به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از قم، حجت الاسلام میرباقری شب گذشته در سومین شب از مراسم عزاداری که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه در روایتی آمده است حضرت حجت(ع) با ظهور خود دین جدیدی می آورند و عده ای از جمله شهید مطهری بر این اعتقادند که منظور از دین جدید زدودن انحرافات توسط امام دوازدهم است، تصریح کرد: این حدیث را در منابع معتبر تا به حال ندیده ایم؛ بلکه آن چه در احادیث وجود دارد این است که امام زمان(عج) دین اسلام را از نو پایه گذاری می کنند و این به معنی آن است که اسلام همان اسلام رسول الله(ص) است، ولی دوباره برپا می شود.
وی با تاکید بر اینکه دینی که حضرت حجت(عج) بر پا می کنند دین جدیدی نیست، افزود: دین ایشان بر خلاف بعضی عقاید یک دین حداقلی نیست و از سکولاریزم بسیار فاصله دارد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه دعوت حضرت حجت(عج) جهانی است، بیان داشت: این دعوت مسیحیان، یهودیان و سایر ادیان الهی را در بر می گیرد و به معنی حداقلی بودن آن برای جا دادن پیروان سایر ادیان در خود نیست.
میر باقری با بیان اینکه تحریف صدر اسلام، امام را به حاشیه راند، تصریح کرد: با این کار حلقه اتصال مردم با توحید که همان امام بود، قطع شد و دین محدود به شریعت و توحید گشت؛ ولی در آخر نه به توحید رسیدند نه به شریعت.
وی مسیر تجدد و این تفکر که انسان ها سازنده ظهور هستند را از تحریفات روشنفکران دانست و بیان داشت: این ها بدترین تحریفات است و از بن و ریشه باطل اند، البته دعاهای ما اثر گذارند؛ اما محور ظهور خود امام زمان(عج) است.
این استاد حوزه علمیه انتظار را رویکردی به زندگی خواند و افزود: این به این معنی نیست که انتظار در عرض دیگر اعمال است؛ بلکه باید همه زندگی و همه خانواده خود را معطوف به عصر ظهور اداره کنیم.
میر باقری افزود: این معنا درست برعکس آن چه که در غرب در جریان است که جامعه آرمانی زمینی و بریده از دین و آسمان را معیار اعمال خود قرار داده اند.
وی رویکرد اعتراضی را یکی از بخش های اعمال معطوف به ظهور برشمرد و گفت: به سادگی نباید زیر تدبیر دشمن برویم، که اگر چنین شد جامعه معطوف به ظهور عمل نمی کند؛ بلکه در مقابل غرب باید زاویه ای از انتظار را که احتراز از طاغوت است مورد توجه قرار دهیم و در این راستا زیر بار دانش آن ها هم نرویم و این همان راه شیطان ستیزی است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با خاطرنشان کردن این که علما در ابتدا زیر بار تکنولوژی غرب نمی رفتند و با آن مقابله می کردند، اتخاذ این رویکرد را به دلیل دانستن پشت پرده این علوم خواند و بیان داشت: آن چه در سازندگی می آید بعدش می شود اصلاحات؛ در دوره اصلاحات آمدند و گفتند هنوز اصلاحاتی صورت نگرفته است.
میر باقری با برشمردن ستیز و مقابله همیشگی با استکبار به عنوان زاویه دوم انتظار تصریح کرد: باید این نبرد یک نبرد طراحی شده معقول با توجه به شرایط زمان باشد و این را باید دانست که صلح پایدار جز با جنگ بدست نمی آید. یا استکبار باید کلا ما را نابود کند که به صلح برسد یا ما باید آن را نابود کنیم.
وی گفت: اگر ما درگیری را رها کنیم آن ها رها نخواهند کرد، آمریکا از مدیریت جهانی خود دست بر نخواهد داشت و مدعی است باید حاکمیت جهانی را در اختیار بگیرد.
این استاد حوزه علمیه ضمن هشدار نسبت به فتنه تجدد که دارای ابعاد بسیار گسترده ای است، تصریح کرد: همه دنیا را بر مبنای مادی ساختن بزرگترین فتنه است و شیعه از ابتدا تا کنون با آن مقابله کرده، چنان که شاهدیم در مشروطه موضوع مشروطه مشروعه را پیش می کشد و سلطنت را قید به شریعت می دهد، در انقلاب اسلامی که تنها انقلاب عصر حاضر در مقابل جریان سکولاریزم است مقابله ای با فتنه تجدد است.
میر باقری جامعه دینی را برای جامعه ایران خواستار شد و افزود: چنین جامعه ای برخوردار از رشد بندگی و خداپرستی است و مردم خواستار عدالت اسلامی از مسئولان هستند.
وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ در عمل به رویکرد انتظار کوتاهی شده است، بیان داشت: جریان طاغوت باعث این غفلت در شیعه شد و از برای همین است که امروز اضطرار امام نداریم، که اگر این غفلت ها نبود و انسان به عقل کامل می رسید اضطرار به امام ایجاد می شد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه امروز بیش از هر چیز به امام وابسته ایم، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به خدا باید از امام پیروی کرد و اگر این مطلب را به درستی درک کنیم متوجه ضرورت وجود امام می شویم. باید بدانیم بزرگترین نعمت خدا امام است.