به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجتالاسلام علیرضا پناهیان ظهر امروز در جمع عزاداران هیئت دانشجویی ودیعهالحسین (ع) که به مناسبت شهادت امام رضا (ع) به اقامه عزا پرداختند درباره اسلام غریب و اسلام قدرتمند به سخنرانی پرداخت.
وی ابتدا با تبیین تفاوت اسلام غریب و اسلام قدرتمند به نتایج مختلف این دو دیدگاه اشاره و با تحلیل وقایع صدر اسلام حکم مفسدفیالارض بودن هر کس را که در مقابل شورای نگهبان بایستد را نشانه قدرت اسلام دانست که امام راحل آن را ترویج دادند و نسبت به خطر تئوریزه کردن غربت اسلام هشدار داد.
مشروح سخنان این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه آمده است:
در سخنی شریف از پیامبر (ص) و به نقل از امام رضا (ع) آغاز دین غریبانه وصف شده است و بعد از ایشان هم دین غریبانه ادامه خواهد داشت. از پیامبر سوال شد بعد از این غربت کار به کجا خواهد کشید ایشان فرمودند «امر به حقش برمیگردد» بحث امروز هم بر سر همین غربت است.
غریب را به سه معنا میتوان گفت یکی در مقابل شهرت است که قطعا منظور پیامبر(ص) این نبوده، معنای دیگر غریب در کلام امام علی (ع) است که میگوید هر کس، کسی را نداشته باشد که دوستش داشته باشد غریب است. این معنا را میتوان تا حدودی برای اسلام قبول کرد اما معنای سوم از کلام امام رضا (ع) این است که غریب به کسی میگویند که قدرت نداشته باشد این به معنا، به معنای دوم هم ربط دارد کسی که حبیب و دوست نداشته باشد قدرت هم ندارد.
چقدر اسلام دارای قدرت را میشناسید؟
ما در آستانه انتقال دین و از غربت به قدرت هستیم و در این زمان چند نکته فوقالعاده مهم است؛ وجه اول؛ آیا اسلام دارای قدرت را میشناسیم و اخلاق اسلام معطوف به قدرت اسلام را به درستی شناختهایم.
آنچه امروز در جامعه میبینیم این است که مردم دین را بیشتر با غربت میپسندند، اخلاقی هم که به ما آموزش داده میشود اینگونه است. دین معطوف به قدرت و دینداری که منجر به قدرت اسلام میشود را چقدر میشناسید و آیا این دین را ترویج میکنیم.
آیا میتوان امام قدرتمند را همچون امام غریب بپذیریم
وجهه دوم این است که اگر امام این دین به جای غریب بودن قدرتمند باشد آیا او را باز میپذیریم؟ ما به امام مظلوم و غریب عادت کردهایم اما اگر امام قدرتمندی بود که دشمنانش را نابود میکرد آیا او را میپذیریم، اهمیت این بحث در این است که بعد از ظهور امام زمان(عج) بعضی از مریدان همین امروز میگویند ایشان پسر حضرت محمد (ص) نیستند چرا که رحم ندارند!
بعضیهای اگر غربت امام برطرف شود انسشان را هم از دست میدهند؛ در آینده و زمان ظهور این غربت از امام و اسلام گرفته میشود اما بعضیها نمیتوانند تحمل کنند و میگویند یک عمر برای امام غریب گریه کردهایم و امروز نمیتوانیم امام قدرتمند را تحمل کنیم.
امروز بعضی اسلام را تحریف میکنند و غریبانه جلوه میدهند
امروز خیلیها تشییع و اسلام را تحریف میکنند و غریبانه جلوه میدهند و اسلام را ضعیف و غریب میخوانند؛اینها همانهایی هستند که در زمان ظهور به امام زمان (عج) میگویند تو مهدی موعود نیستی و امام زمان هم آنها را گردن میزند.
همین الان در معرض خطر هستیم چرا که غربت اسلام را طوری پذیرفتهایم که حتی نتوانیم به سمت قدرت اسلام قدم برداریم.
قدرت اسلام به اجرای احکام آن است
وجه سوم اهمیت بحث غربت یا قدرت اسلام این است که لازم نیست اسلام قدرتمند ظلم بکند بلکه کافی است همان احکام اسلام اجرا شود، اما عدهای این اجرای احکام را برنمیتابند همین الان هم برنمیتابند و زمان ظهور هم برنخواهند تابید.
عدهای دچار بیماری غربتپسندی شدهاند روایت است که بعضی از افراد جلوی امام زمان (عج) میایستند و میگویند تو چرا قدرتمندی؟
امروز باید از خودمان بپرسیم چه چیزهای قدرت اسلام را تضعیف میکند چرا روشنفکران و حزباللهی و مذهبیهای ما قدرت اسلام را تضعیف میکنند البته قدرتطلبی مطلق هم خوب نیست اما امروز این قدرتپسندی خطرناک است.
