معاون خط مشی گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور آخرین وضعیت ساماندهی کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی را تشریح کرد و گفت: نیاز است که با نمایندگان دانشگاههای پزشکی نیز جلسه داشته باشیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،ابراهیم سوزنچی،معاون خط مشی گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما میخواهیم نظرات نهادهایی که در این موضوع ذینفع هستند را گردآوری کرده و از زاویه دید آنها ببینیم که مساله چگونه دیده میشود.
وی ادامه داد: البته جلساتی که درباره کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار کردیم بسیار جالب بود، هیچ جلسهای مثل جلسه قبل نبود، نحوه نگاه مدارس به موضوع کنکور یک مدل بود، نحوه نگاه دانشگاهها مدل دیگر، آنهایی که پژوهشکده و اندیشکدهها بودند از بیرون به مساله کنکور نگاه میکردند و زاویه دیگر داشتند.
معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موسسات کنکور نیز یک فضای کاملا متفاوتی داشتند در اولین گام برای تحلیل سیاست خیلی مهم است که بدانیم ذینفعان مختلف اصولا مساله را چگونه میبینند.
وی ادامه داد: در سیاستگذاری باید اول مساله را به خوبی تعریف کنیم اگر نتوانیم مساله را به خوبی تعریف کنیم حالا هر چقدر بودجه، سیاست و راه حل داشته باشیم، فایدهای ندارد و یک مساله اشتباه را حل میکنیم.
سوزنچی افزود: به دنبال این بودیم ببینیم مساله چیست، حال یکسری ابعاد مساله برای ما روشن شده است و دادههای مختلف از جمله سهمیه ها، ورودی سالهای مختلف، ورودی شهرستان ها، سهمیه مناطق، سهمیه اساتید، سهمیه فرزندان شاهد و ایثارگر همه را از سازمان سنجش دریافت کرده ایم و یک تحلیلی روی آن انجام داده ایم باید چند جلسه برگزار کنیم و به یک جمع بندی برسیم.
معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما باید در حال حاضر با دانشگاههای علوم پزشکی و یا حتی نماینده آنها یک صحبتی به صورت خاص درباره علوم پزشکی داشته باشیم، چرا که علوم پزشکی به یک مساله جدی تبدیل شده و میطلبد یک کار جدی روی آن انجام شود.
سوزنچی ادامه داد: همچنین جلسهای باید با فرهنگستانها داشته باشیم که برخی از آنها پیشنهادات و راه حلیهایی دارند، حتی برخی از افراد بوده اند که به صورت فردی اعلام کرده اند که راه حل دارند و ما حتی نظرات آنها درباره کنکور را نیز دریافت کرده ایم.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: بعد از این به یک جدولی میرسیم که این جدول دو ستون دارد یک ستون مسائل و یک ستون راه حل هاست و این به چه معنی است؟ به این معنی که چه سناریوهایی برای تعریف مساله داریم و چه سناریوهایی برای راه حل داریم.
وی ادامه داد: این جدول که تشکیل شد، میتوانیم مساله را خیلی جدی تعریف کنیم و ببینیم مسائل به چه صورت است راه حلها و پیشنهادات کدام است و هر کدام چه هزینه و منفعتی دارد.
سوزنچی افزود: به عنوان مثال امکان دارد مطرح شود که کنکور ۲ بار در سال برگزار شود باید ببینیم این راه حل چه هزینههایی دارد، در مرحله بعدی ما یک کارگروهی داریم که کارگروه اصلی است و سازمانهای اصلی از جمله سازمان سنجش و آموزش و پرورش در آن درگیر مساله میشوند و در آن کارگروه یکی از راه حلها را انتخاب خواهیم کرد و آنچه که آن کارگروه انتخاب میکند در واقع سناریو پیشنهادی ما میشود و به صحن شورا ارائه میدهیم و مصوب میشود و در واقع میشود سیاستهای کلی بهبود کنکور ظرف ۶ ماه به یک خط مشی درباره کنکور میرسیم.
معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اینکه آیا امکان رسیدن به یک خط مشی و سیاست درباره ساماندهی کنکور درعرض شش ماه با توجه به صحبتهای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وجود دارد، گفت: بله ما میتوانیم در عرض شش ماه به یک خط مشی برسیم بسیاری از کارها انجام شده است و ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده کارگروه تشکیل میشود و بعد کارگروه چند جلسه فشرده خواهد داشت و ما به سناریویی که میخواهیم میرسیم سپس آن را برای تصویب به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی میبریم.
وی تاکید کرد: ساماندهی کنکور به سال ۹۹ نمیرسد چرا که باید یکسری سیاستهایی مشخص شود و اجرایی شدن آن زمان میبرد.
سوزنچی درباره ساماندهی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری نیز گفت: در حال حاضر فقط تمرکزمان روی ساماندهی کنکور کارشناسی است و دلیل این است که حل مساله پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری کار خاصی نیست، راه حل آن معلوم است کافی است در بخش کارشناسی ارشد یک بخشی از پذیرش در اختیار دانشگاهها باشد، کلی از مساله حل میشود و در بخش دکتری بسیاری از مسائل حل شده است.