به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، ناظر دقایقی پیش در جمع سیزده کاروان دانشجویی دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی مشهد با بیان اینکه طلائیه تا سال ۱۳۶۹ در دستان عراقی ها بود، خاطرنشان کرد: طلائیه به این لحاظ به عنوان طلایی ایران در دفاع مقدس شناخته می شود که از لحاظ جغرافیایی دارای اهمیت بسیار که تصرف آن تهدیدی برای شهر بصره عراق به شمار می رفت.
وی ادامه داد: در طلائیه تعداد بسیار بالای از رزمندگان ما به شهادت رسیدند و از این لحاظ طلایی ایران نیز محسوب می شود به نحوی که در همین نقطه که نشسته اید پیکر دو هزار شهید تفحص شده است.
این راوی کاروان های دانشجویی در راهیان نور سال ۹۳ با بیان اینکه دو عملیات خیبر و بدر ما را در عملیات های آبی در برابر عراق قرارداد، گفت: پس از آنکه ما شکست های پی در پی در عملیات های خاکی داشتیم تصمیم گرفتیم از طریق آب، عملیات های آبی را آغاز کنیم که عملیات خیبر در سال ۶۲ با رمز «یارسول الله» یکی از آن عملیات ها می باشد.
شکست های پی در پی در برابر ادوات زرهی عراق منجر به عملیات آبی شد
ناظر با بیان اینکه شکست های پی در پی ما در برابر ادوات زرهی عراق ما را به عملیات آبی رساند، خاطرنشان کرد: در عملیات هایی که در طلائیه داشتیم من به زیبایی شاهد بودم که چگونه از هر طرف از طریق آب به دشمن حمله می کردیم؛ اما در نهایت موفقیت هایی را به صورت جزئی به دست آورده اما در کل شکست می خوردیم.
وی ادامه داد: در عملیات خیبر حسین خرازی به بچه ها در شب عملیات گفت: که اینجا کربلا است و راه بازگشتی وجود ندارد و خودش نیز فردای آن روز سرش را از دست داد و به شهادت رسید و رزمندگان اسلام نیز با یک میلیون و ۸۰۰ هزار گلوله عراق مواجه شدند.
این راوی دوران دفاع مقدس به نقل خاطره ای از سردار قاسمی پرداخت و گفت: سردار قاسمی نقل می کند که اولین باری که امدم به طلائیه پس از دوران دفاع مقدس هنگامی بود که هنوز تفحص شهداء به صورت قوی انجام نشده بود بر روی آب ها مشاهده کردم توپ های شناور است به نحوی که از تجمع این تعداد توپ به روی طلائیه متعجب شدم وقتی جلوتر آمدم در کمال تأسف دیدم آنچه که من از دور به نظرم توپ می آید در حقیقت جمجمه های رزمندگان دوران دفاع مقدس است که به روی آب آمده و با جاری شدن نسیم بر سطح آب به هم می خورد و صدای از خود ایجاد می کند.
سبک زندگی دانشجویان باید سبک زندگی شهدایی شود
این راوی دوران دفاع مقدس در بخش پایانی صحبت های خود با بیان اینکه سبک زندگی دانشجویان باید با سبک زندگی شهدا آمیخته شود، خاطرنشان کرد: : سبک زندگی شهداء باید با سبک زندگی دانشجویان همراه شود و ما از این به بعد شاهد تغییر در رفتار، زندگی و منش دانشجویان خود باشیم؛ به نحوی که ازدواجهای آسان و رفتارهای خداپسند را به حضور در دانشگاهها ببنیم.
وی ادامه داد: اگر در نماز خود می گویید اهدناالصراط المستقیم بدانید که دیگر نمی توانید با بی حجابی، نشستن پای ماهواره، اختلاط محرم و نامحرم و بی توجهی به واجبات دین خود را همراه کنید اگر اینچنین رفتار کنید مطمئن باشید شما نسبت به خداوند دروغگو هستید.
ناظر در پایان با بیان اینکه شهداء حرف را به عمل رساندند و در این مسیر لحظه ای تردید نکردند به نحوه شهادت علی اوسط اشاره کرد و گفت: جنازه شهید علی اوسط را برای تشییع نزد خواهرش بردیم، خواهر وی بسیار اصرار داشت قبل از قراردادن جنازه علی داخل قبر صورت وی را ببوسد اما ما که می دانستیم علی در عملیات سرش را از دست داده و پیکر بی سرش را در داخل تابوت گذاشته ایم از ترس بیهوش شدن خواهرش مانع از برداشتن کفن علی اوسط می شدیم در نهایت با وجود اینکه به خوبی مقاومت کردیم و خواهر علی از دیدن چهره علی پشیمان شده بود در حالی که جنازه وی را داخل قبر می گذاشتیم به یکباره نتوانستیم مانع هجوم خواهرش به داخل قبر شویم و در حالی که کفن علی در حال باز شدن بود همه امیدوار بودیم خواهر شهید علی اوسط در لحظه دیدن جنازه بی سر برادرش بی هوش نشده و یا دق نکند.
آنچه که برای ما حیرت آور بود سکوت خواهر علی، پس از دیدن پیکر بی سر برادرش بود و وی با بهت و حیرت تنها سه مرتبه نام حضرت زینب(س) را صدا زد و اجازه داد تا مراسم تدفین ادامه پیدا کند.