به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، بختیار شعبانی امروز در چهارمین همایش ملی فلسفه در سالن آمفیتئاتر دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی گفت: امروزه تغییر و پیشرفت و اصلاحات و تکامل در همه جوامع جزو مفاهیم کلیدی مهم و کارساز هستند که البته آموزش و بپرورش در این تغییرات گسترده از دیگر نهادها سبقت گرفته است.
وی بیان داشت: در 30 سال گذشته در کشور ما تغییر در نظام آموزش و پرورش به اشکال متفاوت دیده شده است؛ اما در دو سال اخیر این تغییر سرعت بسیاری گرفته و در سند تحول راهبردی و سند ملی تغییرات گستردهای را شاهد هستیم.
دبیر علمی چهارمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایرانی در ادامه افزود: برخی از این تغییرات در همه جای دنیا شکل می گیرد؛ اما تلاش ما در کشورمان باعث ایجاد تغییراتی است که ما را از کمیت به کیفیت و از استقلال به وابستگی رسانده است.
شعبانی با اشاره به جایگاه فلسفه در آموزش و پرورش بیان داشت: فلسفه در آموزش و پرورش یک نیاز اساسی است و به دو شکل می توان به آن دست پیدا کرد یک اصول و تعاریف کلی و دوم از طریق فیلسوفانی که در زمین با تأکید بر مطالب برجسته آثار خود را ارائه می دهند.
وی با اشاره به اهمیت چهارمین همایش ملی فلسفه در مشهد گفت: برگزاری این همایش در کنار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) موجب استقبال بسیار بالا از این همایش شده است؛ البته نمیتوان استفاده از سامانه مدیریت و داوری بسیار خوب داوران و همچنین حضور مهمانان داخلی و خارجی را نادیده گرفت.
دبیر علمی چهارمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایرانی در پایان با اشاره به مقالات ارسالی به همایش بیان داشت: در این همایش 543 چکیده مقاله دریافت کردیم که 83 مقاله آن هیچ ارتباطی به موضوع مقاله نداشت و در همان دور اول از همایش خارج شد؛ اما از مجموعه 440 چکیده باقی مانده 169 چکیده در مرحله اول پذیرفته شده است که از این تعداد نیز 142 مقاله تمام متن به دبیرخانه همایش رسیده است پس از بررسیهای لازم 61 مقاله را ما به صورت پوستر ارائه خواهیم کرد.