امتحان برای کسانی دلهرهآور و استرسزاست که با فرصتسوزی، خواندن درس را به شب امتحان موکول میکنند و اینجاست که...
گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ فراخوانی مکرر یک داده موجب ثبات آن می شود، با این وجود کسانی می توانند در امتحانات موفق عمل کنند که در مرور دروس در طول ترم اهتمام ورزیده و مطالعه را به شب های امتحان موکول نکرده باشند.
طبیعی است که در ایام امتحانات به دلیل انبوه حجم دروس، فرصتی برای تکرار بوجود نمی آید و اینجاست که از لحاظ روانی فشار سنگینی به دانشجو وارد می شود و چه بسا در بسیاری از موارد فرد برای کسب نمره به تقلب و یا دیگر ترفندها روی بیاورد؛ یا اینکه با غیبت در جلسه امتحان در واقع دست به نوعی فرصت سوزی بزند.
نتایج تحقیقات ثابت کرده است که ساختار ذهن بشر به گونه ای است که برای دریافت کامل مفاهیم و گزاره ها و نیز نگهداری آن نیازمند چند مرتبه برخورد و درگیری با آن است، یک مطلب تنها در صورتی که چند بار فضای ذهن را تجربه کند و فکر را به خود مشغول سازد، حق باقیماندن در آن را دارد؛ بنابراین فرد زمانی می تواند در یک امتحان سربلند بیرون بیاید که قاعده تکرار را با مرور دروس در طول ترم عملیاتی کند.
در هر حال عوامل متعددی در ترغیب افراد به مرور دروس در طول ترم و یا شب های امتحان دخیل هستند که بخشی از این عوامل از منظر دانشجویان دانشگاه لرستان که این روزها در کوران امتحانات ترم اول سال تحصیلی 91- 92 قرار دارند، به عنوان تجربیات دانشجویی مطرح شده اند.
یک دانشجوی ترم پنجم مهندسی آب دانشگاه لرستان که در ردیف دانشجویانی قرار می گیرد که مطالعه دروس را به شب امتحان موکول می کند، معدل دیپلم خود را 50/18 عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه با معدل عالی وارد دانشگاه شده ام؛ اما در دوران دانشجویی معدل کل پنج ترم تحصیلم در دانشگاه لرستان تا 20/14 کاهش یافته است.
این دانشجو با اشاره به اینکه محیط خوابگاه دانشجو را به این سمت سوق می دهد که در طول ترم درس نخواند و خواندن درس را به شب امتحان موکول می کند، افزود: زمانی که وارد فضای خوابگاه شدم تحت تاثیر دیگر هم خوابگاهیان قرار گرفتم و به سمت مرور نکردن دروس در طول ترم سوق پیدا کردم.
این دانشجو در تشریح فضای خوابگاه دانشجویی و اثرات آن در درس نخواندن دانشجو در طول ترم بیان داشت: وقتی که در یک اتاق چند متری کوچک شش نفر دانشجو با شش رشته تحصیلی متفاوت اسکان می یابند، در حالی که تعدادی از آنها هم انگیزه درس خواندن ندارند، طبیعی است زمانی که یک دانشجوی ترم اولی که در دوران دانش آموزی موفق بوده است، اگر در جمع آنها وارد شود اگر چه در ابتدا هم از خود مقاومت نشان دهد؛ اما در نهایت تسلیم شرایط می شود و این اتفاقی بود که برای خود من روی داد، به گونه ای که ترم اول را با یک درس افتاده پشت سر گذاشتم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اساتید در طول ترم با پرسش درس دانشجو را وادار به مرور دروس می کنند، ادامه داد: استاد این فرصت را ندارد که در طول 16 جلسه هم سرفصل های پیش بینی شده را ارائه دهد و هم از دانشجویان به طور مستمر درس بپرسد، به همین دلیل دانشجویان تحت تاثیر اینکه استاد از آنها درس نمی پرسد، در طول ترم نسبت به مطالعه دروس غفلت می کنند و همین مسئله موجب می شود که در شب امتحان با حجم انبوهی از اطلاعات برای حفظ کردن و یادگیری مواجه شوند.
