به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نشست آنلاین «حرف و گفت» سلسله مباحث گفتگو محور ویژه خانوادههای دانشجویان خوابگاهی با رئیس دانشگاه تهران، با اشاره ازسرگیری آموزش حضوری در همه مقاطع تحصیلی دانشگاه تهران، گفت: هر چند در دوران شیوع کرونا، آموزش در دانشگاه تعطیل نشد و به دلیل زیرساختهای خوبی که دانشگاه تهران داشت، آموزشهای مجازی با موفقیت برگزار شد، اما همیشه گفتهایم که آموزش حضوری هیچ جایگزینی ندارد.
وی در عین اشاره به فرصت شکلگیری فضای تعاملی و فرهنگی در دانشگاه در نتیجه حضوری شدن آموزش، نقش خانواده در اجتماعی شدن فرزندان را نیز مهم برشمرد و افزود: دانشجویان و خانوادههایشان و همه ما از ذینفعان دانشگاه تهران هستیم؛ همه ذینفعان باید با یکدیگر همکاری داشته باشیم تا بتوانیم مسئولیت خود را به خوبی ایفا کنیم.
مقیمی در ادامه با اشاره به اینکه همه سیاستهای دوره جدید مدیریت دانشگاه تهران حول راهبرد «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی» تعریف و اجرا میشود، خاطرنشان کرد: هدف مدیریت جهادی در دانشگاه تهران این است که دانشگاهی کارآفرین با زیربناهای خاص خود ایجاد کنیم تا با متناسبسازی فرایندهای آموزشی و پژوهشی با دانشگاه نسل سوم، اهداف دانشگاه نسل سوم محقق شود.
رئیس دانشگاه تهران خطاب به والدین دانشجویان عنوان کرد: تلاش ما این است که فرزندان شما بعد از فارغالتحصیلی، مهارتی کسب کنند که آینده شغلیشان را تامین کند، برای جامعه مفید باشند و نقشی در عرصه اجتماعی ایفا کنند.
مقیمی با اشاره به نقش فارغالتحصیلان دانشگاه تهران در جامعه، اظهار کرد: دانشجویان دانشگاه تهران همیشه منشاء اثر در عرصههای داخلی و بین المللی بوده و هستند، اما باید توجه داشته باشیم نقشهای جدیدی که دانشجویان امروز باید ایفا کنند با نقشی که دانشجویان دو دهه پیش ایفا میکردند، متفاوت است.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به همراستا بودن اهداف دانشگاه کارآفرین با شعار سال ۱۴۰۱، تاکید کرد: باید به سمت کسبوکارهای مبتنی بر دانش حرکت کنیم تا در نهایت منجر به اشتغالزایی در جامعه شود. اگر میخواهیم به شعار اصلی دانشگاه تهران که همراستا با شعاری است که رهبر معظم انقلاب برای امسال انتخاب کردند، دست پیدا کنیم، باید یک چنین ویژگی را در خودمان ایجاد کنیم.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشجویان بویژه دانشجویان مقطع کارشناسی در مقطع حساسی از زندگی خود هستند، گفت: با توجه به حساسیتی که دانشجویان دوره کارشناسی دارند، خانواده دانشجویان نقش مهمی در اجتماعی شدن و گذر از این دوران دارند، چراکه دانشجویان به یکباره از محیط خانواده جدا شده و باید مستقل زندگی کنند، مستقل تصمیم بگیرند و تعاملات خود را شکل دهند. اما با توجه به شرایط اجتماعی، تهدیداتی وجود دارد که یک غفلت کوچک میتواند تهدید بزرگی را برای آینده این عزیزان بوجود آورد.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه به نقش خانوادهها در زمینه رعایت هنجارها و شئونات متناسب با فضای دانشگاهی توسط دانشجویان اشاره کرد و گفت: نقش خانوادههای دانشجویان در تحقق راهبرد و شعار اصلی دانشگاه دارای اهمیتی بالایی است و همکاران معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه نیز آماده پاسخگویی به دغدغههای خانوادههای دانشجویان و همکاری و تعامل با خانواده دانشجویان هستند.
مقیمی خطاب به خانواده دانشجویان افزود: تقاضا میکنیم که خانوادهها با مسئولان دانشگاه تعامل داشته باشند و کمک کنند که دوران اجتماعی شدن دانشجویان با موفقیت سپری شود و شاهد موفقیت این عزیزان در جامعه باشیم. نوع نگاه ما این است که در کنار آموزشهای مرسوم بتوانیم دانشجویانی توانمند تربیت کنیم.
وی با اشاره به فعالیت کانونها، انجمنها و تشکلهای دانشجویی مختلف در دانشگاه تهران، حضور و مشارکت دانشجویان در این مجموعههای دانشجویی را مفید عنوان کرد و گفت: تجربه نشان میدهند دانشجویانی که در این گونه مشارکتها حضور دارند، دانشجویان موفقی هستند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، هادی بهرامی احسان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز در نشست مجازی با خانوادههای دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تهران، گفت: توصیه به مراقبت از جوانان دانشجو، به معنای محدودکردن دانشجو نیست بلکه آرمان ما ایجاد آرامش و شکوفایی در جوانان است و آرزوی ما این است که جوانان با موفقیت از دانشگاه فارغالتحصیل شوند و بر کرسیهای مهم کشور تکیه زنند.
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به خانوادهها توصیه کرد که ارتباط خود را با دانشگاه حفظ کنند و هرگز این تصور را نداشته باشند که، چون جوان بالغ و رشید است کاملا باید مستقل باشد و، چون به دانشگاه آمده دغدغه و نگرانی وجود ندارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: جوانان دانشجو به استقلال، خودباوری و اعتماد هم نیاز دارند؛ بنابراین اگر نیاز جوان را درست تشخیص ندهیم، تصمیمگیری درست نیز امکانپذیر نخواهد بود و نیاز جوان به درستی برطرف نخواهد شد.
وی ضمن اینکه از خانوادهها خواست تا به بحرانهای اجتماعی فرزندان خود توجه کنند، عنوان کرد: فرزندان شما مانند سایر افراد گاهی دچار گرفتاری میشوند که دامنه فراوانی از مسائل مالی تا مسائل عاطفی است، با توجه به این بحرانها میتوانید نقش خود را به خوبی ایفا کنید.
سخن پایانی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با خانوادههای دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تهران، توجه دادن آنها نسبت به موضوع پیگیری پیشرفت آموزشی فرزندانشان بود. بهرامی احسان گفت: اکثر دانشجویان افراد باهوشی هستند که به دانشگاه تهران راه یافتهاند، ولی نباید مسائل آموزشی آنها رها شود، چون گاهی اتفاق میافتد که دانشجو با افت تحصیلی مواجه میشود که با ارتباط به موقع با دانشگاه به موقع میتوانید به فرزندان خود کمک کنید.
بهرامی احسان همچنین از خانوادهها خواست در صورت مشاهده استرس، اضطراب، عدم تمرکز و ... با مرکز مشاوره دانشگاه تهران تماس بگیرند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: اولین جایی که دانشجوی دانشگاه تهران در بدو ورود با آن سروکار دارد معاونت دانشجویی است.
معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانشگاه منابع مختلفی برای حمایت از فرزندان شما دارد، تسهیلات دانشجویی (وامها و.)، خدمات مرکز مشاوره دانشگاه تهران، تربیتبدنی و فعالیتهای فرهنگی فوقبرنامه، بهداشت و درمان و بیمه را از جمله امکاناتی عنوان کرد که برای زندگی مناسب دانشجویان مطابق با شرایط دانشگاه تهران فراهم میشود.
وجهی با اشاره به اینکه محیط دانشگاه محیطی کاملاً متفاوت با محیط مدرسه است، تصریح کرد: ورود به دانشگاه برای اکثر دانشجویان و خانوادههای آنان دورانی توأم با نگرانی و خوشحالی است. برخی خانوادهها فکر میکنند با ورود به دانشگاه باید فرزند خود را رها کنند و برخی دیگر کنترل بیشتری بر فرزند خود اعمال میکنند و استقلال انها را در نظر نمیگیرند، درحالی که فرزندشان فقط نظارت آنها را نیاز دارد.
معاون دانشجویی دانشگاه تهران تاکید کرد: لازم است دانشجو به محض ورود دانشگاه را شناسایی کند، امکاناتی در دانشگاه وجود دارد که در برخی مواقع دانشجو تا زمان فارغالتحصیلی از آنها بیخبر است.
وجهی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران علاقهمند است که همه دانشجویان نمونه باشند، تصریح کرد: دانشجوی نمونه لزوما دانشجویی نیست که فقط خوب درس بخواند، بلکه فعالیتهای اجتماعی و کارهای تحقیقاتی نیز برای دانشجوی خوب ضروری است.
وی گفت: طبیعی است که نظارت خانواده بر دانشجویان غیربومی کمتر میشود. این دانشجویان نیازمند نظارت بیشتری هستند چراکه ممکن است با انواع و اقسام مشکلات مواجه شوند. دانشگاه در زمینه اعمال این نظارت وظایف خود را انجام میدهد، ولی نیاز است که دانشجو نیز خودکنترلی داشته باشد.
استاد دانشگاه تهران در خاتمه تاکید کرد: خوابگاه و دانشگاه قوانین و شئوناتی دارد که انتظار داریم این قوانین رعایت شود.
نشست آنلاین «حرف و گفت» سلسله مباحث گفتگو محور ویژه خانوادههای دانشجویان خوابگاهی با حضوررئیس دانشگاه تهران، معاون فرهنگی و اجتماعی و معاون دانشجویی دانشگاه تهران در سالن امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد.