سرپرست ISC گفت: سهم ایران از تولید علم برتر دنیا به ۲. ۹ % در سال ۲۰۱۷ میلادی و ۲. ۲ % در سال ۲۰۱۶ میلادی رسید.
به گزارش اداره روابط عمومی و همکاریهای علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر دهقانی سرپرست ISC گفت: سهم ایران از تولید علم برتر دنیا به ۲. ۹ % در سال ۲۰۱۷ میلادی و ۲. ۲ % در سال ۲۰۱۶ میلادی رسید. در همین زمان سهم ایران از کل تولید علم دنیا بر اساس پایگاه آی. اس. آی ۱. ۹ % در سال ۲۰۱۷ و ۱. ۷ % در سال ۲۰۱۶ است.
دهقانی اظهار داشت: یک درصد از مقالاتی که در مجلات آی. اس. آی منتشر میشوند، ۱۸ % استنادهای دنیای علم را دریافت میکنند که به آنها تولید علم برتر گفته میشود. مقالات یک درصد برتر هر دو ماه یکبار و بر اساس میزان استفاده از مقالات یا همان استنادهای دریافتی تعیین میشوند. اگر مقالات از کیفیت لازم برخوردار باشند در میان مقالات برتر باقی مانده، در غیراینصورت حذف میشوند و همچنین مقالاتی که قبلا در فهرست نبوده اند برحسب میزان استنادهای دریافتی در آن قرار میگیرند. این مقالات در پایگاه شاخصهای اساسی علم (ISI-ESI) ارائه میگردند.
وی گفت: تعداد مقالات پراستناد و داغ کشور در سال ۲۰۰۷ میلادی تنها ۵۶ مورد بود که این مقدار در سال ۲۰۱۵ به ۲۲۳ مورد و در سال ۲۰۱۶ به ۳۵۰ مورد رسیده است. در سال ۲۰۱۷ تاکنون تعداد مقالات برتر کشور ۱۹۷ مورد میباشد.
دهقانی ادامه داد: در سال ۲۰۰۷ تعداد مقالات پراستناد و داغ دنیا ۱۰۵۱۴ مورد گزارش شده است که تعداد آن در سال ۲۰۱۵ به ۱۵۳۴۷ مورد رسید و در سال ۲۰۱۶ به ۱۵۶۷۹ مورد افزایش یافت. سهم کشور از مقالات برتر دنیا در طول زمان افزایش یافته است بنحوی که از ۰. ۵ % در سال ۲۰۰۷ به ۲. ۲ % در سال ۲۰۱۶ و ۲. ۹ % در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت.
سرپرست ISC گفت: کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۰۷ میلادی و بر اساس پایگاه آی. اس. آی ۱۳۴۷۶ مورد بود که در سال ۲۰۱۶ به ۴۷۰۴۷ مورد رسیده است. در سال ۲۰۱۷ تاکنون این رقم ۳۴۳۲۴ مورد است.
این در حالی است که در سال ۲۰۰۷ میلادی کل تولید علم دنیا ۱۸۳۰۶۰۲ رکورد بود که در سال ۲۰۱۶ به ۲۷۷۶۴۷۵ مورد رسیده است. همزمان با افزایش کمیت تولید علم دنیا سهم ایران از کل تولید علم دنیا نیز افزایش یافته است، اما سهم ایران از کل تولید علم برتر دنیا از کمیت تولید علم کشور پیشی گرفته است.
باید خاطر نشان کرد که مرجعیت علمی اولین بند از سند سیاستهای کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری بوده که برای دستیابی به این جایگاه لازم است بیش از هر چیز به جای تکیه صرف به کمیت تولید علم به دنبال افزایش کیفیت و نیز توجه به سایر شاخصها از جمله تبدیل علم به فنآوری و نوآوری و نیز اثرگذاری اقتصادی با تاکید بر جنبههای کاربردی علم تولید شده اقدام شود.