این دانشجو افزود: این شرایط در بین 80 تا 90 درصد کلاس های ترم حاکم بوده است و اکثر اساتید به دلیل کمبود فرصت، از وادار کردن دانشجو به مرور و مطالعه و پرسیدن درس غفلت کرده اند.
وی گفت: دانشجو در شب های امتحان به دلیل تلنبار شدن دروس مجبور است که با گذشتن از خواب شبانه، فشار زیادی را به خود وارد کند تا بتواند حداقل نمره را کسب کند.
دانشجوی دانشگاه لرستان ادامه داد: طبیعی است درسی را که استاد در یک ترم 16 جلسه ای ارائه کرده است نمی شود بدون مطالعه در طول ترم، در شب های امتحان از بر کرد.
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه لرستان نیز که خود را در ردیف دانشجویان متعهد به درس خواندن در شب امتحان معرفی می کند، با ابراز خرسندی از نیفتادن در دام ناظران جلسات امتحانی هنگام ارتکاب تقلب گفت: شب های امتحان به دلیل مرور نکردن دروس، برای کسب حداقل نمره فشار زیادی را به خودم وارد می کنم؛ اما زمانی که در حفظ و یادگیری با مشکل مواجه می شوم به سمت تقلب در امتحان سوق پیدا می کنم و خوشبختانه تا به حال گرفتار ناظرین جلسه امتحان نشده ام.
این دانشجوی رشته تاریخ افزود: علاقه ای به تحصیل در رشته تاریخ ندارم، به همین دلیل برای درس خواندن هم انگیزه ای ندارم و ترجیح می دهم به جای اینکه در یک شغل مرتبط با رشته تحصیلی ام مشغول شوم، یک شغل آزاد داشته باشم.
یک دانشجوی ترم سه رشته اقتصاد گرایش بازرگانی دانشگاه لرستان نیز که خود را مقید به درس خواندن در طول ترم می داند، تصریح کرد: با برنامه ریزی هفتگی به طور میانگین روزانه علاوه بر مطالعات غیر درسی، به طور میانگین بین چهار تا پنج ساعت مطالعه درسی دارم، به همین دلیل شب های امتحان را بدون هیچ دغدغه و استرسی پشت سر می گذارم.
وی میانگین معدل سه ترم خود را 60/18 عنوان کرد و افزود: در کلاس درس حضور فعالی دارم و علاوه بر یاد گرفتن درس هنگام تدریس استاد، زمان پرسش اساتید نیز با مطالعه در کلاس حاضر می شوم.
این دانشجو گفت: اگر دانشجو مجاب شود که در طول ترم درس بخواند و اساتید هم در وادار کردن دانشجو به درس خواندن در طول ترم تلاش کنند؛ قطعا نیازی نیست که در شب امتحان دانشجو به خودش فشار بیاورد و به تقلب و دیگر ترفندها برای نمره گرفتن اقدام کند.
میردریکوندی، عضو هیئت علمی گروه روان شناسی دانشگاه لرستان نیز تصریح کرد: اینکه مطالعه شب امتحان در بین دانشجویان یک موضوع فراگیر است یا نه، باید بر اساس یک تحقیق مشخص شود و در این زمینه می توان یک تحقیق جالب انجام داد، البته به نظر می رسد که این مسئله در بین دانشجویان فراگیر شده و آنچه می بینیم این است که دانشجویان تمایلی ندارند تا در طول ترم برای درس خواندن زحمتی بکشند.
وی با اشاره به اینکه مطالعه حکم کار کردن برای یک دانشجو را دارد، افزود: دانشجو باید در روز چهار تا پنج ساعت مطالعه کند؛ اما متاسفانه میزان مطالعه در کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا پایین است و همین مسئله گریبانگیر دانشجویان نیز هست.
