حسین امیری خامکانی در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، در خصوص آینده نرخ بنزین، به ویژه در فاز دوم هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش قیمت ها تا مصوبه بعدی مجلس، ممنوع است.
وی با بیان اینکه اگر رایزنی های مجلس و دولت، به ثمر برسد و یک طرح یا لایحه جدید به مجلس بیاید، امکان افزایش قیمت خواهد بود، افزود: اینکه گفته می شود بنزین 2500 تومان یا بیشتر، بر اساس نرخ ارز روز است.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: بحث قیمت بنزین دچار یک پیچیدگی شده و آن هم اینکه در قانون هدفمندی یارانه تصویب شد که در طول برنامه و در پنج مرحله قیمت بنزین به فوب خلیج فارس برسد.
امیری خامکانی با بیان اینکه در آن زمان فوب خلیج فارس یک دلار بود، گفت: پیش بینی می شد که با دلار 1000 تومان، در نهایت قیمت بنزین هزار تومان شود.
وی این پیچیدگی را یکی از دلایل ممانعت مجلس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه دانست و تصریح کرد: در چنین شرایطی که پول ملی مشکل پیدا کرده و دلار بیش از 3000 تومان است، اگر هدفمندی یارانه ها ادامه پیدا کند، قیمت بنزین باید به 3000 و 4000 تومان هم پیش برود.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ادامه اجرای قانون هدفمندی در چنین شرایطی به مردم و تولید صدمه می زند، افزود: مجلس ادامه اجرای قانون هدفمندی را صلاح ندانست و تا زمانی که بین دولت و مجلس توافقی نشود و به یک راه حل نرسیم، اجازه افزایش قیمت را نخواهیم داد.
اگر محیط زیست اجازه ندهد، بنزین با متانول استفاده نمی شود
امیری خامکانی در خصوص تولید بنزین با 35 درصد متانول و موضوع آسیب زا بودن آن نیز گفت: در این مسئله دو موضوع مطرح است، اول اینکه تولید بنزین با متانول تا مرحله پایلوت پیش رفته و هنوز به بازار فرستاده نشده است و دوم اینکه بنا بر گزارش مسئولان وزارت نفت، بعضی از کشورها مثل آمریکا در حال استفاده از این بنزین هستند.
وی با تاکید مجدد بر اینکه تولید بنزین با متانول در مرحله پایلوت است، خاطرنشان کرد: تا مسئولان محیط زیست اجازه ندهند، حق استفاده از این نوع بنزین وجود ندارد و ما هم منتظر نظر کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس، سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت و درمان هستیم تا بتوانیم به یک جمع بندی برسیم.