه در گسست و باید شرایطی ایجاد شود که دانشگاههای ما در پیوست با جامعه باشند و در همین راستا دفتر ارتباط بین دانشگاه فردوسی و آموزش و پرورش را راه اندازی کردهایم.
حسینی افزود: اجرای طرحهایی مانند یکصد مدرسه، یکصد دبیرخانه در ۸۰۰ مرکز آموزشی استان در حوزههای مختلف از جمله محیط زیست،آسیبهای اجتماعی، سلامت و ورزش جوانان را دنبال کردهایم.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید آموزش و پرورش با جامعه پیوند بخورد، بر توسعه پژوهش در این حوزه تاکید کرد و گفت: اعتقاد داریم پژوهشسراها مراکز پرورش دانشمندان آینده کشور هستند و بر همین اساس مصوب شدن تخصیص یک درصد از اعتبارات دستگاهها برای امر پژوهش در شورای عطف، تخصیص ۲۰ میلیارد ریال برای توسعه اقدامات پژوهش سراهای دانش آموزی و ۳۶ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستانهای کشور در زمینه فناوری، افزایش تعداد پژوهش سراهای استان از ۲۰ به ۵۵ طی دو سال گذشته علی رغم محدودیتهای مالی که داشتیم و کسب رتبه نخست کشور در این بخش و همچنین تصویب دایر شدن ۳۲ پژوهشگاه تعلیم و تربیت در کشور از خبرهای خوبی است که در این حوزه باید به آن توجه داشت.
مدیر کل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد علمی که تاکنون داشتهایم شاهد نامتوازن بودن این رشد هستیم و در زمینه علوم انسانی، سیاسی و اجتماعی که به شدت بر مبنای آموزههای اسلامی پایه ریزی شده و پژوهش در این بخش مورد نیاز است.
وی بیان داشت: سیاست توسعه متوازن رشتههای تحصیلی را در دستور کار قرار دادیم تا از گرایش بیش از حد دانش آموزان به رشتههای خاص پیشگیری کنیم.
حسینی گفت: در حال حاضر توجه به رشد رشتههای علوم انسانی را یکی از الویتهای اصلی خود قرار دادهایم و ایجاد پنج مدرسه فرهنگ، اختصاص سه درصد دانش آموز مدارس سمپاد، ۲۰ درصد دانش آموزان مدارس نمونه دولتی، ۱۷.۵ درصد ظرفیت دانش آموزان مدارس شاهد به رشته علوم انسانی و برگزاری جشنواره ملاصدرا با موضوع رشتههای علوم انسانی از اقداماتی بوده که در این حوزه اتخاذ کردهایم.
وی در پایان با بیان اینکه از ۹۰۲ مقالهای که از سوی پژوهشگران ایرانی در ISIمنتشر شده تنها یک مورد آن کاربردی بوده، این موضوع را یک آفت برای پژوهش دانست و گفت: پژوهشهای خطی، مکانیکی و غیر مسئله مدار از دیگر آفتهای پژوهش هستند و بر هیمن اساس در آموزش و پرورش استان مدرسه پژوهی، کلاس پژوهی و درس پژوهی را در دستور کار قرار داده وشاهد رشد خوبی در اقدام پژوهی در نظام تعلیم و تربیت خراسان رضوی بودهایم.