عضو هیئت علمی گروه روان شناسی دانشگاه لرستان بی علاقگی، نداشتن هوش و استعداد لازم، بی انگیزگی، عدم توجه به درس، عدم پردازش اطلاعات، عدم یادآوری و تکرار آموخته ها و تنبلی را از عوامل موثر در ناکامی افراد در امتحانات برشمرد و بیان داشت: برای ترغیب و وادار کردن دانشجو به درس خواندن در طول ترم و سال، اساتید باید کارنامه کاری برای هر دانشجو تشکیل دهند و با گرفتن امتحان طی چند نوبت ، میانگین این نمرات را در امتحان نهایی دانشجو محاسبه کنند.
میردریکوندی با تاکید بر اینکه استاد باید با پرسش های مستمر دانشجو را در طول سال آماده نگه دارد، گفت: رسالت اصلی دانشجو درس خواندن است و قطعا زمانی که این درس خواندن با جدیت در یادگیری به ثمر بنشیند، نتیجه آن جامعه پیشرفت جامعه می شود و ایران در دنیا به جایگاهی که شایسته آن است، دست می یابد.
وی تلاش کردن را منجر به افزایش اعتماد به نفس در انسان دانست و ادامه داد: دانشجویی که برای درس خواندن تلاش نمی کند، طبیعی است که برای کسب نمره به راه هایی مانند تقلب روی بیاورد؛ با این وجود باید امکان تقلب را از بین بریم.
عضو هیئت علمی گروه روان شناسی دانشگاه لرستان تاکید کرد: برای جلوگیری از تقلب باید کنترل ها در امتحانات بیشتر شود، برگه های امتحانی با سوالات متفاوت در اختیار دانشجویان قرار بگیرد، فاصله صندلی ها بیشتر شود و یا سوالات کتبی که طرح می شوند، بدون شماره باشند و با خط تیره سوالات از هم تفکیک شوند و شاید مهمتر این باشد که با از بین بردن راه های تقلب به دانشجو کمک کنیم؛ چرا که قصد ما آزار دادن دانشجو نیست.
میردریکوندی گفت: روش دنیا بر این منوال است که به دانشجو نمره بد نمی دهند و در صورتی که دانشجو نمره لازم را در یک امتحان کسب نمی کند، دوباره از او امتحان می گیرند و معتقدند که باید آنقدر از دانشجو امتحان بگیرند تا قبول و مسلط شود. به هر حال کشور ما از مردودی های گذشته بسیار متضرر شده و امکانات زیادی از مملکت به هدر رفت؛ در صورتی که به جای اینکه فرد را مجبور کنیم یکسال دیگر درس بخواند و هزینه های زیاد دیگری هم بر دولت تحمیل شود، می توانستیم با چند بار امتحان گرفتن فرد را وادار به یادگیری کنیم تا از درس مورد نظر قبول شود.
شمس، مدیرکل امور آموزشی دانشگاه لرستان نیز گفت: زمانی که دانشجو در طول ترم خود را مقید به درس خواندن نمی داند قطعا در شب امتحان با استرس زیادی روبرو می شود، به همین دلیل برای کسب نمره به تقلب و تخلف در امتحان روی می آورد.
وی با اشاره به اینکه طبق آیین نامه امتحانات در صورت تقلب دانشجو پرونده ای در کمیته انظباطی تشکیل و نمره 25 در صد در کارنامه دانشجو ثبت می شود، ادامه داد: در صورت استمرار تقلب توسط یک دانشجو در امتحانات مختلف، این تخلفات در پرونده دانشجو ثبت شده و در ارائه تسهیلات صنفی و نقل و انتقالات دانشجو تاثیرگذار خواهد بود.
مدیرکل امور آموزشی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: در امتحانات این ترم نیز طبق مقررات با دانشجویانی که مرتکب تقلب می شوند، برخورد می شود، البته تخلفات صورت گرفته در حال بررسی هستند و جمع بندی آنها پس از امتحانات قابل ارائه است.
مطالب و عكس هاي جالبي بودن!من دانشجوي علوم پزشكي همدانم،درسايي رو كه در طول ترم خوندم مشكلي باشون ندارم،امابقيرو كه نخوندم بايد شبا تا دير وقت بيدار بمونم و بخونم!!!!!