به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، افروز امروز در همایش «هم اندیشی وتبادل نظر دانشگاه واساتید» دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مشهد در جمع اساتید این دانشگاه، بزرگترین موفقیت انسان را رسیدن به مقام معلمی دانست و گفت: معلمی یعنی اینکه فرهیختگی و فرزانگی را در وجود خود عجین کنید؛ که این خود افتخار بزرگی است.
وی افزود: معلمی در دانشگاه امام رضا(ع) باید با هم دلی و هم اندیشی با امام رضا(ع) داشته باشد و خود را نزدیکترین خادم بر حرم مقدس رضوی بداند، زیارت به معنای مطلوب اندیشی و محبوب طلبی است، که این زیباترین دعا در همه زیارتگاههای میباشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این مطلب که معلم در قلب شاگرد خود جای دارد که از محبوبیت برخوردار است، بیان داشت: مشاوره، مهندس برق و یا پزشک بودن کار سختی نیست، مهم اینکه سبقه معلمی پیدا کنیم و مانند پیامبر(ص) ارتباط داشته باشیم و از نظر روانشناسی ارتباط در بستر دینی، معلم است.
افروز با اشاره به این مطلب که اساتید برای ایجاد ارتباط با دانشجویان باید مسائلی از جمله محتوای مطالب، شرایط و روش انتقال پیام توجه داشته باشند، خاطرنشان کرد: امتحان یک روش انتقال پیام نیست، بلکه جهت تدریس اساتید را نشان میدهد، ما روشهای متنوعی در انتقال پیام داریم.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اساتید باید توجه کنند که هر مقدار پیام دهنده برای دانشجویان مقبولتر باشد قدرت گیرندگی در آنان بالاتر میرود و زمان ماندگاری پیام در ذهن مخاطب بیشتر میشود.
این استاد دانشگاه تهران بیان داشت: مشهور شدن به معنای محبوبیت نیست؛ چه بسا افرادی در دنیا مشهور هستند؛ اما از مقبولیت برخوردار نیست، به این دلیل که محبوبیت یک امر قلبی است و نمیشود به هر صورتی آن را کسب کرد.
وی با تاکید بر این مطلب که انسان محبوب باید متواضع باشد، خاطرنشان کرد: انسان برای رسیدن به محبوبیت باید در برابر شگفتیهای خلقت متحیر باشد و به جای تجسس در زندگی دیگران در پدیدههای آفریدگار جستجو کند.
افروز با اشاره به این موضوع که کنجکاوی یک پدیده بالا و بستر خلاقیت میباشد و خداوند متعال انسان را اینگونه خلق کرده، خاطرنشان کرد: اساتید باید تلاش کنند که دانشجویان خود را برای جستجو در پدیدههای خلقت کنجکاو کنند.
وی با اشاره به این مطلب تفکر در هستی، اساس رشد مطلوب است، ادامه داد: تحیّر در پدیدههای خلقت تواضع را در وجود انسان به وجود میآورد و این امر باعث میشود که آدمی زبان به تسبیح بگشاید، اگر مربی خود ویژگیهای خلاقانه داشته و در برابر شگفتی هستی متحیّر باشند، میتواند دانشجویان را اینگونه تربیت کند و این کار سختی؛ اما عملی ومقدور است.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر بخواهیم با دانشجویان رابطه خوبی برقرار کنیم، باید ویژگیهای زیستی و روانی آنان را شناسایی کنیم؛ به این دلیل که فرزندان ما نیازهای درونی خود را از ما مطالبه دارند، عدم تامین این نیازها باعث سرکشی و طغیان جوانان میشود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در دانشجویان باید ابتدا نقاط مثبت آنان را تایید کرد، به این دلیل که انسان تکذیب را دوست ندارد، تصریح کرد: چنانچه با جوانی روبرو میشوید که از ظاهر خوبی برخوردار نیست، سعی کنید ابتدا از صفت مثبت او شروع کنید و این خود یک هنر برای شما محسوب میشود.
وی چند نکته دیگر که در برقراری ارتباط با دانشجویان موثر است را گفت و بیان داشت: استاد باید دانشجویان را ترقیب و از تهدید بپرهیزد، به این دلیل که ترقیب حافظه را قوی میکند، در صورتی که تهدید باعث اضطراب و در نتیجه خطا در ادراک و کنشهای ذهنی میشود.
افروز بیان داشت: تکریم دانشجو، توجه به استقلال آنان و همچنین تشویقشان از جمله ویژگیهای دیگری است که استادان دانشگاه باید به آنها توجه داشته باشند.
وی گفت: چنانچه استادی بخواهد در میان دانشجویان محبوبیت داشته باشد باید شخیصت او آمیزهای از عطوفت، منطق و استواری باشد. انسان منفعل و پرخاشگر در میان دیگر انسانها محبوب نمیشود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از معلمان در دبیرستانها سعی دارند با الفاظ پرخاشگرانه، رفتار دانش آموزان خود کنترل کنند و یا برخی از روش انفعالی در برخورد با دانش آموزان استفاده میکنند که این عوامل صحیح نیست.