رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: به لحاظ اینکه در مجلس هشتم و نهم رقابت بین من و دکتر لاریجانی مطرح بود در مجلس هشتم کاملا سکوت کردم و هیجگونه انتقادی نداشتم.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، غلامعلی حداد عادل عصر امروز در همایش نقد عملکرد مجلس نهم با عنوان «مجلس نهم، کارساز یا کارشکن» که توسط بسیج دانشجویی علوم پزشکی شیراز در تالار شهید مطهری دانشکده پزشکی شیراز برگزار شد، بیان کرد: این عنوان از قبل با من هماهنگ نشده بود هرچند این عنوان با روحیه دانشگاهی همساز است اما با طبع بنده خوشایند نیست.
در مجلس هشتم کاملا سکوت کردم
وی افزود: به لحاظ اینکه در مجلس هشتم و نهم رقابت بین من و دکتر لاریجانی مطرح بود در مجلس هشتم کاملا سکوت کردم و هیجگونه انتقادی نداشتم و درباره مجلس نهم نیز اگر شما سوالی داشته باشید جواب میدهم.
رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: موضوعی که اینجانب برای این جمع در نظر گرفتهام و ضرورت طرح آن را هم برای شما و هم کشور و هم مواضع جهان اسلام ضروری میدانم سکولاریسم است.
حداد عادل گفت: باید بینش کامل درباره این موضوع وجود داشته باشد، چرا که این یک اصطلاحی است که از مفهوم فردی و با مناسبات غربی وارد شده و تحول مفهومی پیدا کرده است و امروز به معنای جدایی دین و سیاست، حکومت، امور اجتماعی و... به کار برده میشود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه سکولاریسم عقیده مشترک همه کسانی است که یا اصل دین را قبول ندارند و یا میگویند دین در سیاست و حکومت نباید دخالت کند گفت: مارکسیستها هرچند دین را افیون حکومت میدانند اما زمانی که دین در جامعهای غالب شود این مفهوم را به سمت سکولاریسم میبرد.
وی خاطرنشان کرد: در واقع سکولار به معنای بیاعتمادی به دین نیست؛ ممکن است کسی دیندار باشد اما دین را جدا از مسائل دیگر بداند.
حدادعادل بیان داشت: آنها دین را محکوم به احکام فردی میکنند.
رئیس اسبق مجلس با بیان اینکه ممکن است حاکمان معتقد باشند یا نباشد اما سکولار باشند، تصریح کرد: از این جور عقاید در طیفهای بسیاری از جوامع وجود دارد؛ اماطیف بسیاری از مخالفان در یک طیف اشتراک دارند و آن نیز همان سکولار است.
وی گفت: در واقع منافقین کمونیستها، تجزیهطلبها غربگراها و... تنها اشتراکشان در همین سکولار بودن است.
حداد عادل عنوان کرد: این هم تاکتیکی است و هم اعتقادی؛ چرا که آنها از سکولار بهعنوان ابزاری استفاده میکنند تا آن را در برابر حکومت قرار دهند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیان فارسی با اشاره به تحولات اخیر مصر و بحث قانون اساسی آن گفت: تمامی رسانههای بیگانه در واقع در این اختلافات طبل پیروزی سکولارگراها و بنیادگراها، (اسلامگراها) را میزنند.
وی بیان داشت: سکولارها دین را منحصر به ایمان قلبی میدانند و میگویند دین مقوله ایمان است و گلی است که ریشه آن در قلب آن است و میوه آن اخلاق است و در واقع انسان دین را برای رابطه طولی با خدا باید داشته باشد و برای آرامش و برآوردن نیازهای روحی از آن استفاده کند.
سکولارها دین را مانند ورزش می دانند
حداد عادل گفت: آنها دین را مانند ورزش میدانند که بعضی ورزش را دوست دارند و برخی هم آن را مانند فوتبال شکل اجتماعی دهند.
رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با ابراز تأسف از اینکه دین در اروپا به این صورت در آمده است و شکل آن به صورت سطحی و در کلیسا رفتن معنا پیدا میکند گفت: در اروپا پاپ فقط یک مقام تشریفاتی است و حق دخالت و مخالفت با قوانین اروپا را ندارد.
وی ادامه داد: شما ببینید جایگاه پاپ در صحنه جهانی چه نقشی دارد آیا این همه جای دنیا را که جنگ فراگرفته است و این همه مشکلاتی که در عرصه جهانی وجود دارد پاپ میتواند دخالت کند و نقشی داشته باشد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: در واقع اینها درصدد تا این نسخه را برای کشورهای اسلامی نیز تجویز کنند و اصولا بعد از جنگ جهانی اول انگلیس به سمت سکولاریزه کردن کشورهای اسلامی برنامه ریزی کرد.
حدادعادل اضافه کرد: آنها این موضوع را در باره حکومت عثمانی اجرا کردند و ترکیه امروزی را جانشین حکومت عثمانی با عنوان سکولاریسم معرفی کردند.
با آمدن انقلاب اسلامی تمام معادلات غرب به هم ریخت
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی یادآور شد: آنها در ایران هم به دنبال اجرای همین سیاست بودند و رضاخان را برای همین برسر کار آوردند که با آمدن انقلاب اسلامی تمام معادلات غرب به هم ریخت.
وی بیان کرد: در انقلاب اسلامی آنها دیدند که یک عالم دینی و فقیه رهبری یک انقلاب را به عهده گرفته و حکومتی به نام اسلام تأسیس کرده است و این در واقع سرآغاز یک تقابل در نظام بینالملل بود که هنوز ادامه دارد.
حدادعادل با بیان اینکه مگر غرب مدعی طرفدار دمکراسی نیست؟ گفت: اگر کشوری 99 درصد مردم آن مسلمان بودند و مایل بودند زندگیشان اسلامی باشد و از طریق دموکراسی رای به قانون اسلامی بدهند این با دموکراسی همخوانی ندارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: آنها میگویند در جامعه نباید قانون اسلام حاکمیت داشته باشد و این مدعای دمکراسی آنها با عملکردشان متفاوت است؛ چرا که آنها نگران این هستند که حکومت دینی از پشتوانه توده مردم برسرکار آمده است.
وی افزود: آنها فقط در کشورهای اسلامی حساسیت دارند؛ چرا که دیدند در ایران قدرت امام از آنجا ناشی شد که به نام دین قیام شد و پایههای فساد حکومت دینی پهلوی را در هم ریخت.
حداد عادل تصریح کرد: حرکت امام یک حرکت دینی بود و انقلاب به معنای دینی به پیروزی رسید و جنگ تحمیلی نیز با همان معنای دینی اجرا میشد و حکم رهبر انقلاب برای تودههای مردمی به معنای جهاد و حکم شرعی بود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: در واقع مفهوم ولایت یک معنای جدیدی را در نگاه سیاسی تعریف کرد که باعث بهم ریختن معادلات و محاسبات فکری غرب شد.
حداد عادل در پایان خاطرنشان کرد: یکی از کارهای این است که حکومت دینی را ناموفق جلوه دهند و همه تلاشهایشان این است که تصوری ناموفق از ایران و جامعه ایران ترسیم کنند و به خیال خود با فشار و تحریمها میخواهند پیوند بین مردم و دین را قطع نمایند.