به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فرزانه کرمی- تاسیس دانشگاهی برای تربیت نیروی هنرمند و آشنا با هنرهای اسلامی- ایرانی سالها نقل محافلی همچون فرهنگستان بود. تا این که در سال ۹۷ با حمایتهای دانشگاه آزاد اسلامی و تلاشهای استاد محمود فرشچیان، دانشگاه هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان تاسیس شد. حال که یک سال از تاسیس این دانشگاه گذشته است، قصد داریم با میثم یزدی، معاون آموزشی و پژوهشی این دانشگاه به گفتگو بپردازیم تا ضمن آشنایی با فعالیتهای این دانشگاه جویای مشکلات آنها نیز شویم.
قبولی در آزمون عملی تنها راه ورود به دانشگاه
وی درباره چگونگی تحصیل در این دانشگاه گفت: داوطلبان برای تحصیل در دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد محمود فرشچیان باید در یک آزمون ورودی شرکت کنند. این آزمون به صورت عملی و همراه با ارائه پورتفولیو یا مجموعهای از نمونهکارهای فرد خواهد بود، همچنین اساتید هنرمند با متقاضیان تحصیل در این دانشگاه یک مصاحبه حضوری خواهند داشت که در این مصاحبه مهارتها، انگیزهها، سلایق، علایق و نگاه دانشجو به رشته سنجیده میشود.
یزدی با بیان اینکه درهر گرایش بین ۱۵ تا ۲۰ نفر دانشجو پذیرش خواهیم کرد؛ اظهار کرد: در حال بازنگری رشتههای مختلف صنایع از جمله سفال، چوب، فرش، نگارگری، نساجی سنتی، هنرهای وابسته به معماری و خوشنویسی هستیم. رشتههای خوشنویسی، نگارگری، چوب و سفال در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و باقی رشتهها تنها در سطح کارشناسی بازنگری خواهند شد.
راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته خوشنویسی
یزدی با بیان اینکه رشته خوشنویسی برای کارشناسی ارشد وجود نداشت، اظهار کرد: در حال طراحی رشتههای جدید در دانشگاه استاد فرشچیان هستیم تا بر اساس آن بتوانیم اهداف مورد نظر خود را در دانشگاه محقق کنیم. به همین منظور مقطع کارشناسی ارشد رشته خوشنویسی را طراحی کردیم.
معاون پژوهشی دانشگاه استاد فرشچیان ادامه داد: جذب دانشجو در دانشگاه استاد فرشچیان نیز بعد از دریافت مجوزهای لازم در رشتههای پایه نقاشی ایرانی، خوشنویسی، هنرهای سنتی، صنایع دستی، موسیقی، معماری و هنرهای وابسته به آن خواهد بود.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی کارآفرین میشوند
وی با اشاره به اینکه این دانشگاه برپایه کارآفرینی فعالیت میکند؛ اظهارکرد: هدف دانشگاه استاد فرشچیان پرورش استاد از بدو امر در سطح کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی است تا بتواند هنرمندانی را تربیت کند که استاد شوند و توانایی مدیریت کارگاههای تخصصی هنری را داشته باشند.
یزدی با اشاره به اینکه دانشگاه استاد فرشچیان تازه تاسیس است، اظهار کرد: هنوز فارغ التحصیلی نداشتهایم تا میزان اشتغال آنها را رصد کنیم، اما بازار کاری که دانشگاه استاد فرشچیان در نظر دارد تا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در آن به فعالیت بپردازند در حقیقت بازار ساخته دست خودشان است. اما پیش بینی میکنیم تا ۸۰ درصد دانشجویان این دانشگاه پس از پایان تحصیل، خود اشتغال شوند.
معاون پژوهشی دانشگاه استاد فرشچیان ادامه داد: برای افزایش مهارت دانشجویان در رشتههای تخصصی کارگاههایی را راه اندازی کردهایم تا دانشجویان با تکنیکهای رشته خود و مهارتهای مدیریتی، بازاریابی و دسته بندی آشنا شوند.
وزارت علوم مجوز جذب دانشجو در بهمن ماه ۹۸ را صادر نکرد
یزدی با بیان اینکه متاسفانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز جذب دانشجو برای بهمن ماه ۹۸ دانشگاه استاد فرشچیان را صادر نکرد، اظهار کرد: تلاش کردیم تا پذیرش دانشجو به صورت مشترک با واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران از جمله واحد تهران مرکزی و تهران جنوب انجام گیرد. اما با تمام تلاشهای انجام شده، به دلیل مشکلات فنی پذیرش دانشجو انجام نشد. ان شاء الله فراخوان رسمی پذیرش دانشجو از مهر ماه سال ۹۹ به صورت مستقل از سوی دانشگاه استاد فرشچیان اعلام خواهد شد.
یزدی تصریح کرد: وزارت علوم با شیوه استاد شاگردی مسئله داشت به طوری که مسئولان این وزارتخانه تصور میکردند این شیوه یک نظام جدید آموزشی است.
شیوه استاد شاگردی یک نظام آموزشی نیست
وی ادامه داد: وزارت علوم اعلام کرد شیوه استاد شاگردی یک نظام موازی با نظام آموزشی موجود در دانشگاههاست بنابراین با این شیوه مخالفت کرده و مجوز جذب دانشجو در ترم بهمن ماه سال ۹۸ دانشگاه استاد محمود فرشچیان را صادر نکرد. در حالی که شیوه استاد شاگردی یک نظام نیست بلکه تنها یک شیوه آموزشی و بر اساس همان سیستم واحد و هماهنگ و همسو با نظام فعلی است.
