اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- یادداشت دانشجویی؛ در حالی که حدودا یک سال و دو ماه از انعقاد برجام در وین میگذرد ، مردم با پیوست های جدید و تعریف های نو از رفع کامل تحریم ها روبرو می شوند.پس از برجام و تصویب قانون مبارزه با تروریسم در بهمن ماه 1394 در مجلس شورای اسلامی ،ادبیات مبارزه با تروریسم شدت گرفت و FATF به عنوان نهادی اقتصادی که تاثیرات جدی در اجرای برجام دارد مورد توجه قرار گرفت.
گروه FATF که خود زیرمجموعه یک گروه بین المللی دیگر به نام G7 بود که در ابتدا با ماموریت ویژه ایجاد شفافیت مالی ایجاد شد ولی کم کم موثر از نگاههای سیاسی ،کارکردی سیاسی پیدا کرد و ماموریت های دیگری همچون مقابله با اشاعه سلاح های کشتارجمعی مانند سلاح های هسته ای و مبارزه با تروریسم به ماموریت های آن اضافه گشت.ماموریت هایی که می تواند دستاویزی برای ایجاد بهانه های واهی علیه کشورها بشود.
از سال 2012 این گروه چهل و نه توصیه که چهل مورد در مورد پولشویی و نه مورد مبارزه با تروریسم و فعالیت های اشاعه ای را به عنوان استانداردهای خود ابلاغ کرد.که از جمله نگرانی های موجود در این توصیه ها این است که اطلاعات کشور به صورت منسجم در واحد اطلاعات مالی FIU)) موجود بوده و از آنجا که ابعاد توافق مشخص نیست ،امکان جاسوسی و سواستفاده از این اطلاعات وجود دارد .
از سوی دیگر مکانیزم های غیرمشخص و غیر شفاف آن همچون معلوم نبودن ملاک رضایت طرف مقابل و نداشتن تعریفی مشخص از طرف مقابل به ابهام های موجود دامن می زند که درسته منابع اطلاعاتی در کشور خودمان هست ولی در فرآیند همکاری باید اطلاعات افراد خواسته شده یا بلوکه کردن اموال و دارایی ها افراد مجرم شناخته شده و حتی استرداد مجرمین طبق توصیه شماره 39 رو انجام دهیم که عدم همکاری به معنی برگشت به گروه کشورهایی خواهد بود که باید اقدامات سختگیرانه در مورد آنها اعمال شود و دوباره قرارگرفتن در کنار کره شمالی خواهد بود.
اما داستان از آن قسمت حاد تر می شود که بر اساس آن مجبور خواهیم بود که اصل تحریم افراد و نهادهای باقی مانده در تحریم شورای امنیت را به رسمیت پذیرفته و اعمال کنیم .
مطابق قطعنامه 2231 شورای امنیت، تعداد 23 فرد و 61 نهاد کماکان در لیست تحریمها قرار داشته و از کشورها خواسته شده است بلوکه کردن داراییهای آنان را ادامه دهند که با اجرای توافق مجبور خواهیم بود دست به خودزنی و خودتحریمی شویم.
در آخر باید تاکید کنم به طور قطع شفافیت امر مطلوبی است که مورد تاکید همه کارشناسان بوده و هست که میتوان برای مقابله با فساد و پولشویی ،اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی به کار آمده که حاکمیت کشورها میتوانند با این ابزار اختیارات فراوانی کسب نمایند وجزو سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هم بشمار می رود.
اما نکته مهم که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که شفافیت برای چه کسی قرار است ایجاد شود؟
FATF ایجاد شفافیت برای نهادها و بانکهای خارجی است. که این نه تنها باعث افزایش نگرانی میشود بلکه به خودزنی هدفمند روی میاوریم و خودمان به طور رسمی جاسوس خودمان می شویم.
مسیری را که برای رفع تحریم آمده بودیم ولی نفهمیدیم که نه تنها تحریم ها را برنداشتند بلکه ما را هم مجبور به تحریم خودمان کردند ، این همان هزارتوی برجام هست.
بر اساس افسانههای یونانی، هزارتو نام سازهای بوده است که صنعتگرِ افسانهای یونان به سفارش شاه مینوس پادشاه یونان میسازد. هدف از ساخت چنین بنایی به دام انداختن موجودی افسانهای بوده است.
امروز ما در هزارتوی برجام در بن بست FATF قرار گرفته ایم که هر چه بیشتر در هزارتو وارد بشویم مسیر برگشتمان سخت تر شده و بیشتر گیر می کنیم. هر چه زمان سپری می شود در هزارتوی برجام با بن بست های جدیدی برمیخوریم که یافتن مسیر درست پیچیده تر از گذشته میشود. شاید هزارتویی که برجام فقط یک راه برای عبور از آن وجود دارد و آن هم مسیری هست که از آن وارد شدیم که برگشت به خودمان هست.
علی مظفری؛ مسئول شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی واحد علوم تحقیقات
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.