به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، میزگرد بررسی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ساماندهی صوت و تصویر فراگیر با حضور کارشناسان و مسئولان این حوزه در روز ۲۰ تیرماه به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.
این میزگرد به دبیری محسن فیضیپور و با حضور محسن قائمینسب قائم مقام ساترا، محمدصادق افراسیابی معاون کاربران اجتماعی ساترا، مسعود اطیابی کارگردان سینما، امیرحسین حیدری «میرعامل تماشاخونه»، مهدی فرجی رئیس هیئت مدیره کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری و تکلو، قائم مقام روبیکا به برگزار شد.
طی یکسال گذشته از ۱۵۰ فیلمنامه، ۶۰ فیلم مجوز تولید گرفت
در این نشست فرجی رئیس هیات مدیره کانون تهیه کنندگان رسانههای دیداری با بیان اینکه من از جنجالهای پیش آمده درباره اینکه صدا و سیما مسئولیت نظارت بر نمایش خانگی را برعهده گرفت تعجب کردم. توضیح داد:، زیرا اتفاق خاصی نیفتاده است، چون قبل از آن هم نظارت توسط ساترا وجود داشت، اما الان قانونی شد. به نظر من لازم بود که اگر فعالیتی اتفاق میافتد، قانون آن هم نوشته شود تا افراد بتوانند مستمسک قانونی آن را هم داشته باشند. بر اساس آمار اعلام شده از سوی ساترا در جلسات شورای طرح و برنامه ساترا که هفتهای دو بار برگزار و در آن به فیلمنامهها رسیدگی میشود طی یکسال گذشته از ۱۵۰ فیلمنامه، ۶۰ فیلم مجوز تولید گرفت، ۶۵ فیلم مجوز مشروط گرفته و ۲۵ فیلم هم مردود شده که آمار بسیار خوبی است.
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال تقسیم کار بین ارشاد و صداوسیما است
در ادامه افراسیابی گفت: تلاش ساترا این است که مر قانون اجرا شود. البته از سال ۱۴۰۰ به شکل سالانه در قانون بودجه سالانه کشور موضوع تنظیمگری صداوسیما بر صوت و تصویر فراگیر و نمایش خانگی تصویب شده است. بنابراین بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تقسیم کار میان وزارت ارشاد و صدا و سیما شاهد بودیم که هم هنرمندان و هم سکوهای نمایش خانگی تأکید کردند که موضوع نظارت ساترا بر نمایش خانگی اتفاق جدیدی نیست اما مشکل چیست؟ مشکل این است که بعد از این مصوبه یک جریان تحریف توسط خانه سینما رقم خورد. مشکل جریان تحریفی است که به شکل خزنده تلاش میکند برای تولید و انتشار محتوایی که واقعیت را طوری نشان دهد که نیست. ساترا از قبل تنظیمگر بوده و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال تقسیم کار بین ارشاد و صداوسیماست. این توافق برای همه اجزای زیست بوم خوب است و وظایف هر نهادی مشخص شده است ضمن اینکه در شورای انتشار که دکتر حسامپور دبیر آن هستند نمایندگان ارشاد هم عضو هستند. ما هیچ مشکلی با هنرمندان و سکوها نداریم و تنها با جریان تحریف مشکل داریم.
معاون تنظیمگری اجتماعی ساترا درباره مسئله رقابت بین صداوسیما و نمایش خانگی افزود: سازمان صداوسیما یک نهاد عمومی است و بودجه میگیرد وظایفی که برعهده آن است را انجام میدهد و اساسا هیچ وقت به رقابت با نمایش خانگی فکر نمیکند و اتفاقا نمایش خانگی را امتداد خود در فضای مجازی میداند. وقتی ۴۰۰ سکو امروز از ساترا مجوز میگیرند یعنی ساترا نگاه رقابتی ندارد و صداوسیما پذیرفته که من تنظیمگر، ناظر و حامی هستم.
ما ناظران و مدیرانی که در ساترا حضور دارند را قبول داریم
در ادامه اطیابی گفت: مهم این نیست که نظارت بر عهده چه نهادی باشد، مهم آن ضوابط و سازوکار است که چگونه قرار است نظارت کند؟ و اینکه آیا بر نظارت کننده نظارت میشود یا قرار است هرطور که میخواهد نظارت کند؟ البته ما ناظران و مدیرانی که در ساترا حضور دارند را قبول داریم و با آنها هم نظر هستیم؛ اما این نگرانیهای اخیر محصول عملکرد شبکههای تلویزیون است. قطعا ساترا به سمتی خواهد رفت که شیوه تعاملش بهتر خواهد شد. ما باید تعامل کلی داشته باشیم البته ما با یکدیگر تعامل داریم. تلویزیون الان ضعیف شده و کارهای باکیفیتی تولید نمیکند چطور میخواهد بر نمایش خانگی نظارت کند؟
نیت و نگاه ساترا شفاف شدن و تبیین
در ادامه افراسیابی در پاسخ به برخی شبهات مطرح شده در رسانهها گفت: نیت و نگاه ساترا شفاف شدن و تبیین است. ما از هر نشستی که شفاف سازی کند استقبال میکنیم، زیرا جریان تحریف دنبال انگارههای نادرستی است و ما با تبیین میتوانیم مسایل را به شکل درست بیان کنیم. ما در سایت ساترا، قوانین و ضوابط ساترا را تحت عنوان مقررات جاری گذاشتهایم. ساترا مجمعی دارد به نام «رصتا» که تمام سکوهای دارای مجوز، عضو این مجمع هستند ما از طریق این مجمع نظر تمام سکوها را جمعآوری میکنیم. هم در حوزه نظارت و هم در حوزه حمایت باید یک سیاست و آیین نامه جامعی وجود داشته باشد که طبق بند ۶ مصوبه این اتفاق انشاالله عملی خواهد شد.