به اسم اسلام قلابی تروریست تربیت میشود
وجه چهارم این مسئله این است که ما در 35 سال گذشته مدام با روشنفکرانمان این بحث را میکنیم که اسلام قدرت میآورد اما امروز در اطراف ما به اسم اسلام قلابی تروریست هایی تربیت شدهاند که حاضرند سر 70 شیعه را ببرند. باید به سراغ قدرت واقعی اسلام برویم و اجازه ندهیم به اسم اسلام تروریست را ترویج بدهند.
جوان بیعرضه لوس و بیتعهد تربیت کردهایم به او میگویم ازدواج بکن با مسائل مالی خودش را توجیه میکند در مقابل عدهای هستند که مدام فرزند میآورند و حتی با یک نان آنها را بزرگ میکنند همین فرزندها بعدها تبدیل به تروریست میشوند.
برای بیرون بردن اسلام از غربت چکار کردهایم آیا شعور ما میرسد که برای اسلام ازدواج کنیم و برای اسلام فرزند بیاوریم اسلام امروزمان اومانیستی است.
اسلام غریب همان تفکر حجتیه است
چه کار کنیم که اسلام از این غربت نجات پیدا کند امروز یکسری آموزشهای به ما داده میشود که در راستای اسلام غریب است در زمان جبههها به من گفتند برای تبلیغ به جای اعزام به جبهه به یک مدرسه مذهبی بروم.
در جمع جوانان روایتی از ثواب جهاد و شهادت خواندم به محض اینکه از آن مدرسه خارج شدم پشت سرم یک نفر دیگر از میکروفن میگفت هرچند حاج آقا از شهادت و ثواب جهاد گفتند اما از امام صادق (ع) روایت داریم که مومن اگر در رختخوابش هم بمیرد شهید است پس شما هم بنشینید و درستان را بخوانید! اینها همان تفکر حجتیه است که همه جا وجود دارد و در هر دولتی میتوان آن را دید.
تفاوت اخلاق اسلام غریب و اسلام قدرتمند
امام رضا (ع) فرمودند« آخر الزمان طوری است که نمیتوان به هیچ کس اعتماد کرد» حتی به حرف من طلبه هم نمیشود اعتماد کرد.
بدون استثنا تمام فیلمهای جهان حتی فیلمهای هالیوودی حداقل یک پیام اخلاقی دارد. یعنی در کنار فسادشان پیام اخلاقی هم میدهند اما چرا این پیامهای اخلاقی جهان را اخلاقی نکرده است و جهان را از قدرتطلبهای بیاخلاق نجات نداده.
گاهی حتی من طلبه هم بدون فحشای آن فیلمها همان اخلاق را میگویم ما باید فرق اخلاق اسلام غریب با اخلاق اسلام قدرتمند و قدرت آفرین را بفهمیم.
چون امام حسین (ع) امام قدرتمند بود شهیدش کردند
عمرسعد سه روز تا قبل از عاشورا میگفت میترسم این شمر دست مرا به خون حسین آلوده کند واقعا چه میشود که کوفیان امام حسین (ع) را میکشند کوفیان با علیابن ابیطالب(ع) و امام حسن(ع) غریب آشنا بودند اما امام حسین(ع) گفت «هیهات منهالزله» و از اسلام غریب به اسلام قدرتمند رفت برای همین کوفیان او و فرزندانش را تکهتکه کردند آیا ما امروز تحمل داریم اسلام غریب به اسلام قدرتمند تبدیل شود؟
کمی از اسلام غریب در زمان پیامبر بگویم اطرافیان پیامبر(ص) میخواستند ایشان را از درهای پرت کنند وقتی به واسطه پیام جبرائیل دستگیر شدند پیامبر(ص) نه تنها آنها را اعدام و مجازات نکرد بلکه رها کرد چرا که مردم میگفتند پیامبر یاران خودش را مجازات کرده است این یعنی اینکه افکار عمومی تحمل قدرت پیامبر را نداشتهاند.
چرا برای مفسدفیالارضی که مقابل شورای نگهبان ایستادهاند کار نکردیم
در مقابل این قدرت اسلام در زمان ظهور امام زمان (عج) افراد را گردن میزنند و آب از آب هم تکان نمیخورد آیا شما طالب اسلام قدرتمند هستید پس چرا در مقابل کسانی که امام (ره) فرمودند «هر کس در مقابل شورای نگهبان بایستد مفسدفیالارض است» تا به حال هیچ کاری نکردهاید.
مفسدفیالارض با آب زمزم هم پاک نمیشود
امام علی (ع) را چه کسی کشت؟ چه شد که ابنملجم قاتل امام علی (ع) شد چون امام علی (ع) چهار هزار نفر از خوارج را کشت و ابن ملجم هم نتوانست این قدرت امام را تحمل کند. امروز هم مفسدفیالارض را هم نمیتوان با آب زمزم هم پاک کرد.
اصطلاح مفسدفی الارض از لحاظ فقهی مشخص است و ما باید تکلیف خودمان را بدانیم.