حمید رضا حاتمی در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در ایلام، جنگ را ستیزه میان دو یا چند اجتماع تعبیر کرد و بیان داشت: جنگ یا WAR از ریشه آلمانی werra به معنای آزمودن نیرو گرفته شده است.
وی جنگ ها را بر اساس تکامل اجتماع و وسعت آن به انواع مختلف دسته بندی کرد و افزود: مقیاس های محلی، منطقه ای، جهانی، کلاسیک، چریکی، هوایی، زمینی، داخلی، خارجی، هسته ای، نرم، سرد و سخت انواع مختلف جنگ هستند.
استاد دانشگاه امام حسین (ع) جنگ سخت را متکی بر قدرت نظامی- امنیتی دانست و تصریح کرد: با پایان یافتن جنگ جهانی دوم و تقابل عراق در برابر ایران پرونده اینگونه جنگ ها نیمه مختومه شد. تاریخ، پس از جنگ سخت با جنگ سرد آشنا شد که در آن دو قطب با حاکمیت شوروی و آمریکا در برابر یکدیگر قد علم کردند.
حاتمی جنگ نرم را رویکرد جدیدی در تقابلات سیاسی ملت ها خواند و تاکید کرد: انقلاب های رنگین در چندین بلوک شرق و شوروی و نیز تغییر رژیم های سیاسی در کشورهای لهستان، گرجستان، چک اسلواکی، قرقیزستان، اوکراین و تاجیکستان بدون اعمال خشونت و با تکیه بر قدرت نرم فرهنگی- اجتماعی و ابزار رسانه از سوی آمریکا صورت گرفت.
وی خاطرنشان کرد: این استراتژی از فروپاشی شوروی آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد.
این روانشناس با اشاره به کلام جان کالینز، تئوریسین دانشگاه ملی جنگ آمریکا گفت: وی جنگ نرم را در استفاده طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن برای نفوذ در مختصات فکری دشمن با توسل به شیوه هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی کشور مجری شود، می داند.
حاتمی این شیوه را موثرترین، کارآمدترین، کم هزینه ترین و در عین حال خطرناک ترین نوع حربه علیه امنیت ملی یک کشور دانست و ادامه داد: جنگ روانی، جنگ سفید، جنگ رسانه ای، عملیات روانی، براندازی نرم، انقلاب مخملی و انقلاب های رنگی از اشکال جنگ نرم هستند.
وی در برشمردن اهداف جنگ نرم بیان داشت: یکی از غایت های این نوع حربه، استحاله فرهنگی در جهت تاثیرگذاری شدید بر افکار عمومی جامعه هدف با ابزار فرهنگی و اطلاع رسانی هدفمند است؛ برای مثال ساختن عروسک باربی به مدت 10 سال به طول انجامید در این مدت اتاق فکر فرهنگی آمریکا با گسیل دادن 60 گروه تحقیقاتی به اقصا نقاط دنیا، فرهنگ کشورهای مختلف را برای رخنه باربی به عنوان تمثالی از زن یهودی برهنه در فرهنگ ملل مختلف رصد کردند.
این آسیب شناس اجتماعی، استحاله سیاسی را دیگر رویکرد استکبار برای ماساژ فکری کشورهای هدف خواند و گفت: ناکارآمد جلوه دادن نظام جوامع در اذهان مردم آن کشورها، سیاه نمایی دولت، مجلس و ارکان نظام یکی دیگر از اهداف سیاسی آمریکا و هم پیمانانش است؛ فتنه 88 باعث ایجاد 9 گسل در میان مردم، دولت، احزاب و ارکان مملکتی شد.
حاتمی ادامه داد: در دنیای امروز هیچ کنشی شکل نمی گیرد یا تداوم نمی یابد مگر آنکه یک یا چند رسانه زمینه های ظهور و استمرار آن را فراهم کنند، امروزه کشورهایی دارای قدرت هستند که افکار عمومی مردم دنیا را با استفاده از ابزار رسانه به نفع خود تمام کنند.
وی با ارائه مثالی از بازی جهنم خاورمیانه با «یا مهدی» گفت: این بازی کامپیوتری محصول کنفرانس شیعه شناسی در آمریکا است که در هفته اول فروش آن، 100 میلیون دلار برای سازندگانش درآمد داشت، در این بازی یک گروه آمریکایی به گروهک تروریستی موسوم به «یا مهدی» حمله می کنند که در نهایت به شکست گروهک مذکور منجر می شود.
این استاد دانشگاه امام حسین(ع) با برشمردن خصوصیات منابع قدرت نرم گفت: جذابیت، هیبت، شکوه، خیرخواهی و تحریک عواطف انسانی از فاکتورهای مهم ابزار قدرت نرم است.
حاتمی ادامه داد: 370 ماهواره به صورت 24 ساعته امواج 12 هزار شبکه ماهواره ای را به تمام نقاط جهان مخابره می کنند، تلویزیونهای ایران 3000 شبکه ماهواره ای را پوشش می دهند، متاسفانه نوجوانان و جوانان بیشترین مخاطبان این جنگ روانی هستند.
وی اولین شبکه اجتماعی محبوب ایرانیان را اورکات دانست و تصریح کرد: چهار میلیون ایرانی عضو facbook هستند، این شبکه اجتماعی به کشوری بزرگ اما مجازی تبدیل شده است، شبکه های اجتماعی علاوه بر گفتمان سازی باعث تغییر نگرش مردم دنیا می شوند.
این تحلیلگر سیاسی با اشاره به شدت تاثیرات ماهواره بر زندگی مردم ایران گفت: از سال 1388 که شبکه فارسی زبان farci 1 آغاز به فعالیت کرده است، آمار طلاق پنج برابر افزایش را نشان می دهد، در فتنه 88 اگر رسانه ها با فتنه گران هم سو نمی شدند، آتش این بحران شعله ور نمی شد.
حاتمی با بیان اینکه ایالات متحده برای تبدیل کردن مردم جهان به مصرف کننده دائمی تولیدات خود بسیار ماهرانه عمل می کند، بیان داشت: آمریکا با تغییر ذائقه مردم ایران سعی در تغییر سبک زندگی اسلامی- ایرانی به سبک آمریکایی- سرمایه داری را دارد.
وی آمریکا را داری چهار ابزار قدرت دانست و ادامه داد: دانشگاه هاروارد، هالیوود، شبکه های اجتماعی و کانال های ماهواره ای ابزارهایی هستند که مغز مردم جهان را به سبک و سیاقی که لابی های صهیونیستی اراده می کنند، سوق می دهند.
استاد دانشگاه امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: ایجاد رعب و وحشت برای ایجاد بی اعتمادی، اختلاف فکنی در صفوف مردم برای تجزیه کشور، ترویج روحیه یاس و ناامیدی برای جلوگیری از پیشرفت کشور، بی تفاوت کردن نسل جوان به مسائل مهم کشور، تبلیغات سیاه و شایعه فکنی، تحلیل نادرست و اغراق آمیز از اخبار کشور و تقویت شکاف میان احزاب و اقلیت ها از اهداف استکبار در برپایی جنگ نرم است.
حاتمی با بیان اینکه آمریکا استراتژی خود را از جنگ نرم به تقابل هوشمندانه تغییر داده است، ادامه داد: جنگ هوشمندانه تلفیقی از قدرت نرم و سخت است، آمریکا با اعمال فشار و تهدید بر کشور هدف فعالیت های آن را به نفع خود بایکوت می کند.
وی گفت: جوانان ایرانی بعد از تلویزیون بیشترین وقت خود را صرف اینترنت می کنند؛ اما آیا دولت و سازمان های فرهنگی- اسلامی توانسته اند در فضای مجازی و محیط سایبری ارزش های مورد وفاق خود را به سایر نقاط جهان عرضه کنند؟
این روانشناس، قرآن، نهج البلاغه، تفکر ناب بسیج، مهدویت، شهادت، عاشورا و هزاران ارزش دینی- فرهنگی را ابزار قدرت برای ایران دانست و گفت: متاسفانه متولیان فرهنگی و سیاسی ما در این زمینه بسیار مغفول و بی تفاوت هستند.
حاتمی گفت: انجام اقدام برنامه ریزی شده و هدفمند دشمن برای تغییر نگرش جامعه هدف را آسیب سیستماتیک می گویند، در حال حاضر 17 سازمان فعال در دنیا آخرین تحولات و اخبار روز دنیا را در ابعاد مختلف به صورت سیستماتیک رصد می کنند.
وی از سایبر تروریسم به عنوان اختلال در عملکرد رسانه های مجازی یک کشور توسط ویروس های جاسوسی یاد و خاطرنشان کرد: در هر سیستم خانگی هموطنان ایرانی، 30 ویروس جاسوسی در حال جولان دادن هستند و اطلاعات شخصی شما را به NSA مخابره می کنند.
این آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه چهار خطر جمهوری اسلامی را تهدید می کند، افزود: تحریم، تفکر سلفی گری، اباهی گری و تغییر سبک زندگی از عوامل خطرسازی هستند که هر کدام از آن ها می توانند زندگی ایرانی- اسلامی مردم کشورمان را به مخاطره بیندازند.
حاتمی با اشاره به عوامل ایجاد تهدیدات سیاسی خاطرنشان کرد: کاهش مشروعیت، عدم مقبولیت، امحای اقتدار، رواج سازمان های مردم نهاد، کاهش اعتماد به رسانه ملی، رواج شایعه و شبهات سیاسی، واگرایی ملی و ایجاد گسست بین مردم و حاکمیت نمونههایی از آسیب های سیاسی هستند.
وی گفت: قدرت سازندگی یا تخریب رسانه ها در ارائه اخبار غیر قابل انکار است، کشورهایی مانند ایران اگر می خواهند ارزش های خود را به مردم دنیا مخابره کنند، باید از زبان رسانه یاری جویند. /125الف1/