به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، غلامرضا مصباحی مقدم در مناظره ای با عنوان رای به بیداری امروز بعد از ظهر در دانشگاه علامه طباطبایی تشریح کرد: نظام مبتنی بر آرای ملت است اصل شکل گیری نظام هم با همه پرسی ایجاد شد تاکنون 9 انتخابات مجلس،11 انتخابات ریاست جمهوری و 4 انتخابات خبرگان و شورای شهر را پشت سر گذاشته ایم و این نگاه بر مردم سالاری دینی است.
وی در ادامه افزود: از نظر ترکیب سیاسی به ظاهر 3 مجلس گذشته اصول گرایان بودند در انتخابات مجلس هشتم و نهم نگاه تحریم انتخابات حاکم بود اما خوشبخت هستیم در این دوره وارد یک انتخابات تنگاتنگ می شویم و من از آن حمایت می کنم.
مصباحی مقدم با اشاره به این که باید نخبگان دو جریان به میدان بیایند تصریح کرد: باید کشور با تعامل اداره کنیم و ضرر می کنیم آن وقتی که در مدیریت کشور شاهد غیبت جریانات سیاسی که از نظر فکری با هم متفاوت هستند هستیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: تضارب آرا موجب پیشرفت می شود و نباید به صورت اتوبوسی مدیران را تعویض کرد بلکه مدیران در سطح معاون وزیر به پایین باید ثبات مدیریت داشته باشند نو به نو شدن تجربه ها خوب است اما به معنای آن نیست که مدیران کشور دست تغییرات هر 4 سال یک بار شوند.
وی اظهار داشت: عملکرد مجلس ها را باید با هم مقایسه کرد و این کار اشتباهی است مجلس قانون گذار و ناظر است و یک اشکال بزرگ به مجالس مان داریم و آن این است که60 تا 70 درصد اقدامات نمایندگان ربطی به وظایف آن ها ندارد بلکه در مورد کارهای اداری حوزه انتخابیه است البته این معمولاً به نمایندگان شهرستان ها مربوط می شود چون نمایندگان تهران بیشتر با نگاه ملی هستند این موجب شده است دغدغه نمایندگان حل مشکلات محلی و تمهید برای رای آوردن در دوره بعد است.
این فعال اصولگرا ضمن اشاره به این که در ادوار مجلس 60 الی 70 درصد از نمایندگان دوره قبل در دوره بعدی رای نمی آورند اظهار داشت: این به خاطر عوض شدن جریان حاکم در مجلس نیست بلکه باید احزاب کاندیدا را تعیین کنند و به نوعی احزاب می توانند رقابت جریانات را به همدیگر پاس دهند.
مصباحی مقدم در مورد نقاط قوت مجالس 3 دوره گذشته تصریح کرد: در مجالس 3 دوره گذشته بین مجلس و سایر قوا چالش جدی وجود نداشت ما در مجلس ششم نوعی چالش با قوا داشتیم و حتی چالش مجلس به نوعی با رهبری نظام داشتیم همین شد که مجلس ششم 85 درصد از نمایندگانش در دوره بعد رای نیاورند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه افزود: این نکته مهم است که مجالس را باید احزاب تشکیل دهند ما در این سه دوره ثبات را در کشور ملاحظه کردیم و رویکرد ضد استعماری و ضد استکباری در آن وجود داشت و هر سه دوره ظرفیت خود را در سیاست خارجی نشان دادیم.
مصباحی مقدم در مورد سیاست داخلی 3 مجلس گذشته گفت: رویکرد مجالس 3 دوره گذشته حل مشکلات اقتصادی مردم بوده است قانون شفافیت قراردادهای عمومی، قانون مالیات بر ارزش افزوده را در دوره هفتم تصحیح کردیم، قانون بیمه شخص ثالث که در آن تساوی حق پرداخت بیمه مساوی برای زن و مرد و مسلمان و غیرمسلمان در نظر گرفته شده بود تصویب شد.
وی در مورد رویکرد مجالس 3 دوره گذشته در قبال سه سال خاطرنشان کرد: ما هم قسم بودیم که نگذاریم فساد در مجلس رخ بدهد و اگر در بیرون از مجلس هم اتفاق افتاد آن را مانیتور کنیم همان شد که شرکت مه آفرید را که فهمیدیم دچار سوء استفاده شده و بابک زنجانی را که 26 نماینده، به رئیس قوه قضاییه نامه نوشتند و همین طور مورد آقای رحیمی را واکنش نشان دادیم و در مورد ایشان به رئیس جمهور اعتراض کردیم و بعدا دیدیم که محاکمه شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه افزود: در مورد سعید مرتضوی چون قاضی تعلیقی بود اعلام کردیم چون تعلیق شده است نمی تواند مسئولیت بگیرد و وزیر را استضاح کردیم و باعث آن افتضاح برای رئیس جمهور قبل شد.
