به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از بندرعباس، حجت الاسلام محمدیان در اختتامیه پنجمین جشنواره دوسالانه صحیفه سجادیه دانشگاهیان سراسر کشور در بندرعباس گفت: این روزها در دنیا هزاران مکتب و فرقه وجود دارد و هر شخص و گروهی خود را عرفانگرا و معنویتگرا معرفی میکند؛ این در حالی است که ما باید عرفان ناب امام سجاد(ع) را معرفی کنیم.
وی ادامه داد: عرفانهای نوظهور سعی میکنند خود را جذاب و برتر جلوه دهند و مشکل خود بزرگبینی و خود برتربینی از ابتدای خلقت انسان وجود داشته و کبر و استکبار از ویژگیهای ابلیس و شیاطین بوده است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور افزود: ریشه تمامی مصائب بشر در طول تاریخ خود برتربینی و کبر بوده و امروزه هزاران فرقه نوظهور و شخصیت خود را صاحب عرفان معرفی میکنند که نقطه مشترک فعالیت آنها خود برتربینی است.
حجت الاسلام محمدیان گفت: با هبوط و سقوط آدم بر روی زمین و زیاد شدن تعداد انسانها و پدید آمدن عرصه های جدید، تقابل بین انبیا و شیاطین عمیق تر و پیچیده تر شد و ابلیس مهمترین ویژگی خود یعنی کبر و استکبار را در اختیار طرفداران خود قرار داد و در مقابل انبیا با خاکساری و تواضع و افتادگی در مقابل حق پیروان خود را تجهیز کرده اند و تواضع و تکبر در مقابل هم قرار گرفت.
وی افزود: چرا شیاطین جن و انس گرفتار کبر و استکبارند؟ ریشه این کبر و غرور را باید در سخن ابلیس پیدا کرد که گفت: من بهتر و برتر از او هستم. این خودبزرگ بینی و خود رتر بینی در طول تاریخ همه تلاش شیاطین را متمرکز کرد که انسان های پیرو شیاطین را خود بزرگ بین بار بیاورد و از هر فرصتی برای اثبات این استفاده کند که نتیجه اش کبر و استکبار و نتیجه نهایی آن خروج از مرز بندگی و عبودیت است و هیچ خصلت بد و زشتی را در انسانها نمی توان پیدا کرد مگر اینکه ریشه اش خودخواهی و خودبرتربینی خواهد بود.
حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: نکته مشترک همه عرفان های نوظهور دمیدن بر نفس خود برتر بین انسان هاست که عنصر خود برتربینی را اصل قرار دهند؛ در سطوح متوسط «انا خیر منه» و در سطوح عالی «انا ربکم الاعلی» در همه این مکاتب انسان به جای خدا نشسته و چنان عبارت کلیدی «انا خیر منه» را در تمامی زوایای وجودشان حک کرده اند که هیچ روزنه ای برای دیدن حقیقت باقی نمانده است و این مکاتب معنویتگ رای نوظهور انسان سر تا پا فقر و نیاز را تبدیل به انسان هایی کرده که به خیال خودش هرچه اراده کند، تحقق می یابد و به هر کجا بخواهد می رسد و گرفتاری بشر این است که گرفتار توهم است و انسان هایی سعادتمند هستند که این پرده توهم را کنار زده و حقیقت خویش را ببینند.
وی گفت: حال برویم سراغ امام سجاد علیه السلام و در صحیفه سجادیه ببینیم این نگاه را چگونه بیان می کند: ای خدایی که غنی اغنیا هستی همه ما بندگان تو هستیم؛ اما من در میان بندگان تو و در میان فقرا من فقیرترین فقرا هستم. اینها یکی از مهمترین نکات اختلاف بین عرفان سجادی و عرفانه ای جدید و نوظهور است.
حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام یکی از مظاهر برجسته عرفان ناب اسلامی است، گفت: خدا را با تمام وجود سپاس می گوییم که چنین گنجینه هایی در اختیار ما قرار داده است که در یک جشنواره 80 هزار جوان سراغ صحیفه، امام سجاد و رساله حقوق را بگیرند./245ب1/