اعضای هیئت ویژه گزارش ملی سیلابها درباره کاستیها، نقایص موجود در کشور و مطلع نبودن سازمانها از وظایف قانونیشان در مواجهه با سیلاب توضیح دادند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صبح امروز دوشنبه ۱۹ اسفندماه ۹۸ نشست خبری اعضای هیئت ویژه گزارش ملی سیلابها با اصحاب رسانه به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست عزیزی نماینده کارگروه شهرسازی، معماری و میراث فرهنگی هیئت ویژه گزارش ملی سیلابها بیان کرد: در بررسی و مطالعات اعضای این کارگروه ۴ کاستی اساسی مشخص و تحلیل شد که به ترتیب کاستیهای اندیشهای (به نگاه غیرسازهای نیازمندیم)، غالب بودن نگاه بخشی در جریان تهیه طرحهای شهری (باید نگاه ما در فرآیند برنامهریزیهای شهری، منطقهای و روستایی یکپارچه باشد)، غفلت از قوانین در خدمات شهری برای پدیدههایی همچون سیل (به سیل نباید به عنوان یک پدیده نگاه کرد باید آن را یک بلا و آسیب دانست) و عدم توجه به راهکارهای شهرسازی در توسعه شهرها (ساخت و ساز در مکانهای غیرمجاز و غیررسمی بیشترین خسارتها را داشته است) هستند.
ماهیت اقلیم کشور بینظم است علیجانی نماینده کارگروه هواشناسی هیئت ویژه گزارش ملی سیلابها نیز با تاکید بر آنکه ماهیت اقلیم کشور بینظم است، گفت: در تمام کارها و برنامهریزیها باید این بی نظمی اقلیم مورد توجه قرار گیرد آن هم در شرایطی که گرمایش هوا هم این بی نظمی را تشدید کرده است.
وجود نقایص عمده در نظام فنی و اجرایی کشور آقاکوچک نماینده کارگروه زیرساختهای هیئت ویژه گزارش ملی سیلابها بیان کرد: در این کارگروه یافتن پاسخ ۸ سوال اساسی مد نظر قرار گرفت و مجموعه ۳۲ نفره ما تمام مطالعات و تحقیقات خود را در این حوزه طی ۸ فصل و ۵ پیوست ارائه کردند درواقع طی سیلابهای اخیر حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به زیرساختهای کشور خسارت وارد شد که شامل ساختمانها، پلها، راهاهن، مدارس، شبکه آب و فاضلاب، کشاورزی و ... است.
آقاکوچک با بیان اینکه ۳۰ درصد خسارتها در برخی استانها به دلیل بارندگیهای شدید بوده است و نه سیلاب، ادامه داد: نقایص مربوط به استانداردها و آیین نامهها یکی از دلایل مهم خسارتهایی است که به حوزه کشاورزی، آب و فاضلاب و راهها وارد شده بنابراین این موضوع به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
نماینده کارگروه زیرساختهای هیئت ویژه گزارش ملی سیلابها گفت: در بخشهای مختلف نظام فنی و اجرایی کشور از جمله بودجهریزی، شروع پروژهها، روابط بین کارفرمایان و پیمانکاران و ... نقایصی وجود دارد. درواقع آن دسته از زیرساختهایی که با کارفرمایان و تجهیزات مناسب پیش رفتهاند در سیلابها خسارت چندانی ندیدهاند و در موارد دیگر بالعکس است پس این موضوع نشان میدهد که نظام فنی و اجرایی کشور پتانسیل لازم برای کاهش خسارات ناشی از حوادثی همچون سیل را دارد و باید در تمام فعالیتها از آن استفاده کند.
به گفته وی، عدم توجه به مبانی توسعه پایدار، عدم ساماندهی و لایروبی جویبارها، ضعف در نگاهداری و پایش و ترمیم و مرمت زیرساختها از دیگر دلایل افزایش خسارت ناشی از سیل است.
تنها ۳۰ درصد گزارش تحلیل حادثه پلاسکو مورد توجه قرار گرفت آقاکوچک در پاسخ به این سوال که گزارش ارائه شده درباره حادثه پلاسکو پیاده سازی و اجرا شده است یا نه، توضیح داد: در آن گزارش مطرح شد که ساختمان پلاسکو تنها ساختمان این شهر به چنین شرایطی نیست و باید به آنها نیز توجه شود. تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد گزارش ارائه شده تاکنون مورد توجه قرار گرفته است که هرچند توقع بهرهگیری بیشتری داریم، اما تا همین اندازه هم خوب میدانیم.
عدم همکاری مناسب سازمانها با کارگروه حقوقی هیئت ویژه سیلاب هداوند نماینده کارگروه حقوقی هیئت ویژه گزارش ملی سیلابها نیز در ادامه اظهار داشت: این کارگروه با ۶۰ عضو حقوقی و هیئت علمی نزدیک به حدود ۲ هزار سوال از جمله اینکه هر سازمان در بحث کنترل و پیشگیری از سیلاب چه وظایف و مسئولیتهایی را برعهده دارد و در حادثه اخیر تا چه میزان به این وظایف و اختیارات عمل شده است؟ را به دستگاهها؛ نهادها و سازمانهای مختلف ارسال کرد تا با پاسخ آنان بتواند مطالعه و بررسی دقیقی را داشته باشد.
هداوند ادامه داد: علیرغم پیگیریهای بسیار برای دریافت پاسخ از سازمانها، اما متاسفانه بخش زیادی از آنها هیچگونه پاسخی را ارسال نکردند و بخش عمدهای از تحلیل این کارگروه براساس گزارشهای دریافتی کارگروههای دیگر انجام گرفت.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو، مدیریت منابع آب کشور، سازمان هواشناسی و شهرداریها مهمترین سازمانهایی هستند که در وقوع حوادثی مثل سیلاب وظایف گستردهای بر عهده دارند، گفت: پس از مراجعه به قوانین و ارسال سوالات به سازمانها متوجه شدیم که در بسیاری از موارد آنها به وظایف قانونی خود آگاه نیستند و در برخی قوانین بین سازمانهای مختلف اختلاف نظر وجود دارد.
نماینده کارگروه حقوقی هیئت ویژه گزارش ملی سیلابها توضیح داد: به عنوان مثال در بحث هشدار سیل برای سازمان هواشناسی و وزارت نیرو ابهاماتی وجود دارد یا حتی در بحث کنترل و مدیریت سیلاب بین وزارت کشور و وزارت نیرو اختلاف نظر است لذا با مطالعات دقیق قوانین سعی کردیم تمامی این ابهامات را بررسی و تحلیل کنیم.