این نماینده مجلس ضمن تاکید بر این که نمی توانم نمره 20 به 3 مجلس گذشته بدهم اما می توانم نمره قابل قبولی به آن ها بدهم اظهار داشت: مجلس اول همه شخصیت های برجسته کشور حضور داشتند اما متاسفانه پله پله این حضور تضعیف شد باید کسانی که از پختگی و شایستگی بالایی برخوردار هستند بیایند و صندلی ها را پر کنند مجلس را هیچ نهادی نمی تواند انحلال کند اما دولت را مجلس می تواند کنار بگذارد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا شورای نگهبان در ضعف مجالس تاثیرگذار بوده است گفت: مشکل ما این چیزها نیست مشکل ما این است که ما مجالس ما حزبی نیست شورای نگهبان به مثابه صافی عمل می کند و نگاه نمی کند چه کسانی از این صافی عبور می کنند اگر کسانی سابقه داشته باشند و دارای پختگی باشند باعث می شود شورای نگهبان راحت تر بررسی کند.
مصباحی مقدم در مورد نظام دو پارلمانی خاطر نشان کرد: نظام دو پارلمانی به نحوی در کشور ما حل شده است ما مجمع تشخیص مصلحت نظام داریم و اگر اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان به وجود آید توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام حل می شود و همین طور شوراهای محلی داریم و این را باید بدانیم که چه چیزی را از چه کسی بخواهیم.
این نماینده مجلس در مورد آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور سابق ادامه داد: مجلس هفتم آقای رحیمی را به ریاست دیوان محاسبات گذاشت اما وقتی فهمید ایشان مشکل دارند آن وقت اعتراض کرد در مجلس هفتم با آقای خاتمی خوب کار کردیم و اگر تورم به 10.7 دهم رسید به خاطرتلاش هایی بود که در مجلس شکل گرفته بود مجلس هشتم صندوق توسعه ملی را راه اندازی کرد که الان میلیاردها دلار پول در آن وجود دارد.
مصباحی مقدم در مورد اتکای دولت به منابع نفتی بیان داشت: اتکا به نفت از طرف دولت 37 درصد است و یک میلیون و 300 هزار بشکه تبدیل به 2 میلیون و 250 هزار بشکه شده است و این اتکا به نفت است و به نظر می آید قابل قبول نیست.
وی در ادامه افزود: در دو سال و نیم گذشته نقدینگی دو برابر شده است یعنی از 490 هزار میلیارد به 920 هزار میلیارد رسیده است من می دانم دولت در چه تنگنای اقتصادی است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد گفتگوی خود با آمریکایی ها ادامه داد: ما با برخی از آمریکایی ها از نزدیک صحبت کردم و به آن ها گفته ام دولت شما با رویکرد مقابله با این نظام روبرو شده است و کاری کرده است این نظام پا نگیرد علت انزوای ما( ضعف) قدرت رسانه ای ما است این که رئیس جمهور یک کشور آفریقایی وقتی به ایران می آید فکر می کند در این جا چیزی برای خوردن نیست این مسائل ربطی به مجلس ندارد.
مصباحی مقدم با تاکید بر این که می بینید محبوبیت ایران چه تاثیراتی در منطقه گذاشته است گفت: شما وقتی امانتی به کسی می خواهید بدهید باید امانت دار بودن او را احراز کنید امانت ها را باید به انسان هایی داد که امین بودنشان احراز شده است ما وقتی به دولت الکترونیک رسیدیم می توانیم بگوییم فساد نداریم.
وی در مورد رسیدن به قدرت احمدی نژاد خاطر نشان کرد: آقای احمدی نژاد برای رسیدن به قدرت هیچ حمایتی از سمت رهبری نداشت حتی آقای ناطق گفته است به آقا گفتم به چه کسی رای می دهید ایشان گفتند حتی همسر و فرزندان من هم نمی دانند من به چه کسی رای می دهم. سوال از رئیس جمهور دوره گذشته به استثنای استیضاح بنی صدر اولین بار در مجلس صورت گرفت و سری اول ده سوال از ایشان مطرح شد و قانون آیین نامه داخلی مجلس به خاطر رفتار احمدی نژاد تغییر پیدا کرد ما تا پای استیضاح پیش رفتیم اما شرایط بین المللی و داخلی برای استیضاح مناسب نبود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد پرداخت کردن یارانه توسط رئیس جمهور سابق به مردم اظهار داشت: تا زمانی که اولین یارانه به مردم پرداخت شد ما مبلغ آن را اطلاع نداشتیم روش ما برای برخورد با رئیس جمهور سوال و گزارش بود اما تمام ملت مقابل مجلس بود.