به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، الهه اکبرنژاد، مدیرعامل شرکت ره رویش راد با اشاره به مسیر شکلگیری این شرکت گفت: «تیم ما متشکل از اعضای هیأت علمی و فارغالتحصیلان دانشگاه تهران است که در سال ۹۸ فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت ادوات کشاورزی هوشمند مبتنی بر سیستم اینترنت اشیا و با هدف بومیسازی و اجرای پروژههای کشاورزی هوشمند در اسکیلهای خانگی، نیمهصنعتی و صنعتی و پاسخگویی به نیاز این حوزه شروع کرد و در سال ۹۹ در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر شدیم».
وی تصریح کرد: «جهان با افزایش جمعیت، گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی و کمبود آب مواجه است، پس باید به دنبال راهکاری باشیم تا با منابع و امکانات کمتر، غذای بیشتری تولید کنیم. طبق آمار سازمان جهانی تا سال ۲۰۵۰ باید ۷۰ درصد غذای بیشتری تولید شود که پاسخگوی نیاز جامعه باشد، در نتیجه ورود به حوزههایی مانند اینترنت اشیا و در کنار آن ورتیکال فارمینگ یا کشاورزی طبقاتی / عمودی میتواند به ما کمک کند تا کشاورزی بهتر و مؤثرتری داشته باشیم».
اکبرنژاد در ادامه افزود: «با بهکارگیری اینترنت اشیا و ورتیکال فارمینگ ۴۰۰ درصد محصول بیشتر تولید میشود و درعین حال مصرف آب تا میزان ۹۵ درصد و مصرف کود تا میزان ۶۰ درصد کاهش مییابد. همچنین میتوان سموم از بین برنده آفتها و قارچها را حذف کرد. در نتیجه به محصول بیشتری با قیمت کمتر و منابع و امکانات کمتر دست یافت و این به معنای تأمین امنیت غذایی جهان است. در این سیستم، بهکارگیری اینترنت اشیا به کنترل و مانیتور عوامل متفاوت مؤثر در رشد گیاه کمک میکند».
مدیر عامل شرکت ره رویش راد در معرفی محصول پلنت فکتوری هوشمند گفت: «پلنت فکتوری یا گلخانه پرتابل هوشمند یک کارخانه رشد گیاه است که در آن از تکنولوژی اینترنت اشیا و تکنولوژی ورتیکال فارمینگ استفاده شده است. این محصول که یک فضای ۲ متر مربعی را اشغال میکند، در سه طبقه طراحی شده و شش سینی دارد. درون این سینیها دو قابلیت وجود دارد، میتوان تا ۴ هزار نشاء گیاه در آن فضای کوچک پرورش داد و همچنین میتوان با کاشت محصول در فواصل مشخص، بهصورت مستقیم به محصول گیاهی دست یافت».
وی با بیان اینکه در این سیستم از سنسورهای رشد گیاه که بر عوامل رشد تأثیرگذار هستند، استفاده کردهایم، اظهار کرد: «این سنسورها شامل سنسور دما و رطوبت است که درون هر طبقه قرار داده شدهاند، سنسور رطوبت خاک که درون هر سینی قرار دارد، سنسور اندازهگیری CO۲ که یکی از مهمترین و مؤثرترین پارامترهای رشد گیاه است، سنسورهای نوری که میزان نور مورد نیاز گیاه برای فتوسنتز را در درون خود جا داده است، میباشد. در واقع این سیستم از نور مصنوعی برای رشد گیاه استفاده میکند.
مدیر عامل شرکت ره رویش راداین سیستم تهویه و فن خنککننده و گرمکننده خود را دارد و میتواند با اطلاعات ارسالی از سنسورها، شرایط دمایی و رطوبت را کاملاً کنترل کند. همچنین آبیاری و نوردهی نیز بهصورت خودکار و هوشمند صورت میگیرد. تمام این دیتاها بر روی یک وبسایت قرار میگیرد. از طریق وبسایت نیز میتوان در سیستم مداخله کرد و در صورت نیاز نوردهی و آبیاری را کنترل کرد. در کل این سیستم روتین خود را کامل انجام میدهد و میتواند یک دوره رشد کامل گیاهی را بدون نیاز به یوزر کامل کند».
اکبرنژاد بر قابلیت طراحی و ساخت این پلنت فکتوری در اسکیلهای مختلف تاکید کرد و افزود: «این محصول میتواند در یک اسکیل خانگی طراحی و ساخته شود و در گوشه خانه بدون نیاز به یک نور خاص یا وقت گذاشتن برای گیاه به پرورش محصول پرداخت و حتی میتواند در اندازه یک کانتینر طراحی و ساخته شود و در نزدیکی مراکز خرید و هایپرمالها قرار گیرد و تأمین کننده محصولات مورد نیاز آن هایپرمال باشد و علاوه بر آنکه هزینه حمل و نقل محصول را به حداقل میرساند، محصول ارگانیک را به دست مردم میدهد. این دستگاه را میتوان در گلخانههای بزرگتر هم تجهیز و مستقر کرد و همین امکانات را در اختیار کشاورزان قرار داد».
مدیرعامل شرکت ره رویش راد به دیگر محصول شرکت ره رویش راد نیز اشاره کرد و گفت: «در گلخانه هوشمند مینیاتوری که برای مصرفکننده خانگی طراحی شده است، از تکنولوژی کشاورزی هیدروپونیک استفاده کردهایم. در این نوع کشاورزی از خاک استفاده نمیشود و ریشه گیاه درون آب قرار میگیرد.
وی ادامه داد: ریشه گیاه میتواند هم کاملاً غرق در آب باشد و هم میتواند در فواصل مختلف آبدهی شود. این امر باعث میشود تا آفات منتقلی از خاک از بین برود. علاوه بر آن در این نوع کشت،ای کولای و باکتریهای این چنینی که در محصولاتی مانند کاهو وجود دارد، مشاهده نمیشود. در این سیستم، نوردهی و آبیاری از طریق اپلیکیشن قابل کنترل است و از طریق ماژول GSM که روی آن طراحی شده، برای کاربر پیامک خالی شدن منبع آبی یا سایر مشکلات ارسال میشود. در کل این سیستم میتواند روتین کارهایش را به خوبی انجام دهد».
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «جامعه هدف ما در مرحله اول کشاورزان سنتی هستند. توجیح این قشر سنتی که ۹۵ درصد از جامعه کشاورزان را شامل میشود، سخت است و در گام اول هدف ما مکانیزه و هوشمند کردن و استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی سنتی است. علاوه بر آن استفاده از اینترنت اشیا در گلخانههای نیمه صنعتی را نیز مورد هدف خود قرار دادهایم. همچنین به دنبال طراحی کانتینرهایی هستیم که در کنار مراکز فروش مستقر شود تا نیاز مارکتهای بزرگ را نیز پوشش دهیم».
اکبرنژاد از حوزه کشت گیاهان دارویی نیز یاد کرد و گفت: «بحث اصلی در کشت گیاهان دارویی، دستیابی به ماده مؤثر آن در دوز مشخص است. برای تحقق این امر به کنترل عوامل رشد گیاه نیاز است و دستگاه ما میتواند در زمینه کشت گیاهان دارویی بسیار کارآمد و مؤثر باشد. در رشد و پرورش گیاهان زینتی و کشت زعفران به صورت گلخانهای نیز دستگاه ما کاربرد دارد. رستورانها و کافی شاپها نیز میتوانند این دستگاه را در محل کار خود قرار داده و محصولات مورد نیاز خود را به صورت تازه تأمین کنند. همچنین مصرفکننده خانگی نیز میتواند در تأمین نیاز خود از این دستگاه استفاده کند. در حقیقت با طراحی دستگاه خود در اسکیلهای مختلف میتوانیم نیاز قشرهای مختلف جامعه را پوشش دهیم».
مدیرعامل شرکت ره رویش راد به توصیف چالشهای راهاندازی یک کسبوکار پرداخت و خاطرنشان کرد: «کمبود نقدینگی و نداشتن اسپانسر از مسائلی است که استارتآپهای نوپا با آن روبهرو هستند و گاهاً مجبورند به روش بوت استرپینگ به روی پای خود بایستند. در حوزه فروش، توجیح کردن مخاطب و اجرایی کردن طرح برای کشاورزان بومی چالش دیگری است، زیرا با مقاومت این گروه برای تغییر روش روبهرو هستیم.
در اجرایی کردن برنامههای کشاورزی هوشمند، حتی کشاورز خرد نیز به یک سرمایه اولیه نیاز دارد و باید در این زمینه هزینه کند. چندین برابر این هزینه، باز خواهد گشت، اما باید این نقدینگی در جامعه وجود داشته باشد تا این امر محقق شود. عدم ثبات دلار نیز به این مسئله دامنزده و اگر شرایط ثابت شود، نه تنها ما بلکه همه استارتآپها میتوانند نتیجه زحمات خود را ببینند».
وی در پایان خاطرنشان کرد: «با وجود همه این چالشها، استقرار در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، به ما کمک بزرگی کرد. علاوه بر داشتن فضای استقرار، از مسائل مالیاتی نیز دور ماندیم. همچنین با تسهیلاتی که در ابتدای امر از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دریافت کردیم، توانستیم محصول اولیه خود را آماده کنیم و زمینهای برای جذب اسپانسر و توجیح مشتری خود داشته باشیم».