رئیس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: براساس آمارهای گزارش مجمع اقتصاد جهانی ایران رتبه ۱۰۴ را در بین ۱۳۰ کشور از نظر شاخص سرمایه انسانی داراست که این آمار ...
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در همایش روز ملی کارافرینی و آموزشهای فنی و حرفهای که در دانشکده شریعتی دانشگاه فنی و حرفهای برگزار شد گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت یکی از دغدغههای اصلی کشور و حلقه مفقوده بدنه کارافرینی است که امیدواریم در انتهای این همایش به دستورالعملهای اجرایی و ارتباط علمی و عملی بین دانشگاه و صنعت دست پیدا کنیم.
وی گفت: تفاهم نامههایی که با این دانشگاه معنقد باید به مرحله اجرا برسد و صرف امضای تفاهم نامه مشکلات کشور را حل نمیکند.
صالحی عمران تاکید کرد: علت این که آموزش عالی در ایران توسعه پیدا کرد از نظر تاریخی بیشتر معطوف به تربیت کادر دولتی و اداری بود که این یک نقیصه تاریخی است . متاسفانه هنوز سایه تربیت کادر دولتی در دانشگاههای کشور وجود دارد. بعد از انقلاب اسلامی تصور بر این بود که باید دانشگاهها دولت، ملت را بسازند و به همین دلیل دانشگاهها به دنبال ساخت سرمایه انسانی رفتند. در سالهای اخیر آموزش عالی به سمت تقاضای اجتماعی سوق پیدا کرده که این موضوع در متقاضیان کنکور نمود پیدا کرده چرا که بیشترین جمعیت هر سال به سمت رشتههای غلوم تجربی گرایش دارند.
وی افزود: متاسفانه دانشگاهها و نظام آموزش عالی کشور اسیر تقاضای اجتماعی شده و سیاست گذاران بدون برنامه ریزی دقیق به سمت برآوردن این تقاضا حرکت میکنند. علت اصلی انتقادها عدم هماهنگی دانشگاه و خروجی دانشگاه با بازار کار و اشتغال است.
صالحی عمران تاکید کرد: گزارشی از مجمع اقتصاد جهانی منتشر شده که بر طبق شاخصهای سرمایه انسانی کشورها را رتبه بندی کرده و کشور ایران در مقیاس صفر تا صد یعنی بدترین تا بهترین از نظر شاخص سرمایه انسانی در سال ۲۰۱۷ از بین ۱۳۰ کشور رتبه ۱۰۴ را دارد که نسبت به سال ۲۰۱۶ که در رتبه ۸۵ قرار داشته نزول کاملا مشخصی داشته است. هم چنین در همین گزارش ایران بدترین ظرفیت را در به کارگیری نیروی انسانی در بازار کار با رتبه ۱۲۸ داراست. متاسفانه این آمارها نشانه خوبی نیست و نشان میدهد ایران با پدیده بی فایدگی سرمایه انسانی روبه روست.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: تنها راه حل برون رفت از مشکل کارافرینی و آموزشهای مهارتی ارتباط دانشگاه و صنعت است. البته تمام هجمهها نباید به سیستم آموزش عالی وارد شود. بخشی از مشکل ما در نظام فرهنگی اجتماعی و تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی است و بخش دیگر نیز مربوط به نظام تولید بازار کار و اشتغال میشود هم چنین یک بخش نیز مربوط به نظام آموزشی کشور است.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور اطلاعات جامعی از بازار کار وجود ندارد و به همین دلیل نیاز به دسته بندی مشاغل در بازار احساس میشود.
صالحی عمران تصریح کرد: هم چنین صنعت ما هنوز رویکرد تولید انبوه را دارد که این باعث شده محتوا و آموزش ثابت بماند و مهارتها مد نظر قرار نگیرد و نهایتا دانشگاهها در مهارت آفرینی با مشکل مواجه میشوند در گزارشی که سال ۸۹ منتشر شده اشتغال غیررسمی در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال حدود ۷۳ درصد بوده و هم چنین سال ۹۵ حدود ۶۰۰ هزار نفر متقاضی نیروی کار وجود داشته که از این تعداد تنها ۱۶۰ هزار نفر توسط مراکز کاریابی توانستند مشغول به کار شوند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: باید تصورات فرهنگی در کشور اصلاح شود و خانوادهها مسیر درست را تشخیص دهند، اما متاسفانه آموزشهای مهارتی هنوز در بین خانوادههای ایرانی برچسب دانشگاه درجه دوم را دارند، اما در کشورهای پیشرفته دنیا جوانان مسیر آموزشهای مهارتی را دنبال میکنند.