گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، به نقل از نشریه خیمه ، دانشگاه سیستان و بلوچستان: با پایان جنگ جهانی دوم رسانهها شکل تازهای به خود گرفتند. تجربه تاثیر باور نکردنی این ابزار در بسیج مردم درجنگ، نگاهها را نسبت به آن دگرگون کرد. دولتها و گروههای قدرت طلب برای رسیدن به منافع خودرسانهها را ابزار مناسبی دیدند. رسانهها در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم به ابزاری اثر بخش برای به زانو در آوردن ملتها تبدیل شد و این رسانهها بودند که اتفاقات مهمی را به وجود آوردند. میتوانیم بگوییم که امروزه علاوه برجنگهای سخت جنگهای دیگری به نام جنگ رسانهای یا همان جنگ نرم در جریان است. جنگی که نتایج بسیار مهلک تری برای ملتها دارد جنگی که افکار و اعتقادات افراد را مورد هدف خود قرار میدهد. جنگی بسیار کم هزینهتر از جنگ سخت اما موثرتر.
رسانه رفته رفته جزءجدایی ناپذیری از زندگی مردم سرتاسر دنیا شد و طوری با زندگیها عجین شد که بعضی مواقع حضور آنها برای مردم ناملموس است. پدیدهای که هر روز بر تنوع آن افزوده میشود، وسایلی چون تلویزیون، رادیو، سینما، ماهواره، اینترنت، روزنامه، مجله و کتاب، مثالی از این تنوع هستند.
امروزه رسانهها تبدیل به ابزاری قدرتمند در جهت دهی و کنترل افکار مردم شدهاند. برای مثال در حمله اخیر اتحاد امریکایی علیه گروه تروریستی تکفیری داعش بعد از پخش چند تصویر مجهول از سر بریده شدن چند تبعه انگلیسی و آمریکایی، آمریکا و متحدانش توانستند حمایت مردم کشورهای خود را برای مداخله نظامی در امور عراق و سوریه کسب کنند و به این بهانه کمک به مخالفان اسد را در دستور کار خود قرار دادند.
امروزه در آمریکا که مرکز جهان غرب و پرچم دار آن است، شرکتهای بزرگ رسانه ایی به وجود آمد. شرکتهایی چونAolTimeWarner، والت دیزنی، ViacomDreamworksSKG که در زمینههای مختلفی مانند موسیقی، فیلم سینمایی و شبکههای تلویزیونی فعالیت بسیار گستردهای دارند. عمدهٔ گردانندگان و صاحبان این شرکتها که از غولهای رسانهای آمریکا و جهان به حساب میآیند یهودیها هستند. افرادی چون مرداک، ردستون، میخاییل ایزنر، دیویدگفن، اسپیلبرگ.
با در دست گرفتن سکان این شرکتها به دست یهودیها و خرید شرکتهایی که مالکان آنها غیر یهودی هستند. آنها توانستهاند تسلط خود را بر رسانهها و جهان افزایش دهند. تسلط یهودیان بر رسانههای جمعی و انفرادی آمریکا و جهان حقیقتی غیر قابل انکار است. یهودیها با کنترل رسانههای آمریکا در واقع کنترل ذهن کودکان و نوجوانان آمریکایی را در دست دارند و میتوانند در زمین آماده ذهن آنها محصولات دلخواه خود را بکارند؛ محصولاتی چون حیا زدایی، معمولی نشان دادن روابط دختر و پسر، عادی نشان دادن همجنس بازی و... به عنوان راهی برای زندگی کردن.
این شرکتها، همه رسانهها را بنا به اهداف پلید و نگاه مغرضانه خود به کار میگیرند تا مردم را هرچه بیشتر به سمت تباهی ببرند. آنها با تاسیس شبکههایی چون MTV وNickelodeon اقشار کودک، نوجوان و جوان جامعه را که قشر آسیب پذیر و فعال کشور هستند را مورد تهاجم خود قرار میدهند و چهار چوب ذهنی آنها را مطابق امیال خود شکل میدهند. تا در آینده محافظ منافع آنها باشند. این شرکتها برای بینندگان خود ساعتها فیلم و سریال تولید میکنند تا جایی که در آمریکا هر فرد به طور متوسط ۵ تا ۷ ساعت تلویزیون تماشا میکند. از جمله سریالهایی که فصلها ادامه دارد و سالها یک نسل را باخود همراه میکند. سریالهایی که با طرح قالبی جذاب به دنبال طرح موضوعهایی زننده وقبح شکنانه و زد خدایی است. سریالهایی که گاهی در آن به زنای محارم هم پرداخته میشود.
هر بیننده هوشیار و دغدغهمندی که به این محصولات نگاه دقیقی بیاندازد، این کدها و آموزهها را خواهد دید و خواهد یافت که بمباران ذهن افراد جامعه از ابتدای زندگی با مفاهیمی از جمله سکس، خیانت، مصرف گرایی، رقص و اواز، خوش گذرانی، شرابخوری، فردگرایی، دست و پا گیر بودن خانواده و حتی به صورت گسترده مفاهیم آرماگدونی شرایطی را پیش آورده که فرد فقط به فکر ارضای نیازهای کاذبی ست که این شبکهها برای او به وجود آوردهاند و فقط نگران اتفاقاتی میشود که این رسانهها برای او بیان میکنند. مجله نیوزویک در مقالهای که که به عملکرد شرم آور رسانههای جمعی اختصاص داده بود، نوشت: سینما وفیلم با آزار و وسوسه، ما را به ابتذال، خباثت، پستی و زشتی آشکار، مشغول و درگیر کرده است.
این سلطه رسانهای در غالب شرکتهای بزرگ رسانهای روز به روز در جهان در حال گسترش است. تاسیس شبکههایی در انگلیس، حوزه اسکاندیناوی و ۷۱ کشور دیگر فقط تـوسط شبکه MTV که زیر مجموعه شرکـت Viacom است مثالی از این سلطه رسانهای است. سلطهای که به سرعت در حال گسترش است. سلطهای که هدف آن از بین بردن انسانیت و جای گزینی امیال حیوانی، برای به دست آوردن ثروت بیشتر است.
شما می توانید جهت بازدید و دریافت نشریات دانشجویی به سایت پاتوق آزاداندیشی نشریات دانشجویی مراجعه کنید.