یزدی با اشاره به اینکه در این شیوه بحث انتخاب مطرح است؛ بیان کرد: براساس این شیوه، استاد راهنما در ترم اول کارشناسی ارشد توسط دانشجو انتخاب میشود و تا پایان با همان استاد روند تحصیل خود را ادامه میهد. این شیوه در حال حاضر مورد پذیرش وزارت علوم قرار نگرفته است، اما مذاکرات ما ادامه خواهد داشت.
اعزام اساتید به فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور
وی افزود: بحث فرصتهای مطالعاتی هنوز در این دانشگاه فعال نشده است، اما قطعا پس از شکلگیری این فضا اعضای هیئتعلمی این دانشگاه برای استفاده از تجربه کشورهای منطقه همچون هند، چین، ایران و ترکیه که در حوزه هنرهای سنتی فعال هستند، تفاهمنامه همکاری به امضاء خواهد رساند.
معاون پژوهشی دانشگاه استاد فرشچیان تصریح کرد: در حوزه بینالمللی نیز با کشورهایی همچون فرانسه، افغانستان، امارات، انگلستان واحد آکسفورد ارتباط برقرار کردهایم. از برنامههایی اجرایی در واحدهای بینالملل میتوانیم به برگزاری نمایشگاه و دورههای کوتاه مدت تابستانه اشاره کنیم.
چارت جدید دانشگاه فرشچیان با دو معاونت اجرایی
یزدی با اشاره به اینکه فعالیتهایی را برای ارتباط با صنعت آغاز کردهایم؛ تصریح کرد: در چارت جدید دانشگاه استاد فرشچیان دو معاونت اجرایی و علمی و هنری تعریف شده است که در معاونت علمی و هنری نیز معاونتهای آموزشی، پژوهشی و آفرینش آثار هنری فعالیت میکنند. به عنوان مثال بخش ارتباط با صنعت مرتبط با معاونت پژوهشی بر خلق و آفرینش آثار هنری به فعالیت میپردازد.

وی با بیان اینکه برای افزایش ارتباط دانشگاه و صنعت فعالیتهای گوناگونی انجام شده است؛ اظهار کرد: ارتباط اولیه با بسیاری از صنایع هنری ایجاد شده است. به محض اینکه رشتههای مورد نظر آنها فعال شود ارتباط قوت خواهد گرفت.
تحصیل رایگان دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد
وی با اشاره به اینکه شهریه دانشگاه استاد فرشچیان در سال ۹۹ افزایش نخواهد یافت؛ اظهارکرد: شهریه دانشگاه استاد فرشچیان بر اساس شهریه دانشگاه آزاد محاسبه خواهد شد. همچنین تسهیلاتی را برای دانشجویان این دانشگاه در نظر گرفتهایم به عنوان مثال مذاکرات اولیه با کمیته امداد و بهزیستی برای پذیرش رایگان داوطلبان رشته طراحی فرش انجام شده است.
مهمترین الگوی پیش رو «تبدیل علم به ثروت»
یزدی اظهار کرد: الگویی پیش روی این دانشگاه تبدیل علم به ثروت است به طوری که بتوانیم از طریق خلق آثار با ارزش افزوده «فرهنگی، ملی، هویتی»، ارزش اقتصادی را نیز به کشور وارد کنیم. به همین دلیل پروژههای تعریف شده درغالب نقد، تحلیل و بررسی نوآوریهایی است که بتوانند تبدیل به ثروت شوند.
معاون پژوهشی دانشگاه استاد فرشچیان ادامه داد: اولین چالش پیش رو برای دستیابی به این موضوع ساختن اکوسیستمهای دانشگاهی، آموزشگاهی، بازار و تجارت خواهد بود. این اکوسیستمها همواره به صورت واحدهای مجزا فعالیت میکنند. اگر بتوانیم این ارتباطات را برقرارکنیم به میزان زیادی مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

خلق اثر عامل اصلی ارتقای اساتید
وی با بیان اینکه آییننامه ارتقای اساتید این دانشگاه در حال بازنگری است، اظهار کرد: اساتید هنر شرایطی متفاوت از دیگر اساتید دانشگاهی دارند. در حقیقت بیش از اینکه درگیر چاپ مقاله یا تولید علم به صورت سنتی باشند در خلق اثر، برگزاری نمایشگاه و نوآوری به فعالیت میپردازند.
معاون آموزشی دانشگاه استاد فرشچیان اظهار کرد: طبق برنامهریزیهای انجام شده نسبت استاد به دانشجو ۱۰ به یک خواهد بود دلیل آن هم میتواند سیستم کارگاهی موجود در دانشگاه استاد فرشچیان باشد.
وی با بیان اینکه برای مرتفع سازی مشکلات این دانشگاه، همکاری و حمایت وزارت علوم از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: برای این که دانشگاه با مشکلات کمتری فعال شود و الگویی برای احیای نظامهای آموزشی سنتی و نظامهای بومی و درونزا در کشور باشد، نیازمند تسهیل گری وزارت علوم خواهد بود.
یزدی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه اصلی دانشگاه استاد فرشچیان برای سال ۹۹، راهاندازی آییننامه آموزشی و دورههای آموزشگاه آزاد در سطح پرورش مهارتهای ابتدایی واساتید خواهد بود. همچنین برگزاری نمایشگاه و رویدادهای هنری را نیز خواهیم داشت..