اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دومین همایش ملی آموزش عالی (آموزش سرآمدی) که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، گفت: اعلام روزهای سوم تا دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم به عنوان دهه سرآمدی آموزش، اهداف مختلفی را دنبال میکند که از جمله اهم آن میشود به تعامل و هماهنگی بیشتر بین دستگاههای متولی آموزش، تبیین جایگاه و نقش آموزش در ایجاد جامعهای دانش بنیان، خردورز و اخلاق مدار و نکوداشت و تجلیل و تکریم از سرآمدان آموزش اشاره داشت.
وی در ادامه افزود: نباید فراموش کرد که آموزش از پیش دبستانی تا دانشگاه به عنوان یک پیوستار مطرح است و دستگاههای متولی آموزش لزوما با این اصل در تعارض قرار نمیگیرد بلکه آنچه در این رابطه اهمیت دارد تعامل و هماهنگی بین دستگاههای اجرایی مذکور است که یکی از اهداف اصلی این همایش را تشکیل میدهد.
فرهادی با بیان اینکه پیشرفتهای علمی و موفقیتهای کم نظیر جمهوری اسلامی در حوزههای مختلف علم و فناوری مرهون پیشرفتهای آموزشی است، تصریح کرد: از اهم این پیشرفتها میتوان به ماموریت گرا کردن زیر نظامهای آموزش عالی ، جلوگیری کردن از توسعه کمی بی رویه و نامتوازن اتفاق افتاده در دورههای پیشین، توسعه هدفمند آموزش عالی و کنترل پذیرش در رشتههای فاقد بازار و فاقد داوطلب که حاصل آن کاهش بار تحصیلی بر بودجه عمومی دولت در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است، توجه خاص به کیفیت در آموزش عالی به گونهای که اگر موسسهای دارای کیفیت لازم نباشد لغو مجوز شده و یا ظرفیت پذیرش آنها صفر میشود، تدوین 300 برنامه درسی جدید و بازنگری 534 برنامه درسی در جهت ارتقای کیفیت آموزش عالی و تعریف دوره های مشترک کارشناسی ارشد و دکتری با معتبرترین دانشگاههای دنیا برای اولین بار پس از برجام و افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی اشاره کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: بی تردید مجموعه این موفقیت ها را باید در پیشرفت های آموزشی سه دهه اخیر جستجو کرد از این جهت اگر چه عنوان سرآمدی آموزشی به ظاهر زمینه ای برای نکوداشت آموزش، معلم و دانش آموز و استاد و دانشجو محسوب میشود اما به واقع و در عین حال عرصه ای برای گرامیداشت پژوهش و پژوهشگری و تولید علم ارج نهادن به فرهنگ متعالی دینی و توجه به بالندگی و رشد و اعتلا جامعه است.
وزیر علوم گفت: برگزاری همایش سرآمدی آموزش در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نام گذاری شده است تقارن مبارکی را تداعی می کند که محصول آن برآمده از تعامل، هماهنگی و همسویی نهادهای سیاست گذار و مجری سطوح و دورههای آموزشی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در پرتو این تعامل و یکدلی و برداشتن مرزهای تصنعی بین دستگاهی می توان به استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود دست یافت. برنامه های درسی سطوح مختلف تحصیلی را بیش از پیش در امتداد و پیوستگی یکدیگر طراحی و تنظیم کرد و داشته های مادی و معنوی را به اشترا ک گذاشت و در نتیجه به پرورش نیروهای توانمند و کارآفرین اهتمام ورزید.