به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از مشهد، محمد رجبی دوانی دیروز در جمع مداحان دانشجو در هشتمین نشست "مداحان هیئات دانشجویی" در مشهد تاریخ را شناسنامه هر قوم و ملت دانست و با اشاره به لزوم بررسی شناسنامه شیعه در تاریخ گذشته گفت: ایرانیان از قدیم نسبت به حق طلبی و ظلم ستیزی حساس بودند، از ابتدا کمک به مظلوم و ستایش آن و قیام علیه ظالم در ایران وجود داشت که بخشی از اینها در شاهنامه فردوسی بیان شده است.
وی دیندار بودن ایرانیان قبل از اسلام را از افتخارات مردم ایران نسبت به اعراب عنوان کرد و افزود: برای ایرانیان یکسری مسائل حل شده بوده؛ ایرانیها به بهشت و جهنم و وحی اعتقاد داشتند به همین دلیل خیلی زود اسلام را پذیرفتند.
این کارشناس مسائل تاریخی در خصوص واقعه عاشورا و عکس العمل ایرانیان در قبال آن با اشاره به کتاب تاریخ سیستان گفت: در این کتاب آمده است که در وقایع سال 61 هجری در این سال خبر آمد که حسین ابن علی(ع) را کشتند، مردم برآشفتند و گفتند سزوار نبود که فرزند رسول دین خدا چنین کشته شود، شورش و شهر را تصرف کردند و این باعث شد که حاکم سیستان که برادر عبیدالله بود فرار کند؛ این در حالی بود که در آن زمان در کوفه و مدینه هیچ تحولی صورت نگرفت.
رجبی دوانی این اتفاقات را نشان دهنده اسلام آوردن ایرانیان بدون زور و اجبار دانست و در خصوص نحوه اسلام آوردن ایرانیان خاطرنشان کرد: ایرانیان بعد از فتح ایران مسلمان نشدند؛ بلکه در زمان خود پیامبر(ص) مسلمان شدند؛ ایران یمن را در زمان اردشیر تصرف کرد و پادگان نظامی 10 هزار نفر سربازی در آن تجهیز کرد که طی جریانی این افراد به پیامبر(ص) ایمان آوردند و پیامبر نیز برای آموزش اسلام به آنان امیرالمومنین(ع) را فرستادند.
وی افزود: آغاز آشنایی ایرانیان با امیرالمومنین(ع) و اسلام در آنجا بود. بعد از این مسلمانان ایرانی، اعراب یمن را مسلمان کردند و حضرت علی(ع) یک سال در بین ایرانیان بود.
این کارشناس مسائل تاریخی خاطرنشان کرد: از زمانی که ایرانیان یمن ایمان آورند تا زمانی که ایران به دست مسلمانان فتح شد 16 سال طول کشید و یکی از دلایل پیشرفت سریع اسلام در ایران تبلیغات 16 سال قبل از ورود آن به ایران بود، اولین فرماندار دوره اسلام در ایران نیز سلمان فارسی بود.
رجبی دوانی با اشاره به اینکه سلمان فارسی اولین فرماندار دوره اسلام در ایران بود، افزود: سلمان که به ایران آمد هم اسلام ناب و هم محبت حضرت علی (ع) را با خود آورد.
وی در مورد وقایع بعد از رحلت سلمان نیز گفت: بعد از فوت سلمان، حکمهایی وضع شد که باعث برتری عرب بر عجم میشد با آمدن امیرالمومنین(ع) لغو شد، در زمان معاویه نیز که گفته بود همه باید امیرالمومنین علی(ع) را در نماز لعن کنند ایرانیها این را نپذیرفتند و جریمههای آن را هم که پرداخت سکه و تراشیدن موی سر همسرانشان بود پرداختند.
این کارشناس مسائل تاریخی به حضور ایرانیان در قیام مختار و امامزادگان نیز اشاره کرد و افزود: هنگام قیام امامزادگان نیز مردم ایران به آنها میپیوستند، در قیام زید همه خراسان به وی پیوستند و پس از اینکه زید کشته شد در زمان ابومسلم در مقابل بنی امیه ایستادند.
رجبی دوانی با بیان اینکه امام رضا (ع) در خراسان غریب نبود، گفت: در زمان امام رضا(ع) نیز مردم ایشان را تجلیل میکردند غربت امام رضا(ع) به خاطر این بود که امام نمیتوانست مثل جدش زندگی کند و مجبور بود در کاخ مأمون باشد.
وی شیعه را به معنی دنبال روی و پیروی دانست و تصریح کرد: شیعه یعنی پیرو یعنی پا گذاشتن جای پا که اگر آن را عینا به جا آوریم شیعه علی میشویم؛ اگر نه، آنها را دوست داریم و محب آنان هستیم.
این کارشناس مسائل تاریخی در خصوص مداحی نیز گفت: ائمه(ع) و به خصوص امام رضا(ع) مداحی و مدح را تشویق میکردند، حمد مختص خداست و مدح متعلق به انسانهای خاص است.
رجبی دوانی افزود: همان طور که در حمد ابتدا خدا شناسانده میشود، در مدح هم ابتدا باید شخصیت معصومین بیان شود.
این کارشناس مسائل تاریخی تصریح کرد: این مدح در طول تاریخ با هنر؛ شعر و ادبیات موسیقی کلام توأم بوده است کسی که میخواهد مدح کند باید دارای کلمات فاخری باشد که در شأن اهل بیت(ع) باشد بسیاری از مداحان اهل بیت(ع) جزو عالمان برجسته بودند.