علی حداد تبریزی، دانش آموخته رشته مکاترونیک دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به ساخت یک سیستم کمک رانندگی گفت: ما یک شرکت دانش بنیان سطح یک هستیم که سیستم کمک رانندگی پیشرفته برای خودرو را طراحی کردیم که این سیستم توانایی نصب روی خودرو را داشته و دارای دو دوربین دارد.
وی ادامه داد: یکی از دوربینها سمت جاده و دیگری سمت راننده را پایش میکند. تصاویر این دو دوربین توسط پردازنده دریافت شده و با مدلهای هوش مصنوعی که طراحی آن در داخل انجام شده است، پردازش میشود. سپس خروجی آن با تلفیق اطلاعاتی که از خود خودرو دریافت میکنیم به راننده داده میشود.
این دانشآموخته دانشگاه تهران با اشاره به فایده این سیستم برای رانندگان افزود: خروجی که به راننده داده میشود شامل سه هشدار است. یکی هشدار انحراف از مسیر است اگه طبق استاندارد خودرو، راننده از خط و مسیر خود بدون راهنما خارج شود هشدار میدهد. دیگری هشدار احتمال برخورد است؛ اگر سیستم احتمال برخورد بدهد به راننده هشدار داده میشود که باید ترمز بگیرید و هشدارعدم توجه و خوابآلودگی راننده، یکی دیگر از هشدارهای این سیستم است که راننده را هشیار میکند.
حداد تبریزی افزود: استاندارد هشدار انحراف از مسیر که جز استانداردهای هشتاد و پنجگانه است و در ایران نیز تصویب شده است و روی کشنده ایرانخوردو دیزل این استاندارد برای اولین بار در ایران تاییدیه گرفته است.
چه کسی مانع ارتقا خودروهای داخلی است؟
وی با اشاره به عدم همکاریهای شرکتهای خودرو سازی ادامه داد: از سال ۹۷ تیم خود را تشکیل دادیم و از پروژههای کوچک فعالیت خود را شروع کردیم. با شرکتهای خودروسازی وارد مذاکره شدهایم، اما خودروسازها به بهانه اینکه تکنولوژی نیست این استاندارد را روی کشندههای خودروها پیاده سازی نمیکنند الان دو سال است که ما میگوییم این تکنولوژی هست، اما همچنان به جایی نرسیدیم.
حدادی تبریزی با اشاره به بومی سازی این محصول توسط جوانان ایرانی گفت: تمام نرم افزارها و تجهیزات این محصول ساخت خودمان است. نرم افزار و سیستمهایی که با مدلهای هوش مصنوعی کار میکنند را نیز خود طراحی و بومی سازی کردیم.
وی با اشاره به مزیت این محصول نسبت به محصولات مشابه خارجی گفت: محصول ما نسبت به مشابه خارجی از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفهتر است همچنین شرکتهای وارد کننده این سیستم اسرائیلی هستند و از لحاظ امینتی امکان ایجاد مشکل را دارد؛ اما صفر تا صد این تکنولوژی به دست خود ما ساخته شده است.
این دانشآموخته دانشگاه تهران ادامه داد: حتی میتوانیم لاگ سیستم، اعم از تصاویر دوربین و رفتار راننده را به سرور اینتزنت ارسال کند.
وی با اشاره به استقرار در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: ما در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر هستیم با توجه به هزینههای نجومی اجارهبها، در این زمینه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بسیار کمک کندده بوده است. مشاورههای حقوقی برای عقد قراردادها نیز یکی دیگر از خدمات بسیار موثر پارک بوده است.
حدادی تبریزی در پایان گفت: این سیستم قابلیت نصب بر روی کشندهها و همچنین حودروهای سواری را دارد. علاوه بر آن، ما سیستم را طوری طراحی کردیم که خود خودرو را نیز بتوانیم کنترل کنیم، اما در صورتی که خودرو، ترمز برقی یا فرمان برقی کنترل پذیر داشته باشد که ما بتوانیم آن را کنترل کنیم. این سیستم را بر روی خودهای شخصی و نمونههای شبیه ساز نیز امتحان کردیم. خودورهای ایرانی همچون سمند، دنا، پژو پارس و برلیانس که یک خودروی چینی است نیز این سیستم کمک رانندگی نصب و امتحان شده است.