معاون آموزشی دانشگاه آزاد گفت: فرآیند ساماندهی رشته محلهای این دانشگاه براساس شناخت و تحلیل وضع موجود واحدها و بررسی ترکیب اعضای هیات علمی هر رشته انجام میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،علیرضا رهایی در نخستین نشست اعضای شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سند آمایش آموزش عالی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: این سند دارای ویژگی هایی، چون توسعه استانی، تحلیل وضعیت موجود هر استان از حیث تقاضا و عرضه آموزش عالی و توجه به اسناد بالادستی توسعه استانی و تحلیل وضعیت موجود با نگاه به آینده است.
وی، توجه به موقعیت اقلیمی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی، در نظر گرفتن نیاز استان به نیروی ماهر، جابجایی نیروی انسانی، با صرفه بودن آموزش و همچنین پرهیز از موازی کاری را از دیگر ویژگیهای سند آمایش آموزش عالی برشمرد.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، بسترسازی و کمک موثر به تحقق اهداف سند چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ و سند علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور را از نتایج مورد انتظار طرح آمایش سرزمین در حوزه آموزش عالی عنوان کرد.
رهایی خاطرنشان کرد: تحقق عدالت آموزشی و در دسترس قرار دادن آن منبطق بر اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور هدف دیگر این طرح است.
وی ادامه داد: شناسایی و معرفی استراتژیهای توسعه کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روشن کردن موقعیت و نقش آموزش عالی در ایجاد تعادل بین جمعیت و فعالیت در سطح مناطق مختلف و تاثیر آن بر فعالیتهای دیگر از جمله نتایج اجرای طرح آمایش آموزش عالی است.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شکل گیری شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی در سازمان مرکزی، واحدها و مراکز آموزشی و دانشکده ها، اظهار داشت: برآورد ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در دورههای تحصیلات تکمیلی و ارائه آن به شورای دانشگاه و بررسی کیفیت آموزشی دورههای تحصیلات تکمیلی از وظایف این شوراست.
رهایی، تعیین سیاستها، راهبردهای توسعه آموزش عالی متناسب با اسناد بالادستی، تصویب سیاستهای هماهنگسازی توسعه برنامههای آموزشی و درسی متناسب با مزیتهای نسبی و اعلام نظر در خصوص آییننامههای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را از دیگر وظایف شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی برشمرد.
وی بر بازمهندسی رشتههای تحصیلی به منظور حل مشکلاتی نظیر وجود رشتههای موازی در واحدها و مراکز آموزشی مجاور و توسعه کمی غیرضروری تحصیلات تکمیلی تاکید کرد.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: توسعه و جابجایی عدالت محور رشته ها، استفاده حداکثری از امکانات و منابع دانشگاه، تعیین ماموریت برای واحدها و راه اندازی رشتههای تحصیلات تکمیلی با رویکرد میان رشتهای و علوم و فناوریهای نوین از دیگر اهداف توسعه و بازمهندسی هدفمند رشتهها است.
رهایی ادامه داد: فرآیند ساماندهی رشته محلهای دانشگاهی بر اساس شناخت و تحلیل وضع موجود واحدها و مراکز آموزشی و همچنین بررسی ترکیب اعضای هیات علمی هر رشته انجام میگیرد.
وی با تاکید بر اهمیت عملکرد گروههای آموزشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مدیران گروه باید جدی، تخصصی و قانونمند به وظایف خود عمل کنند، چراکه نقش مهمی در ارتقا سطح آموزش دارند.
محسن نفر معاون پزشکی دانشگاه آزاد نیز در این جلسه بر اهمیت آموزش در علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: علوم پزشکی باتوجه به اینکه با جان انسان سروکار دارد، از حساسیت بیشتری برخوردار است.
وی افزود: دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در پذیرش رشتههای تخصصی دانشگاههای دولتی نمرات خوبی کسب میکنند و این نتیجه آزمونهای مختلفی است که در دوران تحصیل برای این دانشجویان برگزار میشود.
بیژن رنجبر معاون پژوهشی دانشگاه آزاد نیز گفت: طرحهای توسعه کلان پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تدوین و برنامه ریزی است و بزودی ارائه میشود.