فریدون عباسی رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی با حضور در ویژهبرنامه گرامیداشت شهدای هستهای که به میزبانی دانشگاه شاهد برگزار شد در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: اولین گام برای پیشرفت علمی و فرهنگی کشور، مسئولیتپذیری بیشتر اساتید و دانشجویان است. اساتید باید کیفیت تدریس خود را ارتقا دهند و دانشجویان نیز با جدیت و انگیزه بیشتر به تحصیل بپردازند.
هر دانشجو، فارغ از رشته تحصیلی، باید عملکرد خود را به گونهای ارتقا دهد که نمایانگر جایگاه شایسته خود و دانشگاهش باشد. تمرکز بر این اصل، زیربنای حرکت علمی کشور است و هیچ وقفهای نباید مانع این مسیر شود.
عباسی گفت: همزمان با فعالیتهای علمی، مسئولان سیاسی کشور نیز باید به وظایف خود عمل کنند. برای پیشبرد اهداف ملی، دو نظریه مهم در حوزه روابط بینالملل مطرح است: نظریه تنشزدایی و نظریه تهدیدزدایی. هر کدام از این نظریات تعریف خاصی در علوم سیاسی دارند و سیاستگذاران باید به روشنی مسیر خود را مشخص کنند.
عباسی در ادامه خاطر نشان کرد: جناحی که در دولت فعلی و پیش از این در دوران آقای روحانی قدرت را در دست داشته است، طرفدار نظریه تنشزدایی است. این جناح معتقد است از طریق مذاکره و امتیازدهی میتوان روابط را بهبود بخشید و از تنشهای بینالمللی کاست. با این حال، تجربه تاریخی نشان میدهد که کشورهای غربی، از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز، با بهرهگیری از تحریم، تحریک اختلافات قومی، جنگ و خرابکاری، همواره به دنبال تضعیف ایران بودهاند.
وی افزود: به عقیده کارشناسان، نظریه تهدیدزدایی راهکار مناسبی برای مقابله با چالشهاست، اما نظریه مقاومت، رویکردی قویتر و مؤثرتر است. تجربه ایران نشان داده است که هر زمان کشور بر مبنای مقاومت عمل کرده، موفق به تثبیت دستاوردهای سیاسی، سرزمینی، علمی و فنی شده است. حضور در باشگاههای فضایی، هستهای و موشکی و پیشرفت در حوزههای پزشکی، صنعتی و کشاورزی، نشاندهنده قدرت ایران در سایه مقاومت است.
عباسی در ادامه خاطر نشان کرد: امروز، ایران به الگویی برای بسیاری از کشورها تبدیل شده است. از این رو، جامعه دانشجویی باید از مسئولان بخواهد که نظریه مقاومت را در اولویت قرار دهند. رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر ضرورت این رویکرد تأکید کردهاند. البته باید از افراطگری در این زمینه پرهیز کرد.
عبسی گفت: مسیر تنشزدایی که در دوران آقای خاتمی و آقای روحانی دنبال شد، نتیجهای جز شکست نداشته است. بهعنوان یک معلم، هشدار میدهم که ادامه این مسیر اشتباه، موجب ناامیدی مردم خواهد شد. اکنون زمان آن است که با اتکا به توان داخلی، تمرکز بر نظریه مقاومت و دوری از وابستگی، آیندهای روشن برای ایران رقم بزنیم.
عباسی خاطر نشان کرد: برای موفقیت، جامعه علمی و سیاسی باید همراستا و هماهنگ عمل کنند. اساتید و دانشجویان با افزایش کیفیت علمی و مسئولان با اتخاذ رویکردهای راهبردی مبتنی بر مقاومت، میتوانند جایگاه ایران را در منطقه و جهان ارتقا دهند. تجربه نشان داده است که مسیر پیشرفت از درون کشور آغاز میشود، نه از امتیازدهی به